Ocon: "Racing Point kan gat richting top 3 grotendeels dichten"

  • 11 feb 2019 14:18
  • comments 13
  • Door: Bjorn Smit

Het voormalige Force India gold als een van de minst rijke teams van de grid. Desondanks wist het team in 2016 en 2017 vierde te worden bij de constructeurs. Esteban Ocon denkt dat het team, dat tegenwoordig Racing Point heet, in 2019 het gat richting de top 3 voor een groot deel kan dichten.

Force India werd halverwege het seizoen 2018 onder curatele gesteld. Dat proces leidde uiteindelijk tot de overname van het team door een consortium, dat geleid wordt door Lawrence Stroll. Hij doopte het team om in Racing Point en zorgde ervoor dat het team het seizoen gewoon kon afmaken. Uiteindelijk werd het team van Esteban Ocon en Sergio Perez zevende in het constructeurskampioenschap.

Ocon werd na het seizoen aan de kant gezet: hij moest plaats maken voor Lance Stroll. Desondanks heeft de Fransman hoge verwachtingen van Racing Point voor het nieuwe seizoen, mede doordat het team er financieel nu beter voor staat. "Ze moeten een enorm gat goedmaken, maar ze zullen absoluut een stap vooruit zetten. Geld is altijd een probleem geweest, maar komend jaar wordt dit een minder groot probleem. Ik denk dat ze sterk zullen zijn."

Tegenover Motorsport.com liet Ocon ook weten dat hij in zijn twee seizoen bij Force India vooral onder de indruk was van de werkhouding. De reservecoureur van Mercedes ziet dat als doorslaggevend in het succes het kleine team. "Vorig jaar was ik erg onder de indruk van het professionalisme van dit team en de motivatie die ze hebben om resultaten te behalen. Ze zijn hongerig en dat maakt het verschil. Ze telden de uren niet."

"We vlogen bijvoorbeeld terug uit Mexico en kwamen om 2 uur 's nachts aan in Groot-Brittannië. Om 8 uur 's ochtends werkten we vervolgens in de simulator. Iedereen was gesloopt, ik ook, maar we werkten wel door. Daarom waren we zo competitief op het circuit, zelfs zonder de inkomsten. Met geld wordt het makkelijker voor ze."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Ocon houdt de lijntjes met Racing Point netjes open! Verstandig.

    • + 0
    • 11 feb 2019 - 14:19
    • Eamm

      Posts: 93

      Wat een kul verhaal als je uit Mexico komt is dat 9 uur vliegen met een tijd verschil van 6uur naar a.dam.
      Dan kom je aan op maandag om 1600 uur met een wedstrijd van 2uur.
      Je hebt een giga jetlag en daarna terug naar Brazilië een week later.

      • + 1
      • 11 feb 2019 - 21:47
    • greinsje

      Posts: 1

      EAMM, waar lees jij dat ze de zelfde dag terug vlogen dan? misschien heeft hij het wel over dinsdag 02:00 uur

      • + 1
      • 12 feb 2019 - 09:24
    • Dan zijn ze waarschijnlijk maandagmorgen om 10.00 uur vertrokken .

      • + 0
      • 12 feb 2019 - 09:33
  • Met geld kan je veel bereiken maar je hebt wel de juiste mensen nodig. Dat gaat lastiger worden. Want die zitten grotendeels al bij de ´top 3´. Maar ik hoop dat ze het Renault lastig kunnen maken voor P4. Ook Sauber en Haas moeten dat kunnen. Mclaren is nog even afwachten denk ik.

    • + 1
    • 11 feb 2019 - 14:20
    • Ik denk dat zelfs Toro Rosso het McLaren moeilijk gaat maken in 2019. p4 zie ik ook niet als zekerheidje naar Renault gaan alhoewel ze wel een duidelijk voordeel hebben met hun coureurs: 2 betrouwbare puntenscoorers. Op powercircuits gaan alle Renault teams het lastig hebben om überhaupt in Q2 te komen denk ik. Verwacht niet dat Renault veel pk's erbij heeft gekregen deze winter t.o.v. spec C waar RedBull nog mee reed

      • + 0
      • 11 feb 2019 - 15:30
  • mediF1

    Posts: 1.986

    Denken kunnen we allemaal het wil niet zeggen als je nu meer geld hebt ook in een keer veel beter wordt. Als ik mijn geld moest zetten welk team het dichts bij de top 3 zou komen dan zou ik voor TR kiezen.

    • + 0
    • 11 feb 2019 - 15:53
    • Ik gok op Sauber en Kimi dan

      • + 0
      • 11 feb 2019 - 17:04
    • mediF1

      Posts: 1.986

      Zou ook zo maar kunnen maar het zal denk ik heel dicht bij elkaar zitten buiten de top 3

      • + 0
      • 11 feb 2019 - 17:37
    • Een compact middenveld/subtop zou mooi zijn...

      • + 0
      • 11 feb 2019 - 19:45
  • Ocon??? Wie is dat?

    • + 3
    • 11 feb 2019 - 17:54
  • De kans dat Renault het 4e team wordt lijkt me eerlijk gezegd toch groter.

    • + 0
    • 11 feb 2019 - 20:52
  • core2duo

    Posts: 932

    Ben ik de enige die denkt dat Racing Point gaat tegenvallen? Veel geld wilt niet zeggen dat ze per definitie beter gaan worden. Juist door de zuinigheid bouwde FI degelijke auto's. Nu dit niet meer nodig is bestaat er een risico dat ze door dit stapje omhoog misschien teveel van zichzelf gaan vragen. Kijk maar naar Williams van afgelopen jaar.

    Ik blijft daarnaast Stroll een hele matige coureur vinden.

    • + 0
    • 11 feb 2019 - 22:14

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:40 - 08:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 2

    06:40 - 08:10

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 06:10

Geef je mening

Welk team wordt in 2019 'best of the rest'?

WK standen 2018

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Mexico (land)
  • Geb. datum 26 jan 1990 (29)
  • Geb. plaats Guadalajara, Mexico (land)
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar