user icon

Australische Grand Prix blijft tot 2025 in Melbourne na verlenging contract

  • Gepubliceerd op 19 jul 2019 08:00
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 blijft nog minstens zes jaar naar Australië en Melbourne komen. De organisator van de race en de sport zijn een contractverlenging tot en met 2025 overeengekomen.

Het contract tussen Melbourne en de Formule 1 liep nog niet op zeer korte termijn af: pas na de race van 2023 zou er onderhandeld moeten worden voor een nieuw contract. Er is echter vroegtijdig besloten om het contract open te breken en te verlengen. Niet 2023, maar 2025 is daardoor nu het laatste jaar waarin de Australische Grand Prix op Melbourne gepland staat.

F1 sinds 1996 onafgebroken te gast in Melbourne

De race op het stratencircuit rond Albert Park wordt sinds 1996 onafgebroken verreden en is sindsdien eigenlijk steevast ook de eerste race van het seizoen. Alleen in 2006 en 2010 moest het de eer daarvoor laten aan Bahrein. In een eerder stadium kondigde Formule 1-CEO Chase Carey al aan dat Melbourne in 2020 ook de opening van het seizoen organiseert: dat gaat op 15 maart gebeuren.

"We zijn blij dat we onze samenwerking met de stad Melbourne verlengd hebben, waardoor de Australische Grand Prix tot tenminste 2025 te gast is", zei Carey. "Het besluit om de huidige relatie te verlengen met twee jaar komt door het feit dat dit evenement een enorm succes gebleken is voor de hoofdstad van Victoria, Australië en de hele wereld, waarbij het populair is gebleken voor de fans en mensen die werken in de Formule 1."

Aankondiging 'in lijn met die van Britse Grand Prix'

"We werken samen met onze partner, the Australian Grand Prix Corporation, om ervoor te zorgen dat de Australische Grand Prix nog spannender en spectaculairder wordt, zowel als sportevenement als als vorm van entertainment."

"De aankondiging van vandaag volgt op die van vorige week van de Britse Grand Prix en bewijst dat meer en meer promotors onze langetermijnvisie voor de toekomst van de Formule 1 delen. We kunnen niet wachten om van 12 tot en met 15 maart terug te zijn in Melbourne om het 25-jarig jubileum van deze race te vieren en het voortzetten van een relatie die ons in staat stelt om in 2025 ook tenminste 30 jaar in de stad te vieren."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Jammer, qua strijd / duels zelden mooie races gezien daar, weinig inhaalmogelijkheden door de karakteristieken van het circuit,
    Als je mij vraagt naar de acties in Melbourne welke bij mij zijn blijven hangen dan noem ik de crashes van Brundle, Villeneuve en Alonso...

    • + 3
    • 19 jul 2019 - 08:11
    • .........en Ralf Schumacher

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 08:11
    • Positieve van Melbourne vind ik de sfeer en het publiek. Maar het is altijd zo'n tegenvaller als opener van het seizoen.

      • + 2
      • 19 jul 2019 - 09:48
    • snailer

      Posts: 4.726

      Het is wat wachtwoord zegt. Auatralie is een sportland en ook een race land. Ze zijn ook best verwend geweest (en nog steeds) met een paar goede F1 rijders (Webber, Ricciardo)
      Alleen al daarom verdient Australie een race en door het publiek zal het lucratief zijn. Deze parameters veranderen niet indien de F1 race elders gaat worden gehouden. Van mij mag dat. Veel spanning geeft de race meestal niet in Melbourne.

      Er staat geloof ik in de tekst hierboven iets dat er naar deze race uit wordt gekeken. Maar dat is natuurlijk logisch. Het is de eerste race op de kalender en Australie gaat antwoord geven op de vraag hoe de verhoudingen tussen de teams zijn aan het begin van het seizoen.

      • + 1
      • 19 jul 2019 - 10:49
    • Als ze de baan eens een flinke twitch geven.... Vooral de middelste sector is bagger. Van mij mag die giga snelle chicane direct verdwijnen als er maar een knijterhard rempunt voor terug komt.

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 11:29
  • Cicero

    Posts: 812

    Slecht nieuws voor de f1 fans. Voor mij start het f1 seizoen volgend jaar 2 weken later, ga niet naar de optocht in Melbourne kijken.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 08:35
    • Kijken doe ik sowieso wel, maar deze race als eerste van het seizoen vind ik ook niks. Maanden lang zit je er na uit te kijken dat het hele circus weer begint na de winter en dan als eerste deze baan waar inhalen praktisch onmogelijk is. De sfeer en ambiance is wel goed in Melbourne.

      • + 2
      • 19 jul 2019 - 08:41
    • Eens, ik kijk omdat het weer de eerste race is, maar niet vanwege de spanning. Één voordeel hieraan is dat twee weken later de volgende race is.

      • + 1
      • 19 jul 2019 - 09:26
    • @Mr Marly: precies dat.

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 09:49
  • Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Qua sfeer en qua baan vind ik het een mooi circuit, maar de races zijn doorgaans saai.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 09:25
  • Kubica

    Posts: 3.947

    De race is inderdaad meestal niet de beste. Het hele weekend daarentegen... Alles eromheen, er is zo verschrikkelijk veel te doen rondom het circuit. Wat dat betreft is het de beste Grand Prix die ik heb bezocht.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 09:31
    • Waar ben je nog meer geweest? Mexico staat hoog op mijn lijstje voor dit jaar.

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 09:50
    • Kubica

      Posts: 3.947

      Spa, Monza, Budapest, Barcelona. Wilde naar Frankrijk dit jaar maar ben blij het niet gedaan te hebben, ook al zat ik op maar 120 km .. Denk volgend jaar over Monaco en Oostenrijk.

      • + 1
      • 19 jul 2019 - 10:21
  • Feldwebel

    Posts: 133

    Al was het een straatrace in Bartlehiem, na de winterstop ben ik blij met alles, als ik maar een race zie.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 09:33
    • Kubica

      Posts: 3.947

      Maar dan noem je ook wel een plaats .... ;)

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 09:47
    • Anderhalve Elfstedentocht over ijs lijkt me op zich wel een geinige afwisseling.

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 09:51
  • Alleen de wolk van Ricciardo is te zien op foto. Nee....de sfeer en entourage is mooi op dit circuit, maar ik zie dan toch liever bijvoorbeeld een Sepang terugkeren op de kalender.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 11:50

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar