user icon
user icon

Abiteboul: "Iedereen herinnert zich altijd alleen de wereldkampioen"

  • Gepubliceerd op 12 okt 2018 08:01
  • comments 14
  • Door: Niels Langenberg

Cyril Abiteboul begrijpt waarom Mercedes teamorders heeft gebruikt richting het einde van het huidige seizoen. Sommigen denken dat Lewis Hamilton die teamorders niet meer nodig heeft, maar de Renault-teambaas kan Mercedes-teambaas Toto Wolff goed snappen. 

"Wanneer je kijkt naar de economische structuur van de Concorde Agreements, dan is het een groot voordeel om het constructeurs-kampioenschap te winnen. Maar aan de andere kant herinnert iedereen zich alleen de naam van de rijder die wereldkampioen wordt. Dus het is moeilijk om daar tussen te kiezen. Ik denk dat het beter is om volledige transparantie te hebben betreffende het team en ik denk dat de manier waarop Mercedes de situatie oplost, de meest gepaste is", aldus Abiteboul tegenover Auto Hebdo. 

Wanneer Hamilton volgende week wint in Austin en Sebastian Vettel wordt geen tweede, dan gaat de Engelsman op voor zijn vijfde wereldtitel.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Wat een onzin reactie? Wat hebben de teamorders zoals in Rusland voor invloed op het constructeurs kampioenschap? Correct me if i'm wrong.

    • + 0
    • 12 okt 2018 - 08:19
    • Brummbär

      Posts: 496

      Lees het artikel nog een keer, en nu L a n g s a a m.

      • + 1
      • 12 okt 2018 - 08:29
    • We hebben het over teamorder voor HAM om het WDC te winnen: Vervolgens haart Cyril erbij dat hij het wel begrijpt aangezien er zoveel financiele belangen aan het WCC hangen. Dat is toch totaal irrelevant als je P1 en P2 laat omwisselen?

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 08:42
    • Ik denk dat Abiteboul naast de financiele belangen van het WCC voor het team vooral probeert het belang van het WDC te benadrukken, aangezien iedereen zich de wereldkampioenen herinnert itt de constructeurs kampioenen..
      En in dat licht bezien keurt hij dus de teamorders (en de transparante manier waarop MB dit uitvoerde) helemaal goed..

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 08:52
    • Ik snap m eerlijk gezegd ook niet, zelfs niet als ik langzaam lees:)... P1 en P2 wisselen heeft geen invloed op de constructeurstitel, wel op de drivers titel, maar om te stellen dat Mercedes tussen deze twee moest kiezen lijkt mij onjuist... pas als je een 2e MEC /FERrijder opdracht geeft om bijvoorbeeld een 1e FER/MEC rijder op te houden op P6 terwijl je de snelheid hebt voor P2, dan snap ik wat Cyril zegt, maar dat soort dingen is al een tijdje niet gebeurd. Ferarri deed dit soort dingen in het verleden weleens

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 09:00
    • hehe, marketing technisch is het interessanter om het wereld kampioenschap van hamilton als boegbeeld veilig te stellen mensen... dat levert meer op aan marketing dan de constructeurs titel binnen halen.

      wie won het seizoen ? uhhhh goede vraag...
      weetje nog in 2018 ... toen werd lewis hamilton kampioen ... in een mercedes!

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 09:55
    • Abiteboul zegt helemaal niet dat de teamorder van invloed zijn op de Contructeurskampioenschap.
      Hij zet alleen maar dat de individuele kampioen langer zal worden herinnerd dan het team waarin het gebeurde.
      Is natuurlijk maar deels waar. Over de decennia heen genomen zullen de grote namen komen bovendrijven, en daarin is Mercedes nu wel een grotere plek aan het verwerven.

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 12:10
    • Fanboy1

      Posts: 1.843

      Ik denk dat hij ook wel begrijp dat het voor de punten de volgorde van p1 en p2 niet uitmaakt. Hij doelt denk ik op het als team racen en als het moet kan de ene rijder de tegenstander bv in de weg rijden/oohouden ten gunste van de ander zodat je meer punten binnen kunt slepen.

      Hij kan het weten denk ik na reb-bull 4 wk’s bezorgd te hebben.

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 13:23
  • geert61

    Posts: 1.099

    lewis is meer waard dan valtteri , daarmee is een wk voor hamilton beter dat dat bottas met de wk overwinning aan de haal gaat

    • + 0
    • 12 okt 2018 - 08:59
  • bullfrog

    Posts: 139

    daarom zullen we jou snel vergeten

    • + 0
    • 12 okt 2018 - 10:18
  • mario

    Posts: 5.475

    Wat mij de laatste weken is opgevallen is dat men de teamorders bij Mercedes niet echt vind kunnen en de meesten zijn dan ook tegen teamorders......
    Nou ga ik even terugkijken naar de dominantie van Ferrari en waar teamorders aan de lopende band werden uitgedeeld..... Toentertijd zei het merendeel hiero dat het bij de sport hoort en dat het een teamsport is.....
    Toch wel hoe meningen zo spontaan kunnen veranderen.... ;-)

    • + 0
    • 12 okt 2018 - 10:55
    • mario

      Posts: 5.475

      *toch wel vreemd*

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 10:56
    • Nou, destijds waren er ook heftige discussies hoor. Met name na Oostenrijk, VS of Multi-21

      • + 0
      • 12 okt 2018 - 11:34
  • DJJeffHax

    Posts: 555

    Maak je geen zorgen, Abbie, jouw gezaag zullen wij ook niet vergeten.

    • + 0
    • 12 okt 2018 - 17:58

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar