user icon

Pierre Gasly pakt eerste podium in Formule 1: "Dit zal ik nooit vergeten"

  • Gepubliceerd op 17 nov 2019 20:25
  • comments 21
  • Door: Bjorn Smit

De Grand Prix van Brazilië was niet alleen de race van Max Verstappen, het was ook de race van Pierre Gasly. De Fransman bekroonde een snaarstrak optreden met een tweede positie aan de finish, wat voor hem zijn eerste podiumplaats betekende.

Gasly kon zijn geluk na de kwalificatie al niet op, want de coureur van Toro Rosso was achter de drie topteams op P7 de snelste man van de rest. Hij vertrok in de race vanaf P6 en zag alleen Leclerc langszij komen, verder kwam de zevende positie echter niet in gevaar. Een knotsgekke slotfase zorgde er echter voor dat Gasly opschoof naar de tweede positie, die hij net wist te verdedigen ten opzichte van Lewis Hamilton.

"Het is mijn eerste podium in de Formule 1 en die zal ik nooit vergeten", vertelde Gasly na afloop van de race. "Ik weet niet goed wat ik moet zeggen, maar het is heel emotioneel. Het is geweldig dat ik het met de jongens van Toro Rosso doe. Ze hebben mij een fantastische auto gegeven sinds ik terug ben gekeerd. Ik ben heel blij voor Toro Rosso en Honda, dit is een geweldige dag."

"Ik heb al vaak op het podium gestaan, maar je vergeet hoe het voelt. Dat is ook waar ik van hou in de autosport: de emoties en het gevecht. Ik ben tot het einde blijven vechten en ik zag dat ze aan het vechten waren. Ik probeerde zo hard mogelijk te pushen en de kans diende zich aan. Ik had nog een geweldige finish met Lewis, waarbij ik zoveel mogelijk kilometers per uur aan topsnelheid probeerde te winnen."

Het was voor Gasly dus zijn eerste podiumplaats in de Formule 1 en die kwam na een lastige periode, met de degradatie naar Toro Rosso en het overlijden van goede vriend Anthoine Hubert in België. De Fransman dankte na afloop van de race ook motorleverancier Honda. "Ik was aan het bidden dat de Honda-motor mij alles gaf wat die in zich had. Zonder de progressie die zij geboekt hebben, was dit niet mogelijk geweest."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Super blij voor Pierre!

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 20:26
    • wibi

      Posts: 4.514

      Ik ook... en dat HULK helaas niet zeggen..

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 20:35
  • Mega gaaf. Voor gasly het team en honda. Die emotie die los kwam.schitterende sport momenten

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 20:26
  • Ik ga deze race ook nooit vergeten, f*cking klassiekertje!

    • + 4
    • 17 nov 2019 - 20:32
    • Veel beter zal het niet worden in 2021 denk ik :)

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 21:34
  • ja ik gunde het hem wel dit

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 20:34
  • Mooi resultaat. Hij leeft bij STR. compleet op.

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 20:38
  • delange

    Posts: 1.561

    Thx bottas, Ferrari en Hamilton.
    Anders had ie uiteraard geëindigd waar hij meestal eindigt. Ik vond het dus niet zo speciaal hoor.

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 20:43
    • Je moet er zijn als zoiets gebeurd. En Gasly was er op dat moment dat het gebeurde.

      • + 3
      • 17 nov 2019 - 21:16
  • Joeppp

    Posts: 4.487

    Mooi man voor dat jochie!!! Dit is hem echt gegund na zijn degradatie. Eerder op het podium dan Albon, wie had dat gedacht. Met een beetje mazzel maar ja je moet er wel zijn op het moment en top gevochten tot het laatst tegen Hamilton. Chapeau!!!

    • + 1
    • 17 nov 2019 - 20:44
    • Mee eens, en Gasly rijd echt op dit moment (laatste 5 races) super goed dus weliswaar geluk, maar toch afgedwongen!

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 21:27
  • Meer dan gegund voor Pierre

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 20:49
  • meister

    Posts: 2.671

    Twee weken terug moest hij van Mol nog optyfen, het kan verkeren.

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 21:18
    • Vallie

      Posts: 168

      Wie luistert er ook naar Mol. Die man moet er gewoon mee ophouden. Het was leuk. Nu niet meer.

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 21:31
    • Kevin

      Posts: 4.953

      Wanneer was het leuk?

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 22:55
    • Vallie

      Posts: 168

      @Kevin Vroeger. Toen alles nog nieuw voor me was. :)

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 23:24
  • Volgende race paar safety cars en de Hulk op het podium graag. Wat zou dat bijzonder zijn!

    • + 1
    • 17 nov 2019 - 21:36
  • sailor

    Posts: 10.590

    Ontzettend leuk voor hem , maar hij heeft dan ook heel goed gereden

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 22:02
  • Ik stond 100% achter zijn demotie naar TR maar stond te juichen toen hij Lewis achter zich hield tot de finish. Top resultaat. Waarschijnlijk de meest blije gast op het podium.

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 22:13
  • snailer

    Posts: 5.633

    Dit schreef ik voor de race hier ergens:
    Hij is nu al een aantal races erg goed in kwalificatie. Nu alleen de race nog. Daar vind ik hem toch nog wat minder. Maar ik denk dat zelfvertrouwen de beste motivator is. Wie weet komt er een flinke crash voorin en dan zou Gasly zomaar podium kunnen rijden.

    Ik had niet zo veel moeten kletsen en wat geld op Gasly moeten inzetten. Hahahaha. Gefeliciteerd, Pierre!

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 22:14
  • Beste resultaat voor Minardi/ToroRosso op een droge baan ooit.

    De zege van Vettel op Monza was in het kletsnatte met een onder de kopiermachine gehouden RedBull.

    • + 0
    • 18 nov 2019 - 12:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 7 feb 1996 (25)
  • Geb. plaats Rouen, Frankrijk
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar