user icon

Leclerc evenaart Schumacher met vierde pole op rij: "Maar denk niet aan statistieken"

  • Gepubliceerd op 28 sep 2019 15:09
  • comments 22
  • Door: Rutger Lauvenberg

Charles Leclerc blijft na de zomerstop de te kloppen man op de zaterdag in de Formule 1. De 21-jarige Monegask pakte alle drie mogelijke pole positions sinds de zomerstop en voegde daar in Sochi zijn vierde pole position in vier races aan toe. Leclerc werd daarmee de eerste Ferrari-coureur sinds Michael Schumacher die dat presteerde. Het lijkt er sowieso op dat zijn team Ferrari in de zomerstop iets gevonden heeft, waardoor de auto niet te kloppen is in de kwalificatie, want teamgenoot Sebastian Vettel start ondanks een foutje in de eerste sector ook als derde.

Na de kwalificatie verklaarde Leclerc ook enorm blij te zijn met de auto: "Hij voelde echt fantastisch. Het voelt natuurlijk goed om weer op pole te staan, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het beste circuit is om vanaf de eerste plek te starten. Het rechte stuk na de start is namelijk behoorlijk lang. De start zal dus enorm belangrijk zijn morgen."

Leclerc werd er door interviewer Jenson Button op gewezen dat hij het record van Schumacher geëvenaard had, maar de Monegask antwoordde: "Het voelt heel speciaal om zoiets te bereiken, maar daar ben ik eigenlijk niet mee bezig, met die statistieken. Ik focus me gewoon op mijn werk en dit is natuurlijk een goede start van het weekend. We zaten er op vrijdag al goed bij en het ziet er dus ook goed uit voor morgen."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Wat een maestro...die gaat de komende jaren de F1 domineren...

    • + 4
    • 28 sep 2019 - 15:20
    • Ik hoop eigenlijk dat niemand echt meer gaat domineren.

      • + 4
      • 28 sep 2019 - 15:26
    • Eens Niels race Fan.. Dominantie verveeld zo gauw. Ik herinner me Brawn nog... Na 6 races besloot ik even niet meer te kijken... pas toen RB hard op stoom kwam in de tweede helft werd het allemaal weer interessant. 2013 (dominante Vettel RB) was slaapverwekkend.

      • + 2
      • 28 sep 2019 - 15:32
    • NicoS

      Posts: 10.759

      Hangt allemaal van Ferrari af, de auto bepaald of je kan domineren.
      Ferrari is nu heel snel over 1 ronde, maar in de race is Mercedes nog steeds beter, het is ook nog geen gelopen koers voor leclerc morgen.

      • + 1
      • 28 sep 2019 - 15:53
    • Leclerc is snel, heel snel, @Hoekie, maar de auto helpt hem daar ook bij. Zag je hoe die Ferrari als een blok op de weg lag? En dat kan snel weer veranderen.

      • + 0
      • 28 sep 2019 - 18:12
    • Dat is ooit ook gezegd over Fernando Alonso.....

      • + 0
      • 28 sep 2019 - 21:31
    • Helemaal mee eens. Dominantie is nooit goed, al kan ik als diehard Ferrari fan niet ontkennen dat ik wel kan genieten van deze reeks. Een succesvol Ferrari blijft mooi.

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 07:53
  • Fchandoe

    Posts: 61

    Deze wordt mij er een. Woow.

    • + 2
    • 28 sep 2019 - 15:22
  • Holy moly wat wordt Vettel op een hoop gereden door Charles zeg. Echt ongelooflijk. In het begin van het seizoen dacht ik dat Vettel het af en toe lastig zou krijgen, maar Vettel wordt gewoon heel hard verslagen. Hij mag blij zijn met de strategie vorige race, want ik denk niet dat hij nog een kans krijgt van Leclerc dit seizoen.

    Wat een kannibaal. Wat een klasse. Wederom het bewijs dat Marchionne een visionair met enorme ballen was. Hij wordt node gemist.

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 15:34
    • Leclerc gaf m juist vorige week wel de kans (door niet sneller te zijn in de race). En dat gebeurd geregeld. Over 1 rondje heeft ie Vettel redelijk in zn zak inmiddels.

      • + 0
      • 28 sep 2019 - 15:47
    • k.w

      Posts: 601

      @ snelle Eddy.... tut tut.. er was en is ooit maar 1 kannibaal geweest , zijn naam is ook Eddy maar reed op de fiets ;) ;)

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 01:46
  • 4 op een rij held

    • + 2
    • 28 sep 2019 - 15:35
  • Beetle

    Posts: 924

    Beste coureur voor Ferrari sinds ene M. Schumacher.
    En misschien wel de beste van zijn generatie....

    • + 3
    • 28 sep 2019 - 15:44
  • Leclerc had met een foutloze derde sector er nog verder voor kunnen staan. Raspaardje. Vettel zal het niet breed hebben nu.

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 15:50
  • sailor

    Posts: 8.981

    Velen wisten het al in het begin van dit seizoen dat Charles een grote gaat worden , moest alleen nog wat geslepen worden , zie het resultaat , de laatste 3 wedstrijden kon die het eigenlijk niet beter doen , 3 keer pole en 2 keer winst en 1 keer 2e , dat zijn geweldige cijfers , daar hoef je je echt niet voor te schamen

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 15:50
  • Rimmer

    Posts: 6.721

    Charles = Mercedes killer 😎

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 16:15
  • Knap gedaan van het juweeltje dat gaat een hele grote worden en nog beter dan Hamilton.

    • + 0
    • 28 sep 2019 - 19:57
  • chao

    Posts: 922

    Take it easy, ene Ricci versloeg Vettel in 2014.
    Vettel was toen net 4x Wk , Ricci kwam nieuw bij RB.

    • + 0
    • 29 sep 2019 - 00:35
    • Buurman

      Posts: 740

      Ja en? Laat zien dat Vettel gewoon niet buitencategorie is, ondanks zijn 4 titels.
      Leclerc daarentegen laat wel zien over alles te beschikken om tot de F1 elite te horen.

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 03:34
    • Je bent gewoon buitencategorie met vier titels. Je kan geen conclusies trekken over de Vettel van toen gebaseerd op de Vettel van nu. 2014 was gewoon een ongelukkig jaar. In 2015 was Vettel weer als herboren.

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 07:56

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 303
  • Podiums 10
  • Grand Prix 42
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (22)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar