user icon
user icon

Jos Verstappen: "Records Max zeggen niets zonder wereldtitel"

  • Gepubliceerd op 08 nov 2019 14:44
  • comments 35
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen heeft op jonge leeftijd al een aantal record bij elkaar weten te rijden in de Formule 1. Volgens vader Jos betekenen die records echter niets zolang de Nederlander geen titels wint.

Ook in 2019 lukte het Verstappen niet om een echte gooi te doen naar de wereldtitel. Mercedes bleek over het gehele seizoen gezien wederom te sterk voor de Nederlander van Red Bull Racing. Met nog twee races te gaan zijn beide kampioenschappen al beslist. De teller van Verstappen staat voor het huidige seizoen vooralsnog op twee zeges en een pole position, terwijl hij zeven keer op het podium stond.

In zijn eerste vijf seizoenen wist Verstappen meerdere records in de Formule 1 te verbreken. Hij werd de jongste deelnemer, scoorde als jongste coureur ooit punten, werd in 2016 de jongste coureur op (het hoogste treetje van) het podium en recent werd hij de jongste coureur met honderd Grand Prix-starts.

Hoewel de Nederlander dus meerdere records heeft gevestigd, stemt dat binnen de familie niet voor veel tevredenheid. Vader Jos bevestigde tegenover de Telegraaf dat het draait om het behalen van wereldtitels. Gebeurt dat niet, dan betekenen de records van zoonlief eigenlijk ook niet zo veel. "Het record voor het grootste aantal races hebben we niet nodig. We moeten wereldkampioen worden."

Reacties (35)

Login om te reageren
  • Dale U

    Posts: 982

    2020 zou mooi zijn, 2021 wordt een tombola, dan moet je net mazzel hebben in het goede team te zitten.

    • + 1
    • 8 nov 2019 - 15:00
    • volgend jaar heel misschien. als het in 2021 nog niet gelukt is zullen ze hem bij Mercedes met open armen ontvangen als vervanger van Hamilton.

      • + 0
      • 8 nov 2019 - 15:08
    • Oh ik was nog niet klaar, Ik hoop gewoon dat hij bij RB blijft. Ik heb echt helemaal niks met Mercedes. En in een dominante Mercedes wk worden gaat niet zoet smaken voor mij. hij kan juist een legende worden als hij het bij RB flikt. Dat moet eerst maar gaan gebeuren al is dat in 2025. Hij heeft daarna nog jaren de tijd om een reeksie van 4/5 titels neer te zetten op de automatische piloot.

      • + 3
      • 8 nov 2019 - 15:11
    • mario

      Posts: 6.879

      Als RB en/of Honda voor volgend seizoen toch nog iets speciaals vinden waardoor ze (minimaal) de helft van de overwinningen behalen, dan is dat WK net zo waardevol/waardeloos als bij Mercedes want dan is het ook door dominantie behaald....

      • + 4
      • 8 nov 2019 - 15:55
    • Maar dan wel omdat hij is gebleven. dan werk je er naar toe. wat heeft Hamilton nu eigenlijk opgebouwd voordat hij die dominante taxi instapte? Dat was hier heb je je wagen en pak je titels maar. Heel knap hoor laat dat duidelijk zijn. Maar het was een gespreid bedje.

      • + 3
      • 8 nov 2019 - 16:03
    • @Royalere: Toen hij naar Mercedes ging was dat een middenmotor team... weliswaar met potentie maar het eerste seizoen werd hij 4e voor dat de dominantie begon....

      • + 4
      • 8 nov 2019 - 20:58
    • @ROYALERE, gespreid bedje? Woww, dan heb je toch ergens een afslag gemist..

      • + 2
      • 8 nov 2019 - 23:19
    • Reizo

      Posts: 474

      @Royalere Wanneer je dat zegt volg je F1 niet lang, dan doe je alsof. Het is algemeen bekent dat Mercedes een middenveld team was, het doet mensen zoals jij veel pijn dat Lewis naar een middenmoot team is gegaan en heeft gewonnen. Als dat jouw Max was had je hem allang leeg gezogen en zijn kont gekust. Mercedes heeft jouw Max niet nodig, net zoals Ferrari trouwens

      • + 1
      • 9 nov 2019 - 05:01
    • Reizo

      Posts: 474

      @Dale U Ik denk toch dat Mercedes er gewoon weer staat, ik heb het gevoel dat Mercedes halverwege het seizoen zeer weinig heeft ontwikkeld aan de auto en meer gefocust op de 2020 auto

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 05:02
    • Ja een gespreid bedje ja , die motoren formule werd al 7 jaar door mercedes aan gewerkt (laudas eigen woorden)

      Daarnaast hebben schumacher en rosberg een hele hoop voorwerk gedaan en het team gemaakt tot wat dat t is geworden sinds 2015 , dat zijn totos eigen woorden

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 09:51
    • @Reizo, "meer gefocust op de 2020 auto". En dat5 geloof je zelf? Er verandert vrijwel niets in de regelementen m.b.t. de auto volgend jaar. Alles wat je nu al op de auto van dit jaar zet, kun je alvast testen op de baan , werkt het niet dan weet je dat nu al, werkt het wel dan kun je het ook gebruiken voor de 2020 auto. Of denk jij dat ze voor 2020 van scratch af een hele nieuwe auto ontwikkelen voor 1 jaartje?

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 10:45
    • sailor

      Posts: 10.038

      Roy kwam laatst nog met een mooie reactie dat we coureurs niet zo moeten afzeiken , maar eigenlijk doet juist hij niks anders dan dat , jammer , dat wel

      • + 1
      • 9 nov 2019 - 13:03
  • LimboF1

    Posts: 4.463

    Maar hij heeft wel een voordeel, als die records niet worden verbroken blijft hij in de boeken staan.
    Zo werkt het nu eenmaal en hoe men die records heeft behaald doet er niet toe, het staat op papier.

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 15:06
    • Laten we nu in een tijd leven dat niemand nog een boek leest...
      Statistieken veranderen en records worden verbroken met de tijd..

      • + 1
      • 8 nov 2019 - 16:17
  • Tja,,, vroeguahhhh lukte het ook geen coureur om zeven titels te halen omdat de meeste kanshebbers geen 7 a 8 jaar F1 overleefde ... Zelfs Schumacher mag al dankbaar zijn dat de veiligheidseisen zo aangescherpt zijn tijdens zn carrières

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 16:42
  • Records waar hij de jongste in is zijn natuurlijk geen records die er toe doen. Geeft enkel aan dat hij jong in een capabele auto zat.

    • + 4
    • 8 nov 2019 - 17:12
    • De records van Hamilton geven ook alleen maar aan dat hij in de beste wagen zit/zat. Zo kunnen we aan de gang blijven natuurlijk.

      • + 4
      • 8 nov 2019 - 17:44
    • Reizo

      Posts: 474

      @Royalere Het doet je echt pijn he ? Leer er mee leven

      • + 2
      • 9 nov 2019 - 05:05
  • Hamilton had 1x wereldtitel in zijn 2e jaar al. Als McLaren een gespreid bedje is in 2007, dan was Red Bull dat ook in 2016. Dat hij gelijk bij een toptean mocht beginnen kwam natuurlijk omdat hij zo goed was.

    • + 3
    • 8 nov 2019 - 17:14
    • LimboF1

      Posts: 4.463

      Jacques Villeneuve in zijn eerste jaar tweede en in zijn tweede jaar ook kampioen. Maaar daarna kwam hij hij de mindere teams en dat had Hamilton ook overkomen als hij niet bij Mercedes terecht was gekomen.

      • + 2
      • 8 nov 2019 - 20:04
    • Reizo

      Posts: 474

      @LimboF1 Dan ben toch echt met je ogen dicht gekeken want Lewis verloor WDC's door pech, sowieso in 2007, 2010 en 2012.

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 05:07
  • meister

    Posts: 2.469

    En één titel zegt ook weinig, dan ben je een one hit wonder en mag hij Button de hand schudden of Jacques villeneuve.

    • + 2
    • 8 nov 2019 - 17:59
    • DBGates

      Posts: 2.364

      statistisch gezien wel maar mensen die hem hebben zien rijden zien echt wel de potentie en weten dat Max veel kleurrijker is

      kijk naar Alonso (you love him or you hate him) iedereen ziet dat het een coureur van kaliber is en dat hij de pech heeft gehad met zijn teams, zo is het ook met Max,

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 12:50
  • Eens met Jos, maar ik vrees dat die titels niet gaan komen. Pieken worden te vaak afgewisseld met dalen en na 5 jaar F1 is de leeftijd van Max geen excuus meer. Rijden kan hij als geen ander, maar zonder voldoende verstandelijk vermogen is dat gewoon niet genoeg om verder te komen.

    • + 1
    • 8 nov 2019 - 18:09
    • Makkelijk praten dit. Als Max eenmaal in de beste auto zit, zien ze ham nooit meer terug.

      • + 3
      • 8 nov 2019 - 18:16
    • ".....maar zonder voldoende verstandelijk vermogen ......"

      ???????

      • + 4
      • 8 nov 2019 - 19:31
    • Kijk, als je als soldaat in de vuurlinie, zonder na te denken, meteen maar naar voren stormt, .... Zonder verstandelijk vermogen wordt dat fataal. Er is meer dan lef en snelheid voor nodig. Strategie misschien? (daar moet je wel bij nadenken natuurlijk --> genoeg verstandelijk vermogen) -- zoiets? 😉

      • + 1
      • 8 nov 2019 - 19:41
    • Wijlen Nik Lauda beval een harde reset van het brein van onze Limburgse vriend aan...persoonlijk denk ik dat dit niet helpt.

      • + 3
      • 8 nov 2019 - 19:45
    • Iedereen heeft een mening maar niemand weet hoe Max zou rijden in een auto waar hij kampioen mee kan worden. Zijn soms agressieve stijl komt voort uit het besef dat de auto net niet goed genoeg is voor overwinningen. Juist die agressie heeft tot 7 zeges geleid. In een Mercedes kan Max het zich ook veroorloven om behoudender te rijden.

      • + 3
      • 8 nov 2019 - 21:30
    • Reizo

      Posts: 474

      @Schwantz34 Mercedes is al lang niet meer de beste auto, goed georganiseerd, jaa. Maar niet de beste auto, 2017 en 2018 hadden voor Ferrari moeten zijn

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 05:10
    • Uitgaan

      Posts: 285

      Charles Leclerc gaat volgend jaar voor de verrassing zorgen, heeft nu al 7 poles dat zegt al veel.

      • + 1
      • 9 nov 2019 - 10:55
    • Die 7 Poles met een twijfelachtige legaliteit van de zeggen me niet zoveel , net zo weinig als al die crashes die Leclerc dit jaar had

      • + 1
      • 9 nov 2019 - 21:18
  • elflitso

    Posts: 452

    Ik vindt dat gaaf die uitgesproken drive om wereldkampioen te worden van Jos en ook Max. Ook van Gerwen, Herlings en van der Poel hebben dat. Allemaal stuk voor stuk top talenten!

    • + 0
    • 8 nov 2019 - 19:42
    • John6

      Posts: 4.451

      Max gaat gewoon naar Mercedes dat is toch wel zeker, de vraag is alleen welk jaar. Toto heeft er vrede mee al zou Lewis vertrekken dan nemen ze Max in zijn plaats voor de lange termijn. of gooien Bottas eruit dat ze Max niet naar een ander team willen laten gaan, dit voor na volgend jaar.

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 00:43
  • eens! en daarom moet hij wel goed terecht komen, maakt niet uit hoe goed je bent als je de wagen niet onder je hebt heb je er niks aan!

    • + 0
    • 9 nov 2019 - 03:15

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar