user icon

Newey liet Ron Dennis schrikken door kantoor bij McLaren te laten verbouwen

  • Gepubliceerd op 03 mei 2019 15:39
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Adrian Newey maakte eind jaren '90 de overstap naar McLaren, waar hij ging samenwerken met teambaas Ron Dennis. De topontwerper moest aanvankelijk erg wennen aan de werkwijze van zijn baas, maar wist op originele wijze wat levendigheid te zorgen.

Begin jaren '90 werkte Newey met veel succes voor Williams. In 1996 was de Brit verantwoordelijk voor de bolide die Damon Hill de wereldtitel bracht. Aan het eind van dat seizoen leverde Newey zijn contract echter in, waardoor hij enkele maanden moest wachten voordat hij bij McLaren in dienst kon treden. Dat team had het op dat moment erg lastig en bovendien sinds 1993 geen race meer gewonnen.

Newey meteen aan de bak voor 1998

Volgens Newey moest hij bij McLaren meteen hard aan de bak om een succesvolle bolide voor 1998 te ontwerpen. "Ik begon in augustus 1997 bij McLaren, wat erg laat was met het oog op het volgende seizoen. Voor 1998 stonden grote reglementswijzigingen op het programma, maar ik stond al met twee-nul achter. Door deze wijzigingen kon ik ook niet voortborduren op het succes van de 1997-bolide van Williams."

"Toen ik bij McLaren begon, werkte ik als een gek om de verloren tijd goed te maken. Ik moest ook doorgronden wat de ontwerpers van McLaren tot op heden bedacht hadden. De basis van de auto voor het volgende jaar was er al, maar ik probeerde mijn ideeën zo goed mogelijk door te voeren."

Schrik voor Dennis

Newey kreeg aanvankelijk de kamer van de vorige ontwerper, John Barnard. Dat was een donkere kamer met weinig licht en donkere meubels, die niet inspirerend was. Van Dennis was bekend dat hij houdt van orde en totaal niet van rommel en verrassingen. Newey had echter een plan om zijn kamer wat inspirerender en meer motiverend te maken toen hij zijn eerste race in dienst van McLaren bezocht.

"Ik gaf de mannen op de fabriek opdracht om mijn kamer compleet onder handen te nemen. 'Kunnen jullie de muren verven, de vloer vervangen en er een ander bureau neerzetten?'. Toen ik de maandag na de Hongaarse Grand Prix binnenkwam was de kamer deels blauw geverfd, maar het gaf een fijn en rustig gevoel." 

"Ron kwam 's avonds binnen en hij houdt totaal niet van verrassingen of dingen waar hij niets van af weet. Toen hij binnenkwam moest hij slikken. Zijn gezicht liep rood aan en ik dacht dat hij een hartaanval zou krijgen! Na dertig seconden liep hij weer weg. De facility manager kreeg op zijn donder en bij thuiskomst luchtte Dennis zijn hart bij zijn vrouw."

"Toen ik bij McLaren begon, werkte ik als een gek om de verloren tijd goed te mak...."

ho wat ga jij nou doen Newey, praten over vroeger??
aan de slag met die RB15 jij mooie dromer!!

  • 1
  • 3 mei 2019 - 16:55

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Mooi verhaal. en hup nu weer met die RB aan de slag.

    • + 0
    • 3 mei 2019 - 15:43
    • mediF1

      Posts: 2.841

      Denk niet met de vrouw van Dennis .

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 16:12
    • "Toen ik bij McLaren begon, werkte ik als een gek om de verloren tijd goed te mak...."

      ho wat ga jij nou doen Newey, praten over vroeger??
      aan de slag met die RB15 jij mooie dromer!!

      • + 1
      • 3 mei 2019 - 16:55
    • Kopieermachine kapot?

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 17:37
    • Er is weinig veranderd bijna ieder jaar moet hij een inhaal slag maken

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 22:21
  • Newey heeft mij ook geschrikt door geen auto aan max te geven om WK te worden tis beter om niet zo veel voor de spiegel te staan maar kijken op/naar de tekentafel Jesus nog een keer

    • + 0
    • 3 mei 2019 - 18:49
    • ringo

      Posts: 3.584

      je kan zo'n goede bolide ontwerpen, als combinatie met de motor niet klopt dan houd het op....Newey moet ook rekening houden met de motor, als het een mercedes motor was geweest was het misschien makkelijker geweest om een snelle wagen met voldoende downforce te ontwerpen :)

      • + 0
      • 3 mei 2019 - 23:18
  • meister

    Posts: 3.122

    Is Newey tegenwoordig niet met manager dan ontwerper.
    De huidige auto's zijn dusdanig complex dat je NASA engineer moet zijn om er iets van te snappen.
    Dus ergo stuurt hij de juiste mensen wel aan.
    Newey met een winnend ontwerp op de achterkant van een bierviltje geloof ik niets van.

    • + 0
    • 4 mei 2019 - 10:27
    • XaoRalas

      Posts: 533

      Beiden. Hij stuurt mensen aan, maar het ontwerp van de auto is wel echt van hem. En dat ze complex zijn is juist waarom Newey zo belangrijk is, omdat hij een van de weinigen is die een auto kan ontwerpen op een niveau dat hij dit kan. Hij is een van de mensen die het niveau op dit niveau gebracht heeft. Er is maar één ding aan Newey dat wat ouderwets is, en dat is dat hij nog steeds met papier en potlood werkt ipv computergegenereerd tekenen. Maar het finewtunen gebeurt natuurlijk uiteindelijk op basis van dezelfde gegevens uit de windtunnel.

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 16:09
  • Cicero

    Posts: 1.124

    Weten jullie zeker dat john barnard de vorige td bij mclaren was?

    • + 0
    • 4 mei 2019 - 10:53
    • Vind het ook raar. Barnard vertrok al in 87 bij McLaren om daarna voor Benetton en Ferrari te werken. Ik ben ook 99,9 % zeker dat Oatley de 97 McLaren heeft ontworpen.

      • + 1
      • 4 mei 2019 - 12:17

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 1 jun 1947 (75)
  • Geb. plaats Woking, Surrey, England, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
Bekijk volledige kalender
show sidebar