user icon

'Eigen krachtbron produceren nooit een optie geweest voor McLaren'

  • Gepubliceerd op 07 okt 2019 14:57
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

McLaren is naast een Formule 1-team ook een producent van straatauto's, maar volgens teambaas Andreas Seidl is het nooit echt overwogen om ook als motorleverancier in de Formule 1 te stappen.

In de aanloop naar de Grand Prix van Rusland werd bekend dat McLaren met ingang van het seizoen 2021 weer motoren gaat afnemen van Mercedes. Dat deed de renstal tussen 1995 en 2014 ook al en dat leverde onder andere drie wereldtitels op: Mika Hakkinen was in 1998 en 1999 over het hele seizoen gezien de sterkste, terwijl Lewis Hamilton dat in 2008 was. 

Hakkinen heeft er dan ook vertrouwen in dat McLaren de weg omhoog weer kan vinden nu ze in 2021 weer motoren van Mercedes geleverd krijgen. "Dit partnerschap werkte in het verleden erg goed en Andreas Seidl heeft dit geïdentificeerd als een belangrijk element in de strategie van McLaren om weer te kunnen winnen."

Het produceren van een eigen krachtbron zou voor een fabrikant als McLaren ook mogelijk moeten zijn, maar volgens Seidl is dat nooit een serieuze optie geweest. "Dit hebben we nooit serieus overwogen. Je moet er veel geld in investeren. Tevens heb je ook een hoop tijd nodig om hetzelfde te leren als de huidige fabrikanten al geleerd hebben. Om deze twee redenen is het nooit een gespreksonderwerp voor ons geweest", vertelde hij aan Speed Week.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Volgens mij zei Zak Brown 1 of 2 jaar geleden nog iets anders. Het lijkt me een verstandige kerel, deze Seidl.

    • + 1
    • 7 okt 2019 - 15:18
    • JV fan

      Posts: 2.134

      toen zaten ze nog met Honda, en nu ze met Mercedes in zee gaan hoeft dat ook niet meer.. <

      trouwens toen hadden ze ook over simpeler motoren (Bi Turbo en een Kers systeem (zonder MGU/H) , dan maakt het net iets makkelijker om zelf motoren te laten maken

      • + 2
      • 7 okt 2019 - 15:54
  • Waarom zouden ze ook?
    Ze hebben, net zoals vele exclusieve sportauto fabrikanten, altijd al de motoren extern aangekocht.
    Sinds 2011 lepelen ze trouwens 'Ricardo' motoren in de straatversies.

    • + 0
    • 7 okt 2019 - 15:37
    • PWNieuw

      Posts: 609

      Welke fabrikanten hebben dan allemaal motoren geleverd aan Mclaren voor hun straatauto's? Hun eerste straatauto, de F1, heeft een motor van BMW. Alle huidige auto's hebben een door McLaren ontwikkelde motor.

      • + 2
      • 7 okt 2019 - 16:06
    • Yup, zijn gewoon McLaren motoren welke door een derde gemaakt worden.

      • + 1
      • 7 okt 2019 - 16:14
    • Het McLaren logo op het kleppendeksel kopen ze er gewoon bij.
      Zoals ik al zei, de motoren worden door Ricardo (Engelse fabrikant) gebouwd.
      Uiteraard naar de specs van McLaren (in samenwerking met bedrijven zoals Ilmor en dergelijke) maar ze bouwen helemaal niets qua motoren.

      • + 0
      • 7 okt 2019 - 16:33
    • StevenQ

      Posts: 7.151

      Die motor(de M838T) heeft wel een interessante geschiedenis, het was een motorontwerp dat Mclaren heeft overgenomen van TWR en die motor was weer gebaseerd op een Nissan motor, de motor is ooit ontworpen door TWR voor de IRL maar is daar nooit gebruikt, de historie van die motor gaat terug tot de Group C dagen van Nissan.

      • + 1
      • 7 okt 2019 - 21:10
  • Ik vind het wel jammer als echte McLaren fan. In het verleden al vaker geschreven dat ik vind dat wk titels meer waard zijn als je net als Ferrari en Mercedes een eigen krachtblok ontwikkelt. Maar ja, ik ben gelukkig ook niet diegene die het moet gaan betalen. En inderdaad voor hun straat auto's nemen ze ook een blok af. De BMW motor in de F1 GTR Longtail, nog steeds mijn definitie van de mooiste auto ooit, ook al is ie qua prestaties wel gedateerd natuurlijk, maar ik dwaal af. Ik hoop dat de hereniging met Mercedes weer succes gaat brengen. Heb het vaker gelezen in andere topics dat er meer mensen het leuk zouden vinden dat Max naar McLaren gaat. En dan kampioen worden in een auto die qua kleurstelling lijkt op de West McLaren Mercedes auto's van weleer. Reken maar dat ik dan wel een schaalmodel koop ongeacht wat die dan moet kosten. Ook daar kan vakantiegeld goed voor zijn. Maar de strekking van mijn hoop is in ieder geval duidelijk aan de hand van dit artikel, er zal niet snel een alleen maar McLaren F1 auto op de grid staan. Jammer maar helaas. Weet iemand eigenlijk of oprichter Bruce McLaren ooit zo iets voor ogen heeft gehad? Qua visie of (lange) termijn project? Want zo goed ben ik eigenlijk niet op de hoogste qua geschiedenis e.d. Ben er door need door speed ingerold, de eerder genoemde F1 GTR, in deel vier, high stakes, zag ik die auto voor het eerst en sindsdien heeft de naam McLaren me in tegenstelling tot Ferrari wel weten te bekoren. En zo keek ik op een saaie zondag ineens de F1, toen nog met Häkkinen, in een McLaren, in mooie kleuren, zo begon mijn interesse in F1. Zo, kun je merken dat ik met griep op bed lig en me verveel?

    • + 3
    • 7 okt 2019 - 16:06
    • Volgende keer 'n griepspuit gaan halen dan.

      • + 0
      • 7 okt 2019 - 16:42
    • Ouw-sjagerijn, het nut van de griepprik ontgaat me, heb de uitnodiging voor dit jaar op tafel liggen. Ook in de jaren dat ik hem wel haalde werd ik wel eens goed ziek. Dat voorkom je toch niet naar mijn idee, griep spuit of niet. Vind het, op fysieke ongemakken na dan, soms ook wel even fijn ziek te zijn. Schaamteloos lang in bed liggen, lekker warm slapen, geen gezeur aan mijn hoofd, heerlijk.

      • + 0
      • 7 okt 2019 - 17:03
    • M'n pa heeft onlangs ook zo'n "verplichte" griepprik gehaald bij zijn huisarts, die zien ze niet meer terug bij de volgende oproep voor zo'n ding. Die werd voor het eerst sinds jaren ziek die week ;)

      • + 0
      • 7 okt 2019 - 19:16
    • Vond de west kleuren juist minder :P
      1997 tot 2015 bijna dezelfde auto betreft kleur ;)

      • + 0
      • 8 okt 2019 - 09:53
  • Wat ik me afvraag, onder Ron Dennis is de samenwerking met Mercedes juist beëindigd omdat hij van mening was dat je als klanten team gewoon geen kampioen wordt in dit tijdperk. En ik kan me geen Toto Wolff voorstellen die ziet dat zijn huidige team Mercedes door McLaren als klantenteam voorbij gereden wordt, hoewel ik die kop van hem dan wel graag zou willen zien en hoe hard hij dan zijn vuist op het bureau slaat :p. Ik ben benieuwd naar de motivatie van beide partijen in deze samenwerking alsnog weer op te pakken.

    • + 0
    • 7 okt 2019 - 16:25
    • NicoS

      Posts: 13.010

      De motivatie van Mercedes snap ik wel......nog meer macht.....;)

      • + 1
      • 7 okt 2019 - 18:19
    • RamblinMan

      Posts: 69

      @Scuderia

      Zoals @NicoS al aangeeft, doordat AMG straks met 4 teams in de F1 rond rijdt zijn ze wel geweldig machtsblok geworden. Reken maar dat geen van de drie klantenteams straks tegen de belangen van AMG gaat stemmen...

      • + 0
      • 7 okt 2019 - 18:32
    • StevenQ

      Posts: 7.151

      Maar er was geen andere keus dan klantenteam nu, dus dan is klant van Mercedes beter dan klant bij Renault.

      • + 0
      • 7 okt 2019 - 20:12

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar