user icon
user icon

Lewis Hamilton: "Ben niet begonnen met racen voor het geld"

  • Gepubliceerd op 21 nov 2019 09:07
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Lewis Hamilton is de grootverdiener binnen de Formule 1, maar geld is niet de drijfveer van de zesvoudig wereldkampioen. In een interview met BBC vertelt hij dat zijn liefde voor racen centraal staat in waarom hij racet.

Hamilton is een van de meest succesvolle Formule 1-coureurs aller tijden qua prestaties, maar in financieel opzicht is hij volgens Forbes al de succesvolste coureur aller tijden. De coureur zou bij Mercedes een jaarsalaris opstrijken van zo'n 50 miljoen dollar en daarmee zou hij dit jaar Michael Schumacher hebben afgelost als coureur met de meeste verdiensten in zijn carrière.

Geld geen drijfveer, maar wel mooie bonus

Hoewel hij dus een riante vergoeding krijgt voor het leveren van zijn diensten aan Mercedes, ontkent Hamilton dat geld de drijfveer is om te racen. De liefde voor het racen is daarvoor veel belangrijker, hoewel de Brit toegeeft dat het geld wél een leuke bonus is.

"Het ding waarvoor ik nooit begonnen ben, is het geld. Natuurlijk is het geweldig dat het binnen blijft komen - geen probleem. Dat is een bonus. Zolang dit maar niet de leidende factor wordt in wat ik doe. Ik hou van racen en dat is de kern van wat ik doe. Ik hou van de uitdaging. Ik hou ervan om op het circuit aan te komen en te weten dat deze ongelooflijk getalenteerde jongelingen mij proberen te verslaan, beter te presteren en slimmer te zijn."

"Ik hou ook van de strijd die ik ieder jaar weer moet voeren. Ik werk met deze gasten [de engineers bij Mercedes] die zoveel slimmer zijn als ik en zij geven mij het gevoel dat ik slimmer word. Het is onwerkelijk als ik ze uitdaag en ze keer op keer bewijs dat het niet klopt. Dat gebeurt vaak. Ik zeg iets tegen [Andrew] Shovlin en hij zegt: 'Nee, de cijfers zeggen dit'. Ik zeg dan: 'Het is dit en dit en dit'. Hij geeft met dan gelijk en dat voelt goed. Er zijn veel dingen zoals dat."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • arone

    Posts: 109

    Hij mss niet maar z'n pa wel.

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 09:10
    • Ik dacht ook al, wel aso om je ouders een tweede hypotheek te laten afsluiten omdat het wel leuk is om in formule wagens te rijden.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 14:31
    • @neppatsrev, het lijkt me vrij sterk dat een tienerjochie zijn ouders een tweede hypotheek kan laten afsluiten. Tekenen ervoor doen ze immers zelf.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 14:59
  • Nou meneer directeur Daimler, Lewis rijd volgend jaar voor niks!

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 09:34
    • Hamilton: links lullen rechts vullen.

      • + 1
      • 21 nov 2019 - 12:56
  • Metzeler

    Posts: 55

    Wanneer mensen hun intelligentie willen bewijzen dan weet je in principe alweer genoeg, maar dit terzijde van het feit dat het ook maar een mens is meteen ongelooflijk racetalent

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 09:34
  • Snork

    Posts: 8.565

    "Ik zeg iets tegen [Andrew] Shovlin en hij zegt: 'Nee, de cijfers zeggen dit'. Ik zeg dan: 'Het is dit en dit en dit'. Hij geeft met dan gelijk en dat voelt goed. Er zijn veel dingen zoals dat."
    Oftewel, Lewis wilt gelijk hebben, dan voelt dat goed. Ik zou hem ook maar gelijk geven, want als reserve-Jezus (eerlijk gejatte briljante term van iemand anders in dit forum :-)) staat hij natuurlijk dicht bij de hogere machten die alles weten.

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 10:34
    • Snork

      Posts: 8.565

      Maar eerlijk is eerlijk, Lewis is een erg goede coureur en ik heb genoten van de battle tussen hem en Max op Interlagos. Meer van dat graag!

      • + 1
      • 21 nov 2019 - 10:35
  • Arie54

    Posts: 3.188

    Ik wordt altijd zo misselijk van al die schatrijke sporters, acteurs etc. die dan vrolijk gaan verkondigen dat ze het niet om het geld doen. Natuurlijk doen ze he om het geld, anders waren ze wel voor een heel gewoon salaris op ene kantoor gaan zitten.

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 13:41
    • Misschien is beter lezen....er staat namelijk geheel wat anders dan dat jij nu uitgepoept.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 15:39
    • Arie54; jij begrijpt werkelijk helemaal niets van deze sport.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:16

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.149
  • Podiums 89
  • Grand Prix 112
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar