user icon

Vettel wilde waarheid van sterker Mercedes niet onder ogen zien in 2019

  • Gepubliceerd op 12 nov 2019 12:21
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

De niet zo sterke start van het seizoen 2019 deed pijn bij Sebastian Vettel. De Ferrari-coureur wilde in eerste instantie de waarheid niet helemaal onder ogen zien toen Mercedes beter uit de startblokken kwam.

Mercedes heeft inmiddels beide wereldtitels alweer in de wacht weten te slepen, nadat het team vooral in de eerste helft van het seizoen domineerde. De eerste acht races werden allemaal door een Mercedes-coureur gewonnen en voor de zomerstop wist alleen Max Verstappen als niet Mercedes-coureur een race te winnen. Ferrari kwam er niet aan te pas, ondanks het feit dat ze tijdens de wintertests nog veel indruk maakten.

Pas na de zomerstop leek de Scuderia het lek boven te hebben, met zes pole positions op rij en drie opeenvolgende zeges in België, Italië en Singapore. In de eerste helft van het seizoen bleek Ferrari echter gewoon niet snel genoeg, maar Vettel weigerde dat lange tijd in te zien. "Op dat moment geef je niet op, maar je realiseert je dat je niet in de positie zit waar je wil zijn."

"Je vecht eerst met jezelf, omdat je te ver weg ben om met anderen te vechten of met Mercedes te strijden, dat race na race sterker werd. We probeerden eerst onze vorm te vinden en toen we die hadden gevonden, realiseerden we ons dat we achter lagen. Toen bleek dat we niet in staat waren om alles snel om te keren, werd het duidelijk dat het lastig zou worden tijdens de Europese races", vertelde hij aan Autosport.

Vettel wilde niet geloven dat titel buiten bereik bleef

Volgens Vettel was het al snel duidelijk dat de Scuderia ook in 2019 eigenlijk geen aanspraak zou maken op de wereldtitel, maar dat gevoel probeerde de viervoudig wereldkampioen zo lang mogelijk weg te stoppen. "Dat gevoel probeer je weg te duwen, omdat je het tegendeel wil bewijzen. Maar dan faal je telkens in het tegendeel bewijzen... Je ziet de waarheid wel, maar je wil het niet zien."

"Het is geen fijn gevoel, maar uiteindelijk moet je eraan toegeven. Het helpt je volgens mij ook als je het drie, vier, vijf races voor je uit probeert de duwen voordat je zegt 'oké, het is zoals het is'. Als dat besef in één moment komt, dan zou dat pijnlijk zijn. Je blijft het proberen, maar op een gegeven moment realiseer je het. Het doet dan minder pijn, maar het blijft klote."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Ik weet het nog zo net niet, stel je had dit gehad:

    Ferrari: Hamilton/Verstappen
    Mercedes: Bottas/Leclerc

    Had Mercedes dan ook zo´n voorsprong gehad? Ik denk dat Ferrari dan juist hele goede papieren had gehad.

    • + 0
    • 12 nov 2019 - 12:45
    • Droomduo. Helaas gaat dat nooit gebeuren. Sowieso denk ik niet dat Hamilton ooit terecht gaat komen bij Ferrari, en van Verstappen verwacht ik het op korte termijn niet (wellicht wel op lange termijn).

      Met name in 2018 had Ferrari met HAM/VER als duo "gewoon" kampioen geworden. Het aantal punten dat Vettel weggegooid heeft met eigenhandige fouten is astronomisch te noemen.

      Toch zou een titel bij Red Bull voor Verstappen in mijn ogen net dat beetje extra waarde geven.

      Mijn droom line-ups zien er eigenlijk zo uit:

      Mercedes: Hamilton & Russel
      Ferrari: Leclerc & Ricciardo
      Red Bull: Verstappen & Vettel
      McLaren: Sainz & Norris
      Renault: Alonso & Ocon
      Racing Point: Perez & Wehrlein (Stroll in de reserve stoel)
      STR: 2 Japanners
      Haas: Magnussen & Rossi
      Alfa: Hulkenberg & Bottas (Kimi mag wel met pensioen en GIO ook weg)
      Williams: De Vries & en verzin maar wat leuks

      • + 3
      • 12 nov 2019 - 13:36
    • red slow

      Posts: 988

      Zeker had mercedes dan ook gewonnen met een giga voorsprong.

      In de jaren “30 domineerde mercedes, en won Ferrari af en toe races.

      Jaren 50 toen mercedes instapte deden ze mee.

      Mercedes weet hoe ze een wagen moeten bouwen en bovenal hoe ze ze wagen moeten door ontwikkelen. Iets dat Ferrari de afgelopen jaren niet is gelukt. Vooral het door ontwikkelen laten ze steken vallen.

      Kijk Bv naar 2018 en de introductie van de updates in Spanje, werkte totaal niet.

      Daarnaast heeft mercedes een goede strategie. Hongarije, Amerika enzo

      Gewonnen in de pits door strategie.

      Oke 2018 werd Australië gewonnen door Ferrari dankzij een goede strategie want ook toen was mercedes al gelijk het kloppende team.

      Maar dit jaar is het echt slecht, vooral de paniek voetbal “oh anderen gaan naar binnen, laten wij dat ook maar doen.”

      Dus nee Hamilton bij Ferrari dit jaar en Hamilton had geen titel.

      • + 2
      • 12 nov 2019 - 14:02
    • Mercedes is begonnen met 7 1-2tjes op een rij. Dus ja, ook dan had Mercedes zo een voorsprong gehad. Na de eerste 7 races was het al voorbij.

      • + 0
      • 12 nov 2019 - 17:42
  • ik herken dat wel, het gevoel dat Ferrari wederom geen aanspraak op de titel ging maken schoof ik ook zo lang mogelijk voor me uit, ik wilde het gewoon niet inzien, pas in Melbourne realiseerde ik me dat het weer knudde ging worden....

    • + 4
    • 12 nov 2019 - 12:53
    • Dat was knap laat dan...........

      • + 3
      • 12 nov 2019 - 15:30
  • LimboF1

    Posts: 4.018

    Leuk stuk, maar incompleet.

    "Vettel denkt dat de problemen met de auto ertoe hebben bijgedragen dat zijn nieuwe teamgenoot Charles Leclerc gelijk dicht bij hem in de buurt kon zitten. “De eerste dag in de auto was erg goed. Vervolgens raakten we dat gevoel kwijt en hadden we heel lang nodig voordat we het weer terug hadden. Dat heeft me niet geholpen om het maximale eruit te halen. Op basis van voorgaande jaren wist ik waar we tekort kwamen en het was ook wel vrij duidelijk wat er miste, maar het was alleen niet zo duidelijk hoe we het konden oplossen. En toen we wel wisten hoe we het konden oplossen, duurde het even voordat we het voor elkaar hadden. Het is niet een kwestie van even op een knop drukken”, aldus Vettel. Na de zomerstop maakte Ferrari een grote sprong voorwaarts. Volgens de Duitser gaat het met name vanaf de Grand Prix van Singapore beter: “Het is een kwestie van vertrouwen, vertrouwen in de auto dat je kunt voorspellen waar die naartoe gaat en wat er gaat gebeuren. Als dat vertrouwen er is kun je anticiperen en voorspellen wat er gaat gebeuren. Vervolgens kun je beginnen om het maximale uit jezelf en de auto te halen.”

    • + 0
    • 12 nov 2019 - 14:44
    • Zegt ie nou dat Leclerc beter met problemen om kan gaan dan hijzelf?

      • + 1
      • 12 nov 2019 - 15:29
    • LimboF1

      Posts: 4.018

      Nou, ik lees het als....Leclerc heeft het geluk dat ik een probleem met de auto had en het vertrouwen miste. Hierdoor is hij direct competitief gebleken.

      • + 0
      • 12 nov 2019 - 15:35
    • Ik lees het als ... er niet goed tegen kunnen dat deze jongen er staat op basis van zijn talent en doorzettingsvermogen. Dat mag niet, want dan staat er nog iemand bij Max op dat voetstukje. Wacht maar tot Norris eens een paar jaren ervaring heeft. Max is niet meer de enige en dat doet pijn bij sommigen/velen. Daarom heeft Leclerc altijd geluk of de politiek mee (zogezegd) want dat klinkt iets beter in de oren van de Maxiboys.

      • + 1
      • 12 nov 2019 - 19:19
  • gp

    Posts: 3.718

    De eerste acht races werden door een Mercedes gewonnen! Terwijl de Ferrari al vanaf het begin beter was. Ik vind het een hele prestatie van Ferrari om dan nog het kampioenschap te verliezen.

    • + 0
    • 13 nov 2019 - 13:57

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.367
  • Podiums 54
  • Grand Prix 102
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar