user icon


Abiteboul wil liever veranderingen aan circuits dan nieuwe technische reglementen

  • Gepubliceerd op 15 aug 2019 10:45
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Cyril Abiteboul heeft een interessante visie op hoe de Formule 1 spannender gemaakt kan worden. Daarbij kijkt de teambaas van Renault niet naar de technische reglementen, maar naar de layouts van de circuits.

Hoewel de laatste vier races voor de zomerstop van de Formule 1 bijzonder vermakelijk waren, was dat daarvoor wel anders. Vooral de Franse Grand Prix stelde hevig teleur. De race mondde uit in een ware optocht van zo'n anderhalf uur. Er kwam kritiek op de huidige staat van de sport en het feit dat met de huidige auto's inhalen nog steeds onmogelijk lijkt te zijn, ondanks specifieke veranderingen om de situatie te verbeteren.

Voor 2021 staan er forse veranderingen aan de reglementen op het programma, maar volgens Abiteboul is dat niet de manier om de Formule 1 te laten herstellen. De Fransman zou liever uitgebreid onderzoek laten doen naar wat er aan de circuits zou kunnen veranderen. "Ik zou liever zien dat er iets minder aan de technische reglementen gewerkt wordt en juist meer aan de layouts van de circuits."

"In plaats van dat te investeren in 20 auto's die ieder jaar anders moeten zijn. Ik zou misschien op ieder circuit een of twee bochten veranderen. Het zou qua kosten efficiënter zijn en veel beter voor de sport. Ik weet dat ze veel energie gestoken hebben in het ontwerp voor Vietnam, maar het is iets waar we als collectief kunnen denken: 'wat is goed voor de F1?'", vertelde hij aan Autosport.

Renault onderzoekt wat er beter kan aan Paul Ricard

De Franse Grand Prix gold als een mooi voorbeeld bij Renault, zo vertelt Abiteboul. "Er was flink wat kritiek na de race, omdat deze een soort optocht werd. We probeerden het tegen het einde wat interessanter te maken en daar werden we voor bestraft! Wat we dus gedaan hebben, zijn een aantal simulaties van alternatieve configuraties om het geheel interessanter te maken."

"Ik zou graag zien dat we als teams iets meer samenkomen in het ontwerpen van wat oplossingen en wat verbeteringen voor de circuits. Als tien teams samen zouden werken aan het verbeteren van de circuits, dan weet ik zeker dat we met fantastische resultaten kunnen komen. Daar hoeven we niet tot 2021 mee te wachten, want dat zou volgend jaar al klaar kunnen zijn."


Reacties (17)

Login om te reageren
  • Op zich geen slecht idee , alleen ben ik bang dat Renault dan alsnog niet aan kan haken met de top 3 teams omdat simpelweg de mensen er nog niet werken (althans niet genoeg) die het verschil kunnen maken .

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 10:51
    • Edward M

      Posts: 761

      Meer gras grind en muren en ophouden om de auto's iedere keer te veranderen dat interesseert niemand kijk naar de halo die valt alleen op bij het instappen.

      • + 0
      • 15 aug 2019 - 12:32
    • Sorry, maar waar ging het over? Ik bleef maar staren naar die behaarde onderarm.

      • + 0
      • 15 aug 2019 - 13:37
  • maxiking

    Posts: 94

    Gras en grindbakken is hiervoor een makkelijke oplossing abitebul(lshit)

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 10:52
  • John6

    Posts: 2.907

    Hij past zijn auto maar aan, oh nu begrijp ik het, dat lukt ze niet.

    • + 1
    • 15 aug 2019 - 10:56
  • Zijn ze bij Renault beter in wegenaanleg dan in auto’s bouwen?

    • + 2
    • 15 aug 2019 - 11:01
  • beerkuh

    Posts: 1.602

    sorry hoor maar hier moet ik hartelijk om lachen! nog even en we hebben een drag strip of een oval....
    gelijke monniken gelijke kappen! verbeter je wagen en schei uit met randzaken aub, Renault heeft een grote naam op race gebied en ik volg de F1 al een hele tijd, ik heb nog nooit zo'n kulverhaal of smoes gehoord en ik heb er best wel wat voorbij zien komen!

    Jammer want in potentie heeft Renault alles wat een fabrieksteam moet hebben, gebruik dat dan ook aub

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 11:20
    • Een circuit met oval zoals het oude Monza kan ik alleen maar toejuichen.

      • + 1
      • 15 aug 2019 - 12:46
  • Laat ze een voorbeeld nemen aan RBRing in Spielberg.

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 11:24
  • Rimmer

    Posts: 6.286

    Cyril heeft gelijk.
    Australië, Bahrein, China, Azerbeidjan, Spanje, Frankrijk, Engeland, Oostenrijk, Duitsland, België, Italië, Hongarije, Singapore, Japan, Brazilië, Abu Dhabi, Mexico etc zijn gewoon te lastig voor de huidige F1.
    Je auto moet daar mechanische grip hebben, goede aërodynamica, een sterke motor en daarnaast moet het team ook nog als een team opereren en functioneren.
    Dat is ondoenlijk.
    Deze circuits moeten gewoon aangepast worden. Allemaal ovaal of rechthoekig. Dan komt het goed. Cyril for president.

    • + 4
    • 15 aug 2019 - 11:26
  • Diszaidup

    Posts: 433

    Slim van de Fransoos...
    De ontwerp-, ontwikkelings- en bouwkosten bij de circuits leggen ipv bij de fabrikanten.

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 11:34
  • Sinds lange tijd een zinnige opmerking van Abiteboul

    • + 2
    • 15 aug 2019 - 11:49
    • NFS1

      Posts: 188

      Dat denk ik ook. Men moet zeker kritisch naar de circuits kijken. Al vind ik wel dat zijn laatste opmerking over bestraft worden in FR wel weer afbreuk doet. Buiten de baan om inhaken (1) en met een remfout een ander van de baantikken (2) die zijn race verpest ziet worden natuurlijk weinig van doen heeft met spektakel maar in mijn ogen amateurisme als je dat nog denkt te moeten verdedigen. Gewoon weer een stukje gefrustreerde RIC die er een puinzooi van maakt.

      • + 0
      • 15 aug 2019 - 12:19
  • Ik vind het niet eens zo'n gek idee. Ja het komt uit de mond van Abiteboul , maar iedere keer zoveel geld uitgeven aan de verandering wagens, terwijl het soms ook aan het circuit ligt, is veel duurder dan een keer een bepaald circuit te een beetje verbouwen.

    • + 1
    • 15 aug 2019 - 12:15
  • ringo

    Posts: 2.346

    Circuits, meeste circuit hebben al lastig om F1 te bekostigen en dan die kosten naar circuits brengen .. :) Huidige motor regelement overboord gooien, en bij 0 Starten.. misschien meer OpenSource motor regelement waar je misschien makkelijker is om andere fabrikanten toe te laten :)

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 12:43
  • jd2000

    Posts: 2.603

    Op zich zit er wel wat in. Er zitten banen bij die niet geschikt zijn voor de F1. Met samenstellen kalender mag daar best naar gekeken worden., Verder is het een dwaas idee, want ontwikkeling van de auto's gaat gewoon door.

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 12:47
  • gabini

    Posts: 615

    Ben het eindelijk wen keer wens met de beste man.

    • + 0
    • 15 aug 2019 - 16:34

Gerelateerd nieuws



HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar