user icon
user icon

Marko: "Vettel behoort niet meer tot drie beste coureurs in Formule 1"

  • Gepubliceerd op 17 dec 2019 09:35
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

Helmut Marko ziet Sebastian Vettel niet meer als een van de drie beste coureurs op de grid in de Formule 1. Ook denkt hij dat de politieke omgeving van Ferrari niet goed past bij de 'eerlijke' Duitser.

Vettel heeft inmiddels vijf seizoenen in dienst van de Scuderia achter de rug. In die periode kwam hij weliswaar tot veertien zeges, maar verder dan twee keer een tweede en een keer een derde plaats in het kampioenschap wist hij niet te komen. In 2019 kende hij zelfs zijn meest moeizame seizoen bij Ferrari: Vettel werd vijfde in het WK en moest zijn meerdere erkennen in teamgenoot Charles Leclerc.

In gesprek met Motorsport-Total kreeg Marko de stelling voorgelegd dat Vettel niet meer tot de drie beste coureurs op de grid behoort. Het antwoord van de Oostenrijkse talentscout van Red Bull was duidelijk. "Daar moet ik je helaas gelijk in geven. Je mag Vettel echter nog niet afschrijven." Wat volgens Marko daarbij niet helpt voor Vettel, is dat er bij Ferrari vrij wel altijd politieke spellen bezig zijn.

"Wellicht kwam het voor hem als een verrassing hoe snel Leclerc is en daarnaast staat Ferrari natuurlijk bekend om het feit dat er veel politiek is. Sebastian is daarvoor waarschijnlijk iets te eerlijk, wat komt door zijn tijd bij Red Bull. Wij zijn rechtdoorzee in hoe we ons gedragen, maar nogmaals: ik schrijf Vettel nog niet af."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Binnen de Red Bull omgeving zou Seb best weer kunnen opleven.

    • + 0
    • 17 dec 2019 - 09:54
    • LimboF1

      Posts: 4.132

      Zet hem in een Mercedes en dan denk ik dat hij gewoon kampioen kan gaan worden.
      Vettel is dan misschien wel vatbaar voor een auto die niet naar wens is, maar de Mercedes en RBR zijn auto's die bij hem passen.
      En ik moet zeggen dat ik hem in het begin van het seizoen toch wel had afgeschreven, maar na de update was hij toch terug.

      • + 3
      • 17 dec 2019 - 10:40
  • Spring

    Posts: 12

    "Sebastian is daarvoor waarschijnlijk iets te eerlijk, wat komt door zijn tijd bij Red Bull".

    Zo joh.

    • + 0
    • 17 dec 2019 - 10:20
  • G-Force

    Posts: 10

    Grappig... Als Alonso 10 jaar geen titel haalt is hij nog steeds de beste rijder, maar als Vettel een slecht jaar heeft is hij meteen afgeschreven. Leclerc wint 2 races in een al dan niet legale auto en hij is meteen het beste sinds gesneden brood. Ik schrijf Vettel ook nog niet af en Leclerc moet eerst volgend jaar maar laten zien hoe goed hij nu werkelijk is.

    • + 5
    • 17 dec 2019 - 10:59
    • Roy

      Posts: 2.118

      Vettel een sl;echt jaar? Al wel iets vaker fouten onder pressure gemaakt.....

      • + 1
      • 17 dec 2019 - 11:24
    • Joeppp

      Posts: 2.400

      Nu zit er wel een verschil in prestaties tussen Vettel en Alonso. Ik heb Alonso nooit van die blunders zien maken als in Vettel deed op Monza en Canada ( Bahrain was ook niet echt handig en tsja Silverstone...). Daarnaast zette Alonso de nummer 2 rijder toch echt op de nummer 2 plek. Alonos laat zich niet intimideren.

      • + 3
      • 17 dec 2019 - 11:31
    • dan heb je niet goed opgelet. Alonso heeft ook veel fouten gemaakt en daarmee titels verspeeld.. uitvalbeurten in 2007, 2010 en 2012 hebben m gewoon letterlijk titels gekost. Ook in 2013, toen Ferrari in het begin het momentum had verkwanselde Alonso zn kansen. Dr zullen vast nog wel meer voorbeelden zijn. Van Hamilton ook. Verschil is vooral dat beiden de laatste jaren amper fouten hebben gemaakt, terwijl Vettel de ene na de andere fout maakt. Dat vertekend het beeld enigszins. Maar goed, Marko heeft wel gelijk hoor.

      • + 6
      • 17 dec 2019 - 11:40
    • G-Force

      Posts: 10

      @Joeppp... De teamgenoten van Alonso hadden op voorhand al geen enkele kans. Ik weet niet of je je nog kan herinneren hoe Massa in zijn tijd met Alonso is behandeld, maar ik weet nog dat hij, als hij voor Alonso reed hem altijd voorbij moest laten. Gisteravond nog de US GP van 2012 gekeken en daar moest spontaan een motorwissel plaatsvinden bij Massa zodat Alonso op de juiste kant van de grid kon starten en meteen een plaatsje won, ondanks dat Massa veel beter had gekwalificeerd.

      • + 1
      • 17 dec 2019 - 14:06
    • Joeppp

      Posts: 2.400

      Ja en dat bedoel ik nou net G-force. Dat dwong hij af en Vettel niet.

      • + 0
      • 17 dec 2019 - 14:53
  • Snork

    Posts: 6.583

    Wederom iemand die praat over politiek bij Ferrari. Politiek vertaal ik als verborgen agenda's, gesprekjes achter gesloten deuren, samensmeden tegen anderen, je dusdanig opstellen waardoor de ander er slechter van wordt, etc. Politiek is killing voor een organisatie, het tast vertrouwen en samenwerken aan en resulteert in een sub-optimaal presteren van een compleet team. Als leider wil je dat met hoogste prioriteit uitbannen, ik sta het in mijn werk met mijn team absoluut niet toe en heb er ook in het verleden teamleden om ontslagen of overgeplaatst. Acuut de kop indrukken, men moet in een team hetzelfde doel hebben en op elkaar kunnen vertrouwen, anders ga je het afleggen tegen de concurrent. Dat zie je ook gebeuren bij Ferrari. Sochi was een voorbeeld, daar hadden ze als team veel beter kunnen presteren.

    Zou het met die vermeende politiek echt zo slecht zijn bij Ferrari? En wie spelen er dan politiek, waarover en met welk doel? Onvoorstelbaar dat binnen Ferrari een dergelijke cultuur gedoogd zou worden, toch?

    • + 2
    • 17 dec 2019 - 11:39
    • Carrinthe

      Posts: 735

      Ik ben het helemaal met je eens, politieke spelletjes zijn dodelijk voor een organisatie. Helaas zie ik bij veel bedrijven managers met narcistische karaktereigenschappen. Dit zijn mensen die zich camoufleren met heel sociaal en charmant gedrag maar ondertussen alleen maar bezig zijn met zichzelf. Als er dan iets mis gaat word er meteen iemand geslachtofferd zodat de aandacht niet op hun komt te liggen of ze pronken zelfs met het feit dat ze meteen harde beslissingen durven te maken. Degene die vaak geslachtofferd word is vaak degene die wel capabel is en het schip drijvende houd of die een bedreiging vormt voor de narcist. En zo zakt het bedrijf of afdeling nog verder in de shit. Ik heb het altijd als schokkend ervaren als ik zie hoe weinig mensen door de farcade van zo'n narcist heen prikken. En als het je leidinggevende is dan is het ook heel moeilijk je daar tegen te verdedigen.

      • + 3
      • 17 dec 2019 - 13:01
    • Ja leuk. Maar wie is dan die narcist bij Ferrari?

      • + 0
      • 17 dec 2019 - 15:44
    • Carrinthe

      Posts: 735

      @Royalere Geen idee, de mensen die politieke spelletjes spelen vermoed ik zo. Overigens is één van de kenmerken dat narcisten zeer slecht tegen kritiek kunnen en wild in de aanval gaan omdat hun fanrasiewereld in gevaar is. Die CEO van Ferrari, Louis Camilleri, laat met zijn recente opmerkingen over Max wel kenmerkend gedraf zien.

      Ik verdenk onze vriend Abiteblabla ook wel een beetje.

      • + 0
      • 17 dec 2019 - 22:44
  • er zijn er maar 2 beter. wie op de 3e plaats komt wordt volgend jaar wel duidelijk.

    • + 0
    • 17 dec 2019 - 15:42
    • Lewis en Max en Leclerc vind ik nu al minstens even goed zo niet beter. Vettel kan het beste terug naar RBR gaan. Misschien kan hij dan ons verrassen en Max een mooi gevecht geven.

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 01:13
  • Pappous

    Posts: 841

    Het seizoen is nog maar net afgelopen of de psychische spelletjes voor volgend seizoen worden al weer uit de kast gehaald. Het volgend seizoen zal zo heb ik het gevoel voor Vettel het seizoen van de waarheid worden.

    • + 0
    • 17 dec 2019 - 16:25

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.367
  • Podiums 54
  • Grand Prix 102
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar