user icon


Raikkonen: "Het is ruk dat ik te dicht op Hamilton zat tijdens laatste ronde Q3"

  • Gepubliceerd op 28 apr 2019 09:42
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

Kimi Raikkonen vertrekt zondag als negende tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Helemaal tevreden over zijn kwalificatie is de Fin niet, want hij kwam tijdens zijn laatste run in Q3 te dicht op Lewis Hamilton te zitten.

In de Azerbeidzjaanse kwalificatie waren de meeste coureurs druk bezig met het zoeken van een slipstream. Vooral op het 2,2 kilometer lange rechte stuk haalden de coureurs veel voordeel uit die slipstream. Ook Raikkonen wilde daarvan gebruik maken, maar tijdens zijn tweede run in Q3 schatte de Alfa Romeo-coureur de afstand naar Lewis Hamilton verkeerd in tijdens de out lap, waardoor zijn poging om zijn tijd te verbeteren strandde.

'Daarna was het ruk'

"Het lukte me niet om een ronde samen te laten komen. Ik had natuurlijk een setje nieuwe banden voor de laatste ronde, maar we hadden het aan het begin van het rondje lastig. Dat komt omdat ik te dicht op de Mercedes zat", vertelde Raikkonen over de reden dat P9 het maximaal haalbare was in de kwalificatie in Bakoe.

"Dat is ruk, maar we kunnen er nu niets aan doen. Iedereen probeerde in de out lap de beste positie te vinden, maar ik kwam daarbij de dicht op de Mercedes te zitten. Dat verpestte het begin van mijn ronde. Vanaf dat punt was het zo ongeveer gedaan. Uiteindelijk was het niet goed. Het is teleurstellend, maar daar blijft het ook bij. Het was lastig om in verkeer een goede ronde te rijden en wij zaten te dicht op iemand. Het is echter geen ramp."

MEER: Verstappen niet helemaal tevreden met P4: "Baal dat we geen slipstream hadden" | Vettel baalt na missen slipstream: "Spijt dat ik daar niet op gegokt heb"

Raikkonen was met de negende positie de langzaamste van de coureurs die in Q3 een rondetijd reed. Charles Leclerc kwam daar niet aan toe, nadat hij in Q2 crashte. Raikkonen, de wereldkampioen van 2007, zal de race echter vanaf P8 beginnen, omdat Antonio Giovinazzi een gridstraf van 10 posities moet inlossen voor het inzetten van zijn derde Control Electronics van 2019.


Reacties (14)

Login om te reageren
  • snailer

    Posts: 2.360

    Volgens mij klopt dat negende niet. Gio heeft een gridstraf. Kan het mis hebben.

    Het betekent ook dat Leclerc een plek opschuift. Die start dan vanaf plek 9. En was het niet zo dat Ricciardo won vanaf plek 8? Weet het niet meer. Maar de kansen voor Leclerc stijgen.

    • + 0
    • 28 apr 2019 - 10:00
    • Waarom ben jij zo gefocused op Leclerc? Er zitten nog tenminste 8 andere coureurs voor hem waarvan minstens 4 die daardoor een grotere kans hebben. Volgens mij was de racepace van Ferrari ook minder dan die van Merc en RBR.

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:06
    • Alles kan op deze baan. Voordat je het weet liggen er al 4 uit in de eerste paar bochten. Die zijn niet echt breed ook.

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:17
    • Ben benieuwd naar Leclerc. Gaat hij als een gek tekeer om vooruit te komen met de kans om hem wederom in de muur te parkeren? Of gaat hij aan zijn zelf vertrouwen werken en probeert netjes 5e te worden?

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:29
    • @Roy, ja alles kan. Maar ik denk toch echt dat de kans dat je er in de eerste bocht al uitligt toch echt groter is als je in het middenveld zit, dus qua kansberekening heeft LeClerc een veel kleiner kans als de 4 vooraan.

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:57
    • snailer

      Posts: 2.360

      Ik ben gewoon fan van Max. Maar ik ben ook realist. En als fan hoop ik natuurlijk dat Max iedereen voorblijft.
      Maar ik focus me op alle goed rijders.

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 13:24
  • Dan zit je in de positie om een tow te krijgen is het weer RUK.

    • + 0
    • 28 apr 2019 - 10:01
    • mario

      Posts: 4.760

      Ruktow ;)

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:12
    • Pipo

      Posts: 4.534

      Dan was het toch niet de 4a6 tiende die jij dacht.
      Maar duidelijk wel seconden.

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:13
    • Pipo

      Posts: 4.534

      Het optimale zal tussen 2en 3 seconden zijn.
      Weinig last van downforce verlies in de bochten maar genoeg verstoorde lucht voor een tow op het rechte stuk.

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:15
    • Kimi is het snelste in sectoren waar Heineken-reclame over de baan hangt. Dat schijnt 'm een tow te geven.

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 10:17
    • mario

      Posts: 4.760

      Als je maar hard genoeg schud met een blikkie, ken je zeker wel een boost krijgen ;)

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 13:09
    • El Maximo

      Posts: 89

      Ben benieuwd hoe dan in het Engels was, dat ruk... tow misschien

      • + 0
      • 28 apr 2019 - 13:17
  • bokito

    Posts: 179

    ruzie over wie waar start vind ik nu even niks. waar ik mij over verbaas is dat zo extreem gefocust moet worden op die slipstream. de ene zit te kort en de ander te ver van zijn voorganger. mogen we zo langzaam aan gaan vermoeden dat alle aerodynamica regels voor 2019 gefaald hebben? inhalen wil al te vaak ook al niet vlotten en als er ingehaald wordt dan komt dat vaak door dat de tegenpartij behoorlijk langzamer is.

    • + 0
    • 28 apr 2019 - 13:01
  • bokito

    Posts: 179

    ruzie over wie waar start vind ik nu even niks. waar ik mij over verbaas is dat zo extreem gefocust moet worden op die slipstream. de ene zit te kort en de ander te ver van zijn voorganger. mogen we zo langzaam aan gaan vermoeden dat alle aerodynamica regels voor 2019 gefaald hebben? inhalen wil al te vaak ook al niet vlotten en als er ingehaald wordt dan komt dat vaak door dat de tegenpartij behoorlijk langzamer is.

    • + 0
    • 28 apr 2019 - 13:01

Gerelateerd nieuws



HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Sauber
  • Punten 823
  • Podiums 26
  • Grand Prix 93
  • Land Finland
  • Geb. datum 17 okt 1979 (39)
  • Geb. plaats Espoo, Finland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar