user icon

FIA verplicht teams in 2020 twee sensoren aan te brengen voor meten fuel flow

  • Gepubliceerd op 22 nov 2019 11:29
  • comments 19
  • Door: Bjorn Smit

De FIA gaat vanaf 2020 nog strenger toezien op de brandstoftoevoer van de Formule 1-auto's. De autosportbond heeft aangekondigd dat de auto's vanaf volgend seizoen een tweede sensor voor de fuel flow moeten hebben.

De afgelopen weken is er het nodige te doen geweest rond de brandstoftoevoer in de Formule 1. De FIA vaardigde voorafgaand aan de Amerikaanse Grand Prix een technical directive uit waarin bepaald werd dat er niet gesjoemeld mocht worden met de sensoren van de fuel flow. Het vermoeden was dat Ferrari dit in de voorgaande races wel deed, waarna Red Bull Racing om opheldering vroeg bij de FIA.

Ook in de week voorafgaand aan de Braziliaanse Grand Prix werd er een technische richtlijn uitgevaardigd met betrekking tot de motor en de brandstoftoevoer. Daar is nu een derde technical directive bijgekomen. In deze richtlijn eist de FIA dat de bolides vanaf het seizoen 2020 uitgerust worden met een tweede, door de FIA gecontroleerde sensor uitgerust worden om de fuel flow te controleren.

Tot en met 2019 werden de auto's met slechts een van die FIA-sensoren uitgerust. Daarmee controleert de bond of de teams zich aan de regels rond het benzineverbruik houden. Teams mogen tijdens een race maximaal 100 kilogram brandstof verbruiken, terwijl de brandstoftoevoer naar de motor op geen enkel moment boven de 100 kilogram per uur mag liggen.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Reno

    Posts: 1.575

    Goed ding, van afstand uitleesbaar door de FIA en zwarte vlag bij overtredingen tijdens de race.

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 11:52
    • Is dat zo? Van afstand uitleesbaar?
      Heb dat nergens kunnen lezen.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:02
    • Reno

      Posts: 1.575

      Zo zou het moeten zijn. Beetje telemetrie toepassen en geen gesjoemel meer.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:13
  • Zoals verwacht een derde directive en verder complete stilte.
    Misschien volgt nog een officieel statement dat alle Fuelflow meters correct waren.

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 12:07
    • Reno

      Posts: 1.575

      Ben inderdaad wel geïnteresseerd in wat bij de inspectie van Ferrari en RBR-Honda nu heeft opgeleverd.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:17
  • Snork

    Posts: 10.395

    Mijn voorspelling:
    De FIA heeft niks gevonden, zou oliedom zijn als er ondanks de TD's alsnog gerommeld zou worden op dat speficieke front.
    Die tweede sensor snap ik wel, het moet de onrust wegnemen.
    Nu kunnen de teams rustig werken aan de volgende cheats, want zo is de F1. Grenzen opzoeken en er net even overheen stappen als je denkt dat niemand het kan zien. Ik vind het wel vermakelijk.

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 12:33
    • snailer

      Posts: 4.433

      Het is gewoon onmogelijk om iets te vinden met fuel flow sensor. Als ik het goed begreep werd er tussen de metingen door meer brandstof gebruikt dan toegestaan. Dit zou betekenen dat men alleen de timing bepaalde en vervolgens via de reguliere wegen meer brandstof inspoot.

      Dat alles wordt gecontroleerd vanuit de software. Zou men een schuldige willen vinden, dan zou men de code moeten gaan analiseren.... Dat enorm veel tijd. Daarbij heeft men alleen volgens mij hardware in beslag genomen.

      Hoe dan ook ben ik blij dat er niemand wordt geslachtofferd. Wie weet hoeveel truukjes en foefjes er in de verschillende auto's zitten.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 13:26
  • Rimmer

    Posts: 8.233

    Hoe zit het eigenlijk met die flexibele brandstofslangen van Mercedes? Daar waren toch ook grote bedenkingen bij? Meen dat het iets was waardoor er extra brandstof in de slangen aanwezig kon zijn wat dan op een ander moment verbrand kon worden.
    Nooit meer wat over gehoord.

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 12:37
    • Ook gewoon de doofpot ingegaan. RB is ook niet heilig hoor. Maar de topteams lossen het onderling wel op. Als er nieuwe regels worden geschreven heb je grote kans dat 1 van die 3 wel weer wat geprobeert heeft ;)

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:54
    • Ook die zwarte slang die dat blonde assistentje altijd vast houdt heeft veel vragen opgeroepen. Ook niks meer over gehoord

      • + 1
      • 22 nov 2019 - 13:09
    • Snork

      Posts: 10.395

      Dat met die slangen was een foefje waarbij de slang onder druk iets uitzet en dat volume (achter de fuel flow sensor) op een gewenst moment vrijlaat naar de motor. Ietsie meer peut, ietsie meer pk's.
      Dat van die donkere slang en blonde assistentes, dat is nog wel gaande. Ik las gisteren dat Lewis niet aan het racen is vanwege het geld, maar er werd niks gezegd over zijn slang en de blonde Mercedes assistente. Toch jammer, want ik snap het wel.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 14:57
  • ringo

    Posts: 3.348

    misschien kleinere benzine tanks hogere fuel flow is zonder vallen hahaha

    • + 1
    • 22 nov 2019 - 14:18
    • Reno

      Posts: 1.575

      Nog eens, deze snap ik niet. Kan aan mij liggen hoor. ;-)

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 14:48
    • Snork

      Posts: 10.395

      Ja, hahaha, uh....ringo...wat zeg je eigenlijk?

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 14:58
    • heb geprobeerd deze post van rechts naar links te lezen net zoals Arabisch,
      helpt niet, begrijp er nog niks van

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 15:17
    • Hahahaha,
      Klopt Ringo!

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 16:39
    • vertaald in het Duits,
      vielleicht sind kleinere benzintanks ein höherer kraftstofffluss ohne zu fallen hahaha
      ik denk dat ik m nu begrijp, of nee..........
      nee, toch niet

      • + 1
      • 22 nov 2019 - 16:50
    • ???

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 16:59
    • Jullie zijn allemaal in zijn vallen getrapt.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 18:05

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar