user icon

Kubica ziet aanknopingspunten na in Monaco niet als laatste te eindigen

  • Gepubliceerd op 31 mei 2019 14:30
  • comments 9
  • Door: Bjorn Smit

Robert Kubica eindigde in Monaco als achttiende, maar desondanks ziet hij aanknopingspunten om tevreden te zijn over het weekend. De Williams-coureur eindigde in het prinsdom voor het eerst niet als laatst rijdende auto.

De start van de race verliep goed voor Kubica. Hij pakte in Monaco meteen twee posities, waaronder die van teamgenoot George Russell. Daarna viel de Pool echter een stuk terug, hoewel dat niet zijn schuld was. Antonio Giovinazzi zette Kubica dwars op de weg bij een iets te optimistische inhaalpoging in Rascasse. Dat leverde de Alfa Romeo-coureur uiteindelijk een tijdstraf van 10 seconden op.

Verkeerde strategie speelde Kubica ook parten

Kubica had niet veel te zeggen over het incident met Giovinazzi. "Het is racen en er is niet zo veel dat je kan doen in zo'n situatie. Het is soms zoals het is. Ik won twee posities bij de start en in de openingsronden draait het vooral om het letten op de banden en je snelheid."

Een andere factor die Kubica naar eigen zeggen weerhield van een beter resultaat, was een verkeerde strategie. "Na de safety car-fase kon ik ze achter mij houden, maar ik wist dat ik moest stoppen. Er was wat kans op regen, dus dat is de reden dat ik buiten bleef. De regen kwam wel, maar slechts in beperkte mate en in dit geval betekende dit dat de strategie zich niet uitbetaalde."

Kubica verwachtte geen problemen met hairpin Monaco

De Formule 1-carrière van Kubica werd in 2011 abrupt onderbroken door een zwaar ongeluk tijdens een rally. Daarbij raakte hij zwaargewond aan zijn rechterarm en -been. Velen verwachtten dat de Williams-coureur daardoor veel problemen zou hebben met de hairpin in het circuit van Monaco, maar zelf verwachtte Kubica daar geen problemen mee.

"Ik wist dat het hier prima zou gaan. Ik denk dat veel mensen dachten dat ik het stuurwiel niet eens om zou krijgen. In deze niet zo makkelijke situatie deed ik het volgens mij prima en daar kan ik blij mee zijn. Het uiteindelijke resultaat had beter kunnen zijn, maar dat is racen. Mensen zeiden dat bocht 1 een probleem voor mij zou zijn, maar ik denk dat ik het in alle races goed heb gedaan in bocht 1 en de openingsronde, de momenten dat er race-instinct nodig is."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • onetimer

    Posts: 593

    Dat "niet als laatste te eindigen" is iets rooskleuriger dan de werkelijkheid, maar goed.
    Eerlijk is eerlijk, ik had niet verwacht dat Kubica het in Monaco tot een goed eind weten te brengen. Ik verwachte een harde faal waardoor zijn positie nog meer ter discussie zou staan, maar hij bovenverwachting gepresteerd, chapeau.

    • + 0
    • 31 mei 2019 - 15:00
  • Het was allemaal niet zo slecht als verwacht. Hij reed zelfs verder naar voren tot het moment dat hij de rondte in werd getikt. Wel geeft hij natuurlijk nog steeds te vaak en teveel toe op Russel.

    • + 0
    • 31 mei 2019 - 15:06
    • Rimmer

      Posts: 8.746

      Laten we ook niet vergeten dat Russel gewoon echt wel de sterkste rijder in het F2 veld was en Norris en Albon gewoon achter zich liet.
      Diezelfde Norris en Albon rijden nu zeer goed in de F1 rond en maken het hun ervaren teamgenoten meer dan lastig.
      Dat Russel dus als een groot talent gezien mag worden is niet verrassend. Bovendien, dat geeft Russel ook toe, rijdt hij elke weekend alsof het zijn laatste is om maar in de picture te blijven terwijl Kubica meer gelaten is en veel meer bezig is met de ontwikkeling.
      De start van het seizoen heeft Kubica inmiddels ook wakker geschud en hoewel hij niet meer de Kubica van vroeger is denk ik dat we niet moeten onderschatten hoe snel en hoe goed Russel is.
      Wat mij betreft de beste rookie van dit jaar. En ja, beter dus dan Norris en Albon.
      Ocon kan verder gaan kijken want Russel lijkt mij de coming man voor Mercedes zodra Bottas de zak krijgt.

      • + 1
      • 31 mei 2019 - 15:29
  • Klinkt in mijn oren gewoon als een stukje "(self) coaching".
    De positiviteit blijven zien, hoe slecht het ook gaat.
    Als je eenmaal helemaal onder in de put zit kan je immers daarna alleen maar omhoog.

    • + 0
    • 31 mei 2019 - 17:01
  • jd2000

    Posts: 5.075

    Het is natuurlijk sarcastisch, maar als je achteraan ligt, maakt het geen reet uit als je er langer over doet om door die hairpin te komen. Hij kan wel de positivo uithangen, maar hij komt dik tekort op zijn teamgenoot, En zodusdanig dat hij niet in een F1 wagen hoort te zitten. In zijn primetime heb ik genoten van Kubica en hoorde hij bij mijn favorieten. Maar wat je nu ziet is gewoon treurig, die man maakt een karikatuur van zichzelf.

    • + 0
    • 31 mei 2019 - 18:00
  • sailor

    Posts: 10.753

    Een mens bestaat voor ongeveer 60% uit water , Kubica bestaat 60% uit neus ;-)

    • + 0
    • 31 mei 2019 - 19:27
    • masf1

      Posts: 7.063

      En jou hoofd 90% uit lucht.

      • + 0
      • 1 jun 2019 - 11:56
    • sailor

      Posts: 10.753

      Dat is goed mogelijk , je moet maar altijd denken , iedereen heeft wat.
      Wat heb jij allemaal in petto , verras ons ;-)

      • + 0
      • 1 jun 2019 - 12:39
  • In canada rijden ze gewoon weer stijf achteraan. Dat Monaco het verschil iets anders maakt zegt iets over het circuit en niet over de wagen. Een beetje mindfulness dit.

    • + 0
    • 1 jun 2019 - 13:24

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 1
  • Podiums 0
  • Grand Prix 45
  • Land PL
  • Geb. datum 7 dec 1984 (36)
  • Geb. plaats Krakau, PL
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar