user icon


Sainz ziet 'speciale aandacht aan voorbereidingen' beloond worden met P6 in Monaco

  • Gepubliceerd op 27 mei 2019 09:08
  • comments 15
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Carlos Sainz lijkt de sleutel tot een succesvol raceweekend in Monaco gevonden te hebben. De McLaren-coureur zegt ieder jaar met speciale aandacht naar de race in het prinsdom toe te leven en dat betaalde zich zondag uit met een mooie zesde plaats.

De Grand Prix van Monaco is een race waar concentratie voor coureurs nog belangrijker is dan op andere circuits, omdat er echt geen ruimte is voor fouten op het stratencircuit. Het vergaat Sainz sinds zijn debuut al goed, want sinds zijn debuut in 2015 is hij ieder jaar in de punten geëindigd in het prinsdom. Dat is het gevolg van iets wat vader Carlos Sainz senior hem in zijn jeugd al inprentte, zo vertelde hij aan GPToday.net.

"Ik kan me herinneren dat mijn vader mij toen ik klein was vertelde dat je snel moet zijn in Monaco. Dat is de plek waar het talent zich laat zien. Dat bleef in mijn hoofd hangen. Ik won ook de go-kart race in Monaco, dus we begonnen goed toen ik dertien jaar oud was. Toen ik daarna in de Formule 1 begon, heb ik er altijd speciale aandacht besteed aan de voorbereidingen op deze Grand Prix. Ik concentreer me er meer op en ieder jaar lijkt zich dat weer uit te betalen."

'Was op de juiste momenten snel'

Ook in 2017 werd Sainz zesde tijdens de Grand Prix van Monaco. Makkelijk was het niet voor de Spanjaard, die afgelopen winter Renault verruilde voor McLaren. Wat volgens hem van doorslaggevend belang was in het behalen van het resultaat, waren de juiste tactische keuzes en het snel zijn op de juiste momenten.

"Het was een behoorlijke achtbaan, maar het was over het algemeen ook een goede race. Bij de start lukte het mij om aan de buitenkant langs Albon en Kvyat te gaan in bocht 3. Dat zorgde voor een prima stemming bij mij, ook omdat ik een van de beste starts van mijn carrière had. Daarna lukte het mij om de juiste snelheid te laten zien op de juiste momenten, zowel voor als na de pitstop."


Reacties (15)

Login om te reageren
  • Politik

    Posts: 4.757

    Na VT3 op zaterdag had ik weinig vertrouwen in een goed resultaat hier.
    Het halen van Q3 was knap van hem, zijn start in de race plus de tacktiek van het team deden de rest.
    Zonder meer een heel sterk Weekend van Sainz!

    • + 0
    • 27 mei 2019 - 09:09
    • Weer een goed weekend van Carlos, hij is sowieso aan een sterke serie bezig momenteel. Zijn jonge en getalenteerde teamgenoot kan aan de bak om zijn belofte waar te maken.

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 09:19
    • Filmpje van de start:
      twitter(PUNT)com/Carlossainz55/status/1132699188314165249?s=09

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 18:11
  • Snork

    Posts: 4.550

    P6 is zeker een mooi resultaat.
    Maar, als je kijkt naar het tijdsverschil wat hij had met Gasly, dan ziet de P6 er anders uit. En dan zorgde Lewis ook nog eens voor oponthoud door zijn gare mediums.
    Er is nog een enorm gat te dichten met de top 3 teams.

    • + 0
    • 27 mei 2019 - 09:10
    • Politik

      Posts: 4.757

      Klopt Snork, dat gat is nog immens groot.
      Denk ook niet dat de focus van McLaren dit jaar op de top 3 teams gericht is,maar op een solide p4.
      Vanuit daar kunnen ze volgend jaar misschien weer een stap zetten.

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 09:33
    • Snork

      Posts: 4.550

      Politik, ben ik met je eens. Gat naar top 3 is een te grote stap voor dit seizoen. Maar als het McLaren lukt om de 4e plek te pakken, dan hebben ze iets heel bijzonders behaald. Van achterhoede naar best of the rest is een hazensprong over het volledige middenveld heen maken.

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 10:16
    • Snork

      Posts: 4.550

      Maar als je dan naar de uitslag kijkt, is het even bijzonder dat de twee Toro’s er vlak achter zaten. Die gaan ook erg goed dit jaar. En Albon is daarbij de verassing van het jaar wat mij betreft.

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 10:19
    • Ik denk dat Monaco geen goede maatstaf is van hoe de verhoudingen zijn voor de teams omdat je hier niet of nauwelijks kunt inhalen. Op echte circuits kun je dat beter beoordelen.

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 10:24
    • @OS
      Monaco misschien niet echt, maar McLaren (Sainz in ieder geval) gaat de laatste 3 gp's al goed met punten finishes

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 10:41
  • sailor

    Posts: 8.528

    Die Sainz is de laatste tijd lekker bezig , toppie

    • + 0
    • 27 mei 2019 - 09:19
  • WC MAX

    Posts: 1.909

    Mooi om te zien dat McL in de winter een flinke stap heeft gezet en dat ze met Sainz een coureur hebben binnengehaald die het potentieel volledig benut.
    Zijn start heeft de race gemaakt en hem de P6 opgeleverd.
    Beide TR's waren minstens even snel en ook dat is een compliment waard.
    Renault daarentegen was wederom teleurstellend. Die Daniel zal zich hier en daar toch wel eens achter de oren krabben.

    • + 0
    • 27 mei 2019 - 10:06
    • Tijdens het krabben vallen er muntjes achter zijn oor vandaan....alleen is hij geen goochelaar.

      • + 1
      • 27 mei 2019 - 18:08
  • ringo

    Posts: 2.354

    Maar heilig zal die nooit worden :)

    • + 0
    • 27 mei 2019 - 10:06
    • mwah hij zit er toch verdomd dicht tegenaan hoor Saint Carlos :-)

      • + 0
      • 27 mei 2019 - 10:10
  • "Wax in, wax out" Sainz San ;)

    • + 0
    • 27 mei 2019 - 11:09

Gerelateerd nieuws



HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 229
  • Podiums 0
  • Grand Prix 93
  • Land Spanje
  • Geb. datum 1 sep 1994 (24)
  • Geb. plaats Madrid, Spanje
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar