user icon

Ricciardo: "Marko zei dat ik een idioot was en daarna hing hij op"

  • Gepubliceerd op 03 jun 2019 12:06
  • comments 21
  • Door: Bjorn Smit

Daniel Ricciardo is open geweest over zijn relatie met Helmut Marko. De Renault-coureur vertelde dat hij in zijn tijd bij Scuderia Toro Rosso en Red Bull Racing af en toe geen zin had om telefoontjes van de talentscout op te nemen.

Marko heeft een reputatie hij het niet schuwt om harde beslissingen te nemen. Het is een beeld dat Ricciardo ook schets, maar tegelijkertijd kent de Australiër ook de andere zijde van Marko. De Oostenrijker was hulpvol en je wist altijd waar je als coureur bij hem stond. Ricciardo vertelde ook dat Marko zijn respect verdiende en ervoor zorgde dat hij snel genoeg volwassen werd om successen te boeken.

"Hij was altijd erg gepassioneerd, bezorgd en omdat hij zo bezorgd was, was hij ook altijd erg hard en standvastig. Iedere keer dat ik een gesprek met hem afsloot, wist ik waar ik stond en wat hij van me verwachtte. Het was niet altijd leuk om zijn naam op het scherm te zien verschijnen. Moet ik echt willen opnemen? Als ik het nu niet doe, dan moet het later alsnog. Soms moet je alleen luisteren, instemmen en de kritiek slikken."

'Helmut zei: "Je bent een idioot"'

Ook Ricciardo kent de harde zijde van Marko, zoals ook Daniil Kvyat die bijvoorbeeld gezien heeft. Daarvoor refereert de zevenvoudig Grand Prix-winnaar naar zijn eerste test voor het opleidingsprogramma van Red Bull. Twee weken daarvoor brak Ricciardo zijn pols bij een val van een mountainbike, maar desondanks reisde hij af naar Jerez voor de test.

"Ik reed mijn out lap en kwam meteen daarna terug naar de pits. Ik zei alleen 'sorry jongens, ik kan het niet'. Daarna ging mijn telefoon en Helmut vroeg: "Wat is er gebeurd?" Ik vertelde hem dat ik het echt geprobeerd had, dat het echt niet ging, dat het me speet, dat ik het zou laten helen en dat ik op tijd hersteld zou zijn voor de eerste race. Ik wist dat het hard zou worden, want na een korte stilte zei hij: "Je bent een idioot." Daarna hing hij op."

Tien dagen later was Ricciardo ook aanwezig bij de tweede test op Magny-Cours, maar nog steeds was zijn pols niet volledig hersteld. De Australiër vertelde dat hij zo ongeveer met één hand gereden had, maar desondanks maakte hij genoeg indruk op Marko om het zitje te krijgen. In de eerste race bewees hij vervolgens zijn waarde door meteen pole position te pakken.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Mooi die verhalen! Stukje insight

    • + 3
    • 3 jun 2019 - 12:25
    • Aiii

      Posts: 717

      Inderdaad toffe verhalen, uiteraard al lang en breed geluisterd in de Rosberg podcast... maar er schoot me net een beeld binnen van een Bjorn Smit die dan zo'n Podcast aan het luisteren is en dan meteen in zijn kladblokje opschrijft. 30 mei: Ricciardo over Verstappen en Vettel. 31 mei: Riccardo over inhalen. 3 Juni: Riccardo over Marko.

      Jammer alleen dat het credits geven aan de bron weer eens "vergeten" wordt.

      • + 7
      • 3 jun 2019 - 13:59
    • @Aiii Er zal ook nog wel een stukje komen over wat Rosberg zei over de RIC-VER incidenten.
      Metname Barcelona 2016 waarvan Rosberg vond dat RIC genaaid was met de strategie, en Baku 2018, waarover Rosberg zei dat het 100% RIC fout was.
      2 zeer rare standpunten natuurlijk, voor iemand die zo nauw bij de sport betrokken is.

      • + 0
      • 3 jun 2019 - 15:37
    • Idd, ik kan hier ook ècht van genieten.

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 15:30
  • Marko heeft gelijk... Daniel.. sad but true.

    • + 1
    • 3 jun 2019 - 12:39
    • Haha en als redbull geen wk auto weet te bouwen sta jij ook vooraan te schreeuwen I told you so.

      • + 0
      • 3 jun 2019 - 17:34
    • Stitch

      Posts: 5.448

      Het is niet veel mensen gegeven in een zin het hele verhaal samen te vatten: "Je bent een idioot!" Geweldig :D

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 08:32
  • beerkuh

    Posts: 2.455

    zachte heelmeesters maken stinkende wonden! ..... i rest my case....

    • + 0
    • 3 jun 2019 - 12:40
  • sebjenson

    Posts: 132

    Ik heb de hele podcast gezien tussen Rosberg en Ricciardo. Een aanrader!
    Ik begrijp nu nog meer waarom Ricciardo bij Red Bull is weggegaan.

    • + 0
    • 3 jun 2019 - 12:42
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      Ik heb die podcast ook gezien. Voegt totaal niets toe aan wat we al wisten. En je bent toch een idioot als je eerst samen met RBR een speciale videoboodschap maakt waarin jij verteld dat je hebt bijgetekend? Dus ik begrijp heel goed dat Marko zo iets gezegd zou hebben. Je bent ook een idioot als je eerst RBR in de maling neemt om vervolgens met Renault in zee te stappen.

      • + 1
      • 3 jun 2019 - 13:27
    • Beste RbR first, jij komt nu juist idioot over met deze opmerking omdat je blijkbar het bovenstaand artikel niet hebt gelezen.

      • + 8
      • 3 jun 2019 - 13:38
    • koppensnellers! :)

      • + 1
      • 3 jun 2019 - 13:50
    • snailer

      Posts: 5.810

      Voor mij heeft het 1 ding gebracht RBRFIRST. Rossberg was verder dan Ricciardo nu is.

      Heeft met dat inhalen te maken. Dat stukje zou je eens goed moeten beluisteren, hoewel ik het ook wel eens zonder de piepjes zou willen horen.

      • + 0
      • 3 jun 2019 - 14:04
    • Het ging in de podcast over dat Ricciardo zn pols had gebroken en daardoor een idioot was.l.
      Dat Helmut Daniël heeft gebeld na zijn beslissing om naar Renault te gaan, zal ongetwijfeld gebeurd zijn.
      Zou graag willen weten wat in dat gesprek gezegd is :)

      • + 2
      • 3 jun 2019 - 14:17
    • Haha lekker bezig rbrfirst

      • + 1
      • 3 jun 2019 - 16:19
    • @RBRFIRST: Je doet je naam wel eer aan. Eerst rbr prijzen en dan lezen/denken.

      • + 1
      • 3 jun 2019 - 17:41
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      "Je bent ook een idioot" sorry als ik niet duidelijk genoeg over kwam.

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 13:06
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      @Elektropunkz

      Je hebt helemaal gelijk. Ik had het woord idioot ook meer als referentiepunt in mijn hoofd zitten. Vandaar dat ik na het opnieuw lezen mijn verhaal jullie reactie kan begrijpen. Het komt idd nu niet bepaald duidelijk over wat ik bedoeld heb. Ik ging al van de veronderstelling uit dat Marko dit ook gezegd zou hebben door de telefoon Ricciardo hem van de Renault deal op de hoogte stelde. Maar goed, mijn fout.

      • + 1
      • 4 jun 2019 - 13:18
    • Mooi dat je er nog even op terug komt, het zij u vergeven..;)

      • + 1
      • 4 jun 2019 - 14:28
  • Zei ie ook tegen Algersuari.
    Jaime op zijn beurt: Kijk nou maar uit ouwe anders sla ik je goeie oog ff dicht.
    De rest is historie.

    • + 1
    • 3 jun 2019 - 14:13
  • Idioottuuttuuttuuttuuttuut.......

    • + 2
    • 3 jun 2019 - 15:04

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 986
  • Podiums 35
  • Grand Prix 244
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar