user icon

Kubica: "Williams bouwde de auto vijf keer sneller dan normaal"

  • Gepubliceerd op 21 feb 2019 19:05
  • comments 18
  • Door: Tom van Hooft

Williams heeft de FW42 vijf keer sneller opgebouwd dan in een normale situatie. Dat vertelde Robert Kubica aan onder andere GPToday.net in Barcelona. Het team moest zich haasten om de auto nog te laten rijden tijdens de eerste week van de test.

Williams reed woensdagmiddag haar eerste meters met de nieuwe bolide, de eerste twee dagen van de test was men afwezig. George Russell debuteerde in de auto terwijl Kubica tot donderdagochtend moest wachten op zijn eerste meters. De Pool vertelde dat hij slechts 12 ronden nodig had om een gevoel van de auto te krijgen. "Mijn eerste keer in de auto kwam een beetje laat, maar het is beter laat dan nooit."

Kubica legde daarna uit hoe zijn dag was. "Het was vandaag een dag die heel uiteenlopend was, van het controleren van systemen tot een goed beeld van de nieuwe auto krijgen. Het voelt niet als dag vier van het testen, het voelde als dag één. Ik heb twaalf ronden de tijd gekregen om een gevoel van de auto te krijgen. Dat is een beperkte hoeveelheid."

"Het was niet ideaal, maar dat is de situatie en uiteindelijk hebben we de auto nu hier. Uiteindelijk heeft het team er goed aan gedaan om de nieuwe auto in vijf keer zo weinig tijd te bouwen als", sloot hij af.

Robert Kubica reed vandaag 48 ronden, dit komt neer op 233 kilometer. Williams heeft volgende week de tijd om meer kilometers te maken en dan zal er intensiever getest worden. Het is nog onbekend of testrijder Nicholas Latifi dan in de auto zal plaatsnemen.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Want normaal doen ze niet aan testen? Wat is dit voor een quote van hem? Ik weet 1 ding van die wagen: Ik vind hem er mooi uitzien. Dus na Verstappen/RB hebben hun mijn stem. Ziet er heel mooi uit vind ik.

    • + 0
    • 21 feb 2019 - 19:34
    • Hoe smaken verschillen, ik kan hem echt niet mooi noemen, die nieuwe Williams.
      Neemt niet weg dat mijn gunfactor er zeker is, voor het team en voor Robert al helemaal.

      Anyhow, ik vrees echter dat Williams kandidaat rode lantaarn is.

      • + 4
      • 21 feb 2019 - 19:39
    • Idd smaken verschillen, Ik vind hem fris en fruitig ogen. Ook die voorwiel ophanging doet me wel wat.

      • + 0
      • 21 feb 2019 - 20:29
    • Ik vind die kleurencombo van Williams helemaal niet zo verkeerd eigenlijk, anders dan de rest en terugkijkend vond ik die Martini livery nou ook niet super spannend

      • + 0
      • 22 feb 2019 - 08:18
    • Lexx

      Posts: 803

      Ik sluit me aan bij Cavallino, de gunfactor is aanwezig, maar ik vind de auto er uitzien alsof er iemand met de paint spuitbus een blend heeft gemaakt tussen de kleuren.

      Ik zou het echt mooi vinden als er dit jaar geen team altijd achteraan rijdt, maar vrees wel voor de prestaties van Williams.

      • + 1
      • 22 feb 2019 - 08:22
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Ik moet hierin meegaan met Cavalino en Lexx.
      Die overgangen van kleuren is zo jaren 80.

      • + 0
      • 22 feb 2019 - 19:04
  • In ieder geval goed dat ze erbij zijn

    • + 1
    • 21 feb 2019 - 19:35
  • StevenQ

    Posts: 7.030

    Dan ontwerpen ze hem zeker 10 keer langzamer?

    anders zouden ze wel op tijd zijn geweest

    • + 0
    • 21 feb 2019 - 20:04
    • Ik vermoed dat hun hoofdsponsor echt last-minut gekomen is en zelfs zonder deze sponsor het game-over was geweest. Dit zou dan natuurlijk dramatische effecten hebben gehad op de werkvloer en het produceren van onderdelen... Er gaan geruchten rond de paddock dat er zo'n 50 man het team hebben verlaten deze winter... wat mijn vermoeden alleen maar aanwakkerd.

      • + 0
      • 21 feb 2019 - 20:34
    • Lees net op tj13 een stuk gebaseerd op een anonieme bron binnen de fabriek. Daarin wordt gesproken over alle productiemanagers die er eind vorig jaar uit zijn gevlogen (worden geen aantallen genoemd) en personeel dat nu uit protest tegen veranderingen alleen maar normale diensten draait en geen overuren etc. Ook wordt er gesproken over toeleveranciers die te laat hebben geleverd omdat orders laat zijn geplaatst door een vermeend cashflow probleem. En daarbij dan een laat ontdekte fout in het ontwerp van het remsysteem en er worst ook gesproken over fouten in het ontwerp van ophangingsdelen. Mooie waslijst van chaos is het

      • + 1
      • 21 feb 2019 - 20:48
    • Hoe ze dus 5x sneller dan normaal zijn geweest is mij ook een raadsel. Of hij bedoelt misschien vanaf het moment dat eindelijk alle benodigde onderdelen aanwezig waren..

      • + 0
      • 21 feb 2019 - 20:51
  • Moet je je voorstellen hoe langzaam ze normaal zijn qua bouwtempo.

    Dat neem ik terug.


    Niet!

    • + 2
    • 21 feb 2019 - 20:28
    • Kubica zal wel een paar Poolse vrienden hebben opgetrommeld ;)

      • + 3
      • 21 feb 2019 - 22:18
    • @Schwantz34; mag 't niet hopen. Dan stroomt er water naar de PU en benzine door het koelsysteem waarschijnlijk...?

      • + 0
      • 22 feb 2019 - 08:48
  • Mikeen

    Posts: 116

    Pfff als ze die lijn doorzetten wordt dat een pitstop van 0.4 sec. Zeker een record.

    • + 0
    • 21 feb 2019 - 20:31
  • Numnum

    Posts: 2.798

    Gelul.
    Als iets vijf keer sneller kan, dan deed je voorheen echt iets compleet verkeerd.

    • + 1
    • 21 feb 2019 - 21:29
    • Arie54

      Posts: 3.863

      Ha ha, zo kan je het ook lezen ja!

      • + 0
      • 22 feb 2019 - 09:10
  • Dat is aan alles te merken.

    • + 0
    • 18 mei 2019 - 14:08

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Williams
  • Punten 0
  • Podiums 0
  • Grand Prix 27
  • Land CA
  • Geb. datum 29 jun 1995 (26)
  • Geb. plaats Toronto, CA
  • Gewicht 74 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar