user icon

Max Verstappen: "Willen qua rondetijd binnen 2, 3 seconden van nu blijven"

  • Gepubliceerd op 01 nov 2019 10:45
  • comments 15
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen heeft een eerste reactie gegeven op het uiterlijk van de nieuwe auto's voor 2021. Die factor is volgens hem van ondergeschikt belang aan het beter kunnen racen en volgen met die auto's.

Een uur voor de persconferentie met de coureurs begon, presenteerden de FIA en Liberty Media de reglementen voor het seizoen 2021 en daarna. Ter illustratie was er een klein windtunnelmodel van een naar de nieuwe reglementen ontworpen auto voor de tafel neergezet. Na een grap over de grootte van dat windtunnelmodel vertelde Verstappen wat hij van de nieuwe reglementen vindt.

"Uiteindelijk maakt het niet echt uit hoe het eruit ziet, zolang het ons beter racen geeft en we beter kunnen volgen. Natuurlijk willen we binnen twee, drie seconden zitten van wat we nu rijden. Vier tot vijf seconden langzamer willen we niet, want dan voelt het iets te langzaam. Ik denk dat dit echter het begin is en ik weet zeker dat de teams ook met een iets ander uiterlijk zullen komen, dus de tijd zal leren wat het wordt."

Middenweg zoeken tussen wensen coureurs en fans

Tijdens de presentatie van de reglementen verklaarde Ross Brawn dat de rondetijden vanaf 2021 weer ongeveer op het niveau van 2016 zullen liggen. Qua snelheid betekent dat een forse stap terug, terwijl de auto's in 2017 juist nog sneller gemaakt werden. Het gevolg van de ingreep moet dus zijn dat het makkelijker wordt om een auto te volgen en in te halen.

Verstappen kan zich goed vinden in dat doel, maar hij vreest wel dat de auto's iets minder spannend worden om te besturen. "Eerlijk gezegd genoot ik niet zo van het rijden in die auto's als dat ik nu doe. We moeten echter wel een middenweg vinden wat betreft wat je wil met het volgen en dergelijke dingen. Hoe dan ook, de auto's zullen gedurende het seizoen verbeteren."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • meister

    Posts: 2.559

    BS!
    Op COTA rijd ook de indy.
    Gemiddeld dik 10 seconden langzamer als/dan een Williams maar actie gegarandeerd.
    Dat is iets wat het publiek wilt zien.

    • + 1
    • 1 nov 2019 - 10:51
    • Ik kies voor "langzamer dan". ;-)

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 10:54
    • Rimmer

      Posts: 8.439

      Dan kies ik voor
      “publiek wil” ipv “wilt”
      En “mij” ipv “me” en “eens “ ipv “is”

      • + 4
      • 1 nov 2019 - 10:58
    • Ik vind de IndyCar juist minder boeiend. Ja er is veel actie maar het voelt voor mij net iets te vaak aan als een tombola omdat je echt belachelijk veel safety cars hebt en daardoor zelfs de geluksfactor aardig toeneemt.

      Persoonlijk vind ik juist dat F1 meer moet afkijken van de MotoGP. Want alhoewel je ook daar verschillen hebt in teams en coureurs zijn de races qua gevechten vaak heel spannend en nog belangrijker; er worden niet continu straffen gegeven. De rijders mogen écht fel vechten met elkaar.

      • + 3
      • 1 nov 2019 - 11:05
    • Niks mis met een lekker stukje wild. Het is weer de tijd van het jaar :)

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 11:07
    • @Rimmer

      Maar de rest klopte toch wel? ;-)

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 11:14
    • Stitch

      Posts: 5.311

      Laat maar komen die actie. Die 2 à 3 seconden zien wij op het scherm niet. Wat ik nog niet heb kunnen ontdekken is of deze auto's die extra actie ook echt zonder DRS kunnen bewerkstelligen, of dat we opgescheept blijven met die Super Mario Cart-knop. Pas als dat het geval is, word het weer echt racen.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 11:52
    • Hopenlijk lukt het om met de nieuwe auto's close racing mogenlijk te maken, zodat "de brievenbus" bij het grofvuil kan worden gezet.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 12:23
    • "rijd" is "rijdt"
      "indy" moet met een hoofdletter beginnen.
      En tussen de woorden "gemiddeld" en "dik" , en "actie" en "gegarandeerd" horen ook nog enkele woorden.
      De afkorting "BS" (Bull Shit) kan ik dan weer wél plaatsen in deze context maar dat komt voornamelijk omdat het uitspraken zijn van RedBull(Shit) rijder Verstappen.

      Overigens was me dit allemaal niet eens opgevallen als @TheStijg en @Rimmer er niet over waren begonnen.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 14:31
    • @Diszaidup

      Geef mij maar weer de schuld. ;-)

      Overigens zou ik achter "Williams" een komma plaatsten. Sorry, het is vrijdagmiddag, dus neem het niet al te serieus.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 15:18
  • "maar hij vreest wel dat de auto's iets minder spannend worden om te besturen." .. Zijn die nu spannend dan? Ik zag Leclerc onlangs nog op volle snelheid door een bocht gaan met één handje aan het stuur.

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 12:13
    • Max houdt kennelijk nou eenmaal van meer snelheid, kan toch.. Maar als hij straks weer beter kan inhalen etc zal ook hij snel vergeten dat het iets langzamer gaat..

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 17:48
  • Snork

    Posts: 11.255

    Elke verandering komt met wat gesputter en twijfels, zo ook deze keer. Ik denk dat iedereen in 2021 snel gewend zal zijn aan de nieuwe auto's. Het doel is duidelijk waarom dit gedaan moet worden, daar is geen discussie over. Hoe de auto's er dan exact uit gaan zien, who cares. Voor mij staat racespektakel voorop, rondetijden wat minder. Kijk naar Singapore, daar reden ze in de race gemiddeld 7-8 seconden langzamer dan tijdens de kwalificatie. Viel het iemand echt op?
    En teams gaan zeker weten zaken vinden waarmee ze de auto sneller gaan krijgen.

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 13:04
  • Pappous

    Posts: 846

    Een paar seconden, al zijn het er ook vijf of meer in ruil voor meer spektakel op de baan, ik teken er voor.

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 13:04
  • Moet toch ook niet zo worden dat die auto,s , de top van de autosport, door elke kleuter te besturen zijn ... Misschien motorvermogen opschroeven (kan makkelijk) , en de wegligging domweg slechter maken door kleinere vleugels , smallere banden, of id... Dat zal zeker de jongens van de mannen scheiden...

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 15:47

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Zondag weather-image

    Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Race

    15:00 - 17:00

    Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

  • Vrijdag weather-image

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.267
  • Podiums 47
  • Grand Prix 125
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec