user icon


Sauber start eigen juniorenteam op

  • Gepubliceerd op 15 nov 2018 08:57
  • comments 22
  • Door: Niels Langenberg

Het team van Sauber is een samenwerking aangegaan met Charouz Racing en heeft een eigen juniorenteam opgestart die vanaf volgend seizoen zal deelnemen in de FIA Formule 2, FIA Formule 3, het ADAC Formule 4-kampioenschap en het Italiaanse Formule 4-kampioenschap.

"Het racen is een essentieel onderdeel van Sauber's DNA en het Sauber Junior Team markeert een belangrijke mijlpaal in de historie van het bedrijf", zegt Frederic Vasseur, de teambaas van het Zwitserse team. Mannen als Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen en Charles Leclerc begonnen hun carrière bij het team van Sauber. 

"Met dit project breidt Sauber zijn race-platform verder uit met een compleet en toegewijd programma van de junior-series tot aan de top van de autosport. We zijn verheugd om samen te werken met Charouz Racing System, een zeer professioneel team dat met succes opereert in alle series."


Reacties (22)

Login om te reageren
  • Frédéric Vasseur is een geweldige Teambaas... De beste voor sauber!

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 08:59
    • Goede ontwikkelingen en daar past Kimi ook uitstekend bij voor de toekomstige plannen.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 09:03
    • d@nny

      Posts: 1.632

      Zeker weten

      Deed het ook goed als teambaas in de juniorenklassen. Wel frappant (of juist niet) dat het niet gelukt is bij Renault als teambaas.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 09:26
    • Sauber doet het voor kimi zijn ervaringen natuurlijk... Ze weten daar ook dat kimi hoogstens nog 2 a 3 jaar mee gaat voordat hij stopt en dan hopen ze natuurlijk uit hun "Sauber Junior Team" een goede opvolger te vinden

      • + 1
      • 15 nov 2018 - 09:38
    • G-speed

      Posts: 174

      En zodra kimi stopt hem een functie geven zoals Lauda bij Mercedes.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 09:46
    • Lexx

      Posts: 729

      Het kan zijn dat ik het fout heb maar volgens mij is Vasseur zelf opgestapt, vooral omdat er een soort machtstrijd was tussen Enstone en Viry.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 09:51
    • d@nny

      Posts: 1.632

      @Lexx volgens mij was dat “in goed overleg” zoals dat heet. Maar idd vanwege een machtsstrijd. Toont eens te meer aan dat Renault niet optimaal functioneert, niet alleen als motorfabrikant maar ook als team in de F1. Als je door je eigen ego een man als Vasseur zijn werk niet laat doen dan gaat er iets mis in mijn ogen.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 13:05
  • Chapeau! 2 jaar geleden nog bijna failliet en het schemielen team van de grid met louter pay drivers en nu een serieuze en succesvolle middenmotor met een professionele line-up. De grootste progressie van het veld en ze blijven maar doorpakken!

    Bij Williams zullen ze hier wel met jalozie naar kijken... misschien wil Mercedes Williams adopteren en er een juniorenteam van maken? Hangen ze daar het Smart merk aan ofzo...

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 09:05
    • mediF1

      Posts: 2.500

      Rogier hier . Ferrari zit daar achter met hun geld . Alle grote teams hebben deze weg ingeslagen om zo een breder talenten programma te hebben prima voor deze mensen en vooral voor talenten met een kleine beurs . Helaas zie je ook dat als je te veel talenten hebt er ook weer problemen ontstaan zoals we kunnen zien bij Mercedes.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 09:33
    • Als we die trend doorzetten, hebben we volgend jaar ... McLaren, Dacia op de grid.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 10:21
    • @mediF1: nee joh? Echt?? Ik dacht dat ze bij Sauber moesten betalen om het Alfa Romeo merk te mogen gebruiken...

      Het maakt niet uit dat het Ferrari is die de portemonnee trekt, de samenwerking zorgt er wel voor dat ze bij Sauber flinke stappen kunnen maken en sluit ook de invloed van o.a. Vasseur niet uit

      • + 1
      • 15 nov 2018 - 13:21
  • Mr.Rofl

    Posts: 357

    Sauber timmert lekker aan de weg! Ik durf hem wel aan. Sauber komt eerder weer op het podium dan McLaren of Williams.

    • + 1
    • 15 nov 2018 - 09:12
  • Rick F1

    Posts: 1.883

    Het is de tendens die ook in het voetbal zichtbaar is. Steeds jonger talenten vastleggen. Het is mooi voor talenten met onvoldoende sponsors, maar je zit soms al vanaf je 15e bij een team en het is daarna extreem lastig via een andere route nog de F1 te halen.

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 09:15
  • Leuk nieuws voor Sauber. Van bijna failliet, naar een leuke puntenscorer. Blijf het een leuk team vinden en gun het Vasseur ook.

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 09:57
  • Dit is top. Chapeau voor Vasseur!

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 10:02
  • Goed nieuws en het verbaast me niets, want Charouz heeft Antonio Fuoco nu al een Ferrari Junior in de F2. Gewoon de zaak officieel maken en hopelijk pakken ze het beter aan dan bv Trident, dat helemaal lijkt weggezakt

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 10:29
    • Tja... Is Antonio Fuoco nou echt zo geweldig? Werd echt hèlemaal zoek en om z'n oren gereden door Leclerc in 2017 in de F2, dus daar heb ik ook niet zo'n hoge pet van op eigenlijk

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 11:13
    • Hij valt inderdaad tegen en is voorbij gelopen door bv Giovinazzi, maar op dit moment heeft hij het geluk dat bv Armstrong, Zhou en Yifei nog een jaar achterstand hebben. Volgend jaar moet ie zijn kans pakken, anders vrees ik dat hij in het stof bijt.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 20:14
  • hennie013

    Posts: 981

    Onbegrijpelijk, van de ene kant klagen dat de F1 te duur word, dat er een budgetcap moet komen, dat ze rijden in de F1.5 en dat ze te weinig geld hebben om voorin mee te strijden en zo zo nog meer.
    Maar dan ineens een compleet opleidings juniorenteam opstarten die vanaf volgend seizoen zal deelnemen in de FIA Formule 2, FIA Formule 3, het ADAC Formule 4-kampioenschap en het Italiaanse Formule 4-kampioenschap.
    Dus in 4 verschillende opstap klasses gaat instappen, en dat kost dan niets ??
    Zou het niet verstandiger zijn al dat geld op 1 paard zetten om op die manier verder te komen in de F1 en mogelijk tot de top 3 te gaan rijden ?
    Opleidingsteams zijn een lange duur investeringen, gaat jaren duren voordat daar enig return van kan komen.
    Ik denk dat als Sauber die extra kosten in de ontwikkeling van de F1 zou pompen dat ze zomaar minimaal "the best of the rest" zouden worden.

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 10:49
    • Biet als je het met al bestaande teams doet ;-).
      Dan heb je al een structuur daarnaast ook goed voor de teams uot de opstap klasses en als sauber/ferrari heb je direct alle data en kun je veel makkelijker en beter iemand volgen

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 11:04
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @HENNIE013

      De kosten voor een F2-team zijn al beduidend lager (plm. $ 10 miljoen) als voor een F1-team (plm. $ 200 miljoen). Dit is terug te voeren op goedkopere motoren, lagere salarissen en goedkoper chassis. Verder hebben zij een beperkter (reis)programma bij gelijk aantal races.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 14:19
    • en die opstartkosten dan? er moet toch n fabriek gebouwd worden etc?

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 20:29

Gerelateerd nieuws



IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.296
  • Podiums 51
  • Grand Prix 95
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar