user icon
user icon

Leclerc evenaart Schumacher met vierde pole op rij: "Maar denk niet aan statistieken"

  • Gepubliceerd op 28 sep 2019 15:09
  • comments 22
  • Door: Rutger Lauvenberg

Charles Leclerc blijft na de zomerstop de te kloppen man op de zaterdag in de Formule 1. De 21-jarige Monegask pakte alle drie mogelijke pole positions sinds de zomerstop en voegde daar in Sochi zijn vierde pole position in vier races aan toe. Leclerc werd daarmee de eerste Ferrari-coureur sinds Michael Schumacher die dat presteerde. Het lijkt er sowieso op dat zijn team Ferrari in de zomerstop iets gevonden heeft, waardoor de auto niet te kloppen is in de kwalificatie, want teamgenoot Sebastian Vettel start ondanks een foutje in de eerste sector ook als derde.

Na de kwalificatie verklaarde Leclerc ook enorm blij te zijn met de auto: "Hij voelde echt fantastisch. Het voelt natuurlijk goed om weer op pole te staan, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het beste circuit is om vanaf de eerste plek te starten. Het rechte stuk na de start is namelijk behoorlijk lang. De start zal dus enorm belangrijk zijn morgen."

Leclerc werd er door interviewer Jenson Button op gewezen dat hij het record van Schumacher geëvenaard had, maar de Monegask antwoordde: "Het voelt heel speciaal om zoiets te bereiken, maar daar ben ik eigenlijk niet mee bezig, met die statistieken. Ik focus me gewoon op mijn werk en dit is natuurlijk een goede start van het weekend. We zaten er op vrijdag al goed bij en het ziet er dus ook goed uit voor morgen."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Wat een maestro...die gaat de komende jaren de F1 domineren...

    • + 4
    • 28 sep 2019 - 15:20
    • Ik hoop eigenlijk dat niemand echt meer gaat domineren.

      • + 4
      • 28 sep 2019 - 15:26
    • Eens Niels race Fan.. Dominantie verveeld zo gauw. Ik herinner me Brawn nog... Na 6 races besloot ik even niet meer te kijken... pas toen RB hard op stoom kwam in de tweede helft werd het allemaal weer interessant. 2013 (dominante Vettel RB) was slaapverwekkend.

      • + 2
      • 28 sep 2019 - 15:32
    • NicoS

      Posts: 11.275

      Hangt allemaal van Ferrari af, de auto bepaald of je kan domineren.
      Ferrari is nu heel snel over 1 ronde, maar in de race is Mercedes nog steeds beter, het is ook nog geen gelopen koers voor leclerc morgen.

      • + 1
      • 28 sep 2019 - 15:53
    • Leclerc is snel, heel snel, @Hoekie, maar de auto helpt hem daar ook bij. Zag je hoe die Ferrari als een blok op de weg lag? En dat kan snel weer veranderen.

      • + 0
      • 28 sep 2019 - 18:12
    • Dat is ooit ook gezegd over Fernando Alonso.....

      • + 0
      • 28 sep 2019 - 21:31
    • Helemaal mee eens. Dominantie is nooit goed, al kan ik als diehard Ferrari fan niet ontkennen dat ik wel kan genieten van deze reeks. Een succesvol Ferrari blijft mooi.

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 07:53
  • Fchandoe

    Posts: 83

    Deze wordt mij er een. Woow.

    • + 2
    • 28 sep 2019 - 15:22
  • Holy moly wat wordt Vettel op een hoop gereden door Charles zeg. Echt ongelooflijk. In het begin van het seizoen dacht ik dat Vettel het af en toe lastig zou krijgen, maar Vettel wordt gewoon heel hard verslagen. Hij mag blij zijn met de strategie vorige race, want ik denk niet dat hij nog een kans krijgt van Leclerc dit seizoen.

    Wat een kannibaal. Wat een klasse. Wederom het bewijs dat Marchionne een visionair met enorme ballen was. Hij wordt node gemist.

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 15:34
    • Leclerc gaf m juist vorige week wel de kans (door niet sneller te zijn in de race). En dat gebeurd geregeld. Over 1 rondje heeft ie Vettel redelijk in zn zak inmiddels.

      • + 0
      • 28 sep 2019 - 15:47
    • k.w

      Posts: 624

      @ snelle Eddy.... tut tut.. er was en is ooit maar 1 kannibaal geweest , zijn naam is ook Eddy maar reed op de fiets ;) ;)

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 01:46
  • 4 op een rij held

    • + 2
    • 28 sep 2019 - 15:35
  • Beetle

    Posts: 1.019

    Beste coureur voor Ferrari sinds ene M. Schumacher.
    En misschien wel de beste van zijn generatie....

    • + 3
    • 28 sep 2019 - 15:44
  • Leclerc had met een foutloze derde sector er nog verder voor kunnen staan. Raspaardje. Vettel zal het niet breed hebben nu.

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 15:50
  • sailor

    Posts: 9.513

    Velen wisten het al in het begin van dit seizoen dat Charles een grote gaat worden , moest alleen nog wat geslepen worden , zie het resultaat , de laatste 3 wedstrijden kon die het eigenlijk niet beter doen , 3 keer pole en 2 keer winst en 1 keer 2e , dat zijn geweldige cijfers , daar hoef je je echt niet voor te schamen

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 15:50
  • Rimmer

    Posts: 7.607

    Charles = Mercedes killer 😎

    • + 1
    • 28 sep 2019 - 16:15
  • Knap gedaan van het juweeltje dat gaat een hele grote worden en nog beter dan Hamilton.

    • + 0
    • 28 sep 2019 - 19:57
  • chao

    Posts: 950

    Take it easy, ene Ricci versloeg Vettel in 2014.
    Vettel was toen net 4x Wk , Ricci kwam nieuw bij RB.

    • + 0
    • 29 sep 2019 - 00:35
    • Buurman

      Posts: 1.111

      Ja en? Laat zien dat Vettel gewoon niet buitencategorie is, ondanks zijn 4 titels.
      Leclerc daarentegen laat wel zien over alles te beschikken om tot de F1 elite te horen.

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 03:34
    • Je bent gewoon buitencategorie met vier titels. Je kan geen conclusies trekken over de Vettel van toen gebaseerd op de Vettel van nu. 2014 was gewoon een ongelukkig jaar. In 2015 was Vettel weer als herboren.

      • + 0
      • 29 sep 2019 - 07:56

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 348
  • Podiums 12
  • Grand Prix 47
  • Land MC
  • Geb. datum 16 okt 1997 (22)
  • Geb. plaats Monte Carlo, MC
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar