user icon

Lewis Hamilton: "Ben niet begonnen met racen voor het geld"

  • Gepubliceerd op 21 nov 2019 09:07
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Lewis Hamilton is de grootverdiener binnen de Formule 1, maar geld is niet de drijfveer van de zesvoudig wereldkampioen. In een interview met BBC vertelt hij dat zijn liefde voor racen centraal staat in waarom hij racet.

Hamilton is een van de meest succesvolle Formule 1-coureurs aller tijden qua prestaties, maar in financieel opzicht is hij volgens Forbes al de succesvolste coureur aller tijden. De coureur zou bij Mercedes een jaarsalaris opstrijken van zo'n 50 miljoen dollar en daarmee zou hij dit jaar Michael Schumacher hebben afgelost als coureur met de meeste verdiensten in zijn carrière.

Geld geen drijfveer, maar wel mooie bonus

Hoewel hij dus een riante vergoeding krijgt voor het leveren van zijn diensten aan Mercedes, ontkent Hamilton dat geld de drijfveer is om te racen. De liefde voor het racen is daarvoor veel belangrijker, hoewel de Brit toegeeft dat het geld wél een leuke bonus is.

"Het ding waarvoor ik nooit begonnen ben, is het geld. Natuurlijk is het geweldig dat het binnen blijft komen - geen probleem. Dat is een bonus. Zolang dit maar niet de leidende factor wordt in wat ik doe. Ik hou van racen en dat is de kern van wat ik doe. Ik hou van de uitdaging. Ik hou ervan om op het circuit aan te komen en te weten dat deze ongelooflijk getalenteerde jongelingen mij proberen te verslaan, beter te presteren en slimmer te zijn."

"Ik hou ook van de strijd die ik ieder jaar weer moet voeren. Ik werk met deze gasten [de engineers bij Mercedes] die zoveel slimmer zijn als ik en zij geven mij het gevoel dat ik slimmer word. Het is onwerkelijk als ik ze uitdaag en ze keer op keer bewijs dat het niet klopt. Dat gebeurt vaak. Ik zeg iets tegen [Andrew] Shovlin en hij zegt: 'Nee, de cijfers zeggen dit'. Ik zeg dan: 'Het is dit en dit en dit'. Hij geeft met dan gelijk en dat voelt goed. Er zijn veel dingen zoals dat."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • arone

    Posts: 146

    Hij mss niet maar z'n pa wel.

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 09:10
    • Ik dacht ook al, wel aso om je ouders een tweede hypotheek te laten afsluiten omdat het wel leuk is om in formule wagens te rijden.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 14:31
    • @neppatsrev, het lijkt me vrij sterk dat een tienerjochie zijn ouders een tweede hypotheek kan laten afsluiten. Tekenen ervoor doen ze immers zelf.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 14:59
  • Nou meneer directeur Daimler, Lewis rijd volgend jaar voor niks!

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 09:34
    • Hamilton: links lullen rechts vullen.

      • + 1
      • 21 nov 2019 - 12:56
  • Metzeler

    Posts: 115

    Wanneer mensen hun intelligentie willen bewijzen dan weet je in principe alweer genoeg, maar dit terzijde van het feit dat het ook maar een mens is meteen ongelooflijk racetalent

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 09:34
  • Snork

    Posts: 11.834

    "Ik zeg iets tegen [Andrew] Shovlin en hij zegt: 'Nee, de cijfers zeggen dit'. Ik zeg dan: 'Het is dit en dit en dit'. Hij geeft met dan gelijk en dat voelt goed. Er zijn veel dingen zoals dat."
    Oftewel, Lewis wilt gelijk hebben, dan voelt dat goed. Ik zou hem ook maar gelijk geven, want als reserve-Jezus (eerlijk gejatte briljante term van iemand anders in dit forum :-)) staat hij natuurlijk dicht bij de hogere machten die alles weten.

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 10:34
    • Snork

      Posts: 11.834

      Maar eerlijk is eerlijk, Lewis is een erg goede coureur en ik heb genoten van de battle tussen hem en Max op Interlagos. Meer van dat graag!

      • + 1
      • 21 nov 2019 - 10:35
  • Arie54

    Posts: 3.882

    Ik wordt altijd zo misselijk van al die schatrijke sporters, acteurs etc. die dan vrolijk gaan verkondigen dat ze het niet om het geld doen. Natuurlijk doen ze he om het geld, anders waren ze wel voor een heel gewoon salaris op ene kantoor gaan zitten.

    • + 0
    • 21 nov 2019 - 13:41
    • Misschien is beter lezen....er staat namelijk geheel wat anders dan dat jij nu uitgepoept.

      • + 0
      • 21 nov 2019 - 15:39
    • Arie54; jij begrijpt werkelijk helemaal niets van deze sport.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:16

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.467
  • Podiums 102
  • Grand Prix 128
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar