user icon

Video: Kubica en Lauda in top-5 van grootste comebacks

  • Gepubliceerd op 23 nov 2018 17:47
  • comments 15
  • Door: Niels Langenberg

Robert Kubica keert volgend seizoen terug in Formule 1 en dat mag met recht één van de grootste comebacks in de sport worden genoemd. De Pool raakte in 2011 zwaargewond tijdens een rally-ongeluk en het scheelde niet veel of hij had zijn arm moeten laten amputeren.

Zover kwam het gelukkig niet, alhoewel hij de bewuste arm wel veel minder kan gebruiken dan zijn andere arm. Kubica is echter te allen tijde blijven strijden en dat heeft hem geen windeieren gelegd.

Na een afwezigheid van acht jaar keert hij volgend jaar bij het team van Williams namelijk weer terug in de Formule 1.  Hij staat daarom zoals gezegd met recht in de top-5 van grootste comebacks van sporters die serieuze blessures hebben gehad.

Terwijl we Kubica op plek vijf zien staan, zien we op plek drie nog een andere Formule 1-legende, namelijk Niki Lauda. De Oostenrijker verbrandde in 1976 tijdens een crash een deel van zijn gezicht, maar werd in 1977 en 1984 toch weer wereldkampioen. 

Reacties (15)

Login om te reageren
  • En die andere 3 zijn van Kvyat? :p

    • + 4
    • 23 nov 2018 - 17:51
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Zanardi natuurlijk, weliswaar in een andere sport.
      Maar om daar dan ook de beste te worden is toch groots.

      • + 3
      • 23 nov 2018 - 18:28
    • Pipo

      Posts: 4.742

      De resterende 2 zijn inderdaad van Kvyat. ;)

      • + 1
      • 23 nov 2018 - 18:29
    • Ik vind t echt gaaf dat ie weer kan gaan racen, maar het zijn toch heel andere situaties. Moeilijk te vergelijken. Ik heb niet gekeken maar Billy Monger zal er ook vast tussenstaan. Dan gok ik
      Lauda
      Zanardi
      Monger
      Kubica
      ?

      • + 1
      • 23 nov 2018 - 20:19
    • En nu wel gekeken. Ik vind de mensen uit mijn lijstje indrukwekkender :)

      • + 0
      • 23 nov 2018 - 20:21
    • Ik kijk aardig wat AMA supercross... Daar gebeuren echt angstaanjagende crashes waarbij je als fan echt hoopt of ze uberhaupt wel een normaal leven terug kunnen krijgen. Hedendaags misschien wel een van de gevaarlijkste racediciplines maar wat ik vorig jaar zag was echt absurd. De rijder heet Ken Roczen en zijn arm werd bijna geamputeerd + een verlamming maar ze waren gelukkig net op tijd met de eerste operatie. De rijder kwam dit seizoen terug met meerdere podiumplekken. Op youtube staat wel een aantal filmpjes onder zijn naam maar het incident met de geel/zwarte kleding en rode motor is t de situatie die ik bedoel.

      Verder was Dikke Ronaldo zijn comeback geniaal, die van Lauda eigenlijk knettergek maar t toonde zijn wil, zijn hart en zijn passie. Die andere twee verhalen ken ik eigenlijk niet eens, maar Kubica zijn verhaal is natuurlijk nog niet voltooid tot Melbourne van start gaat.

      • + 0
      • 23 nov 2018 - 20:59
    • mario

      Posts: 8.744

      Het gaat niet alleen om autocoureurs hoor jongens.....

      • + 0
      • 24 nov 2018 - 07:56
    • mario

      Posts: 8.744

      Maar het lijstje uit de video..... mwoah.... er zijn vast wel indrukwekkender comebacks geweest....

      • + 0
      • 24 nov 2018 - 08:01
  • JeroenF1

    Posts: 483

    Eerst maar eens kijken of hij presteert voordat we het een grootste comeback gaan noemen.

    • + 0
    • 23 nov 2018 - 21:17
    • @JeroenF1:

      De grootsheid van de comeback zit hem in het feit dat hij wederom fysiek in staat is om deze sport überhaupt te beoefenen. Zijn oude niveau halen is een utopie, maar een Kubica op 80% van zijn kunnen is nog steeds verdomd goed.

      • + 0
      • 23 nov 2018 - 22:21
  • Lauda maakte een comeback van jewelste..
    Kubica is puur PR en heeft niks van waarde

    • + 3
    • 23 nov 2018 - 21:44
    • Lauda heeft 2 comebacks gemaakt. De tweede was voor de poen ??

      • + 0
      • 24 nov 2018 - 11:22
  • MarcoDc72

    Posts: 119

    Kubica geniet ik wel van....unieke terugkomst en wie weet een mooie comeback....maar voor de rest....
    Ik hoop voor Kubica dat die wat teweeg brengt en anders mooi verhaal van iemand die grote toekomst had kunnen hebben...
    Verders gun ik het die kerel wel... wie weet een succesje...
    Ik gun het hem wel....de F1 moet wel uniek blijven en als hij het een sezoen volbrengt is dat voor mij uniek.
    Oké hij zet potentiële kandidaten misschien aan de kant......maar dan nog...

    • + 0
    • 24 nov 2018 - 02:47
  • MarcoDc72

    Posts: 119

    En ja Lauda.....niks op toe te voegen......1 van de ouwe stempel mooi dat hij er bij is.....wie weet gezond en wel, althans ik hoop dat hij terug komt.

    • + 0
    • 24 nov 2018 - 02:51
  • Boodschap van Niki Lauda:

    Tweet

    • + 1
    • 24 nov 2018 - 08:32

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (36)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar