Jackie Stewart: "2010 had het sterkste startveld ooit"

Sir Jackie Stewart is van mening dat afgelopen seizoen het sterkste startveld ooit in de Formule 1 heeft gereden. Het was een jaar waarin in de laatste Grand Prix nog vier coureurs kans maakte op de titel en Stewart vergelijkt wereldkampioen Sebastian Vettel al met coureurs als Jim Clark en Graham Hill.

"Volgens mij was dit het beste veld ooit", vertelde Stewart. "Red Bull had een goede auto, maar in de laatste race maakten nog vier coureurs kans op de titel en er streden het hele seizoen eigenlijk vijf rijders om het kampioenschap. Vooraan reed een Red Bull, een Ferrari, een McLaren en een strijdende Renault. Het waren spannenden gevechten en uiteindelijk kwam het aan op de allerlaatste race. Het kan niet veel beter worden dan dit."

Stewart werd zelf in 1969, 1971 en 1973 kampioen in de Formule 1 en volgens hem doet het startveld van 2010 zeker niet onder voor de coureurs die toen reden. "Het niveau van het talent wat afgelopen seizoen reed verschilt niet veel van mijn eigen tijd. Ik denk niet dat Sebastian Vettel veel verschilt met coureurs als Jim Clark, Graham Hill en Jack Brabham die meer wereldkampioenschappen hebben gewonnen."

"2010 was een geweldig jaar, maar ik denk dat 2011, waar dezelfde coureur rijden met meer ervaring, wederom een goed seizoen gaat worden."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • ondanks zon sterk veld, maakten de leiders wel veel fouten

    • + 0
    • 28 dec 2010 - 14:27
    • Edgar

      Posts: 1.765

      en mede daardoor was het een uitermate spannend seizoen...

      • + 0
      • 28 dec 2010 - 14:32
    • Die fouten komen nou juist omdat er veel concurrentie is, ze moeten op de liemiet blijven rijden!

      • + 0
      • 28 dec 2010 - 15:41
    • idd zolang ze maar op het \'\'liemiet\'\' blijven rijden

      • + 0
      • 28 dec 2010 - 18:10
  • VDS21

    Posts: 1.265

    Misschien in het geheel wel. De gat tussen de top en de coureurs in het achterveld is heel klein. Bij Lotus Racing rijden er bijvoorbeeld 2 voormalige GP winnaars en bij Virgin iemand die al meerdere podia wist te behalen.

    Maar ik denk in de absolute top nog niet. Ik denk dat de jaren 80 en begin jaren 90 sterkere toprijders had (Senna, Prost, Piquet, Mansell, Schumacher enz).

    • + 0
    • 28 dec 2010 - 14:32
  • Raikkonen

    Posts: 27

    ja misschien, maar afgelopen jaren toch ook echt goede coureurs hoor! schumacher, hakkinen, raikkonen, alonso, vettel, hamilton, button

    • + 0
    • 28 dec 2010 - 14:36
    • ja maar ja, die reden niet samen met zen alles

      Shumie, Hakkinen, Raikkonen en Alonso wel, maarja toen reed alonso in een Minardi, en kimi in een sauber

      • + 0
      • 28 dec 2010 - 18:11
  • Zucht, wanneer leren mensen nu eens dat vergelijken nutteloos is.. Hoe kan je nu de sigarettenrokende mannen van de jaren zeventig vergelijken met de topsporters van nu?

    Hoe kan je uberhaupt ooit weten of Alonso beter is als Hunt of omgekeerd etc.. Dat is gewoon niet te testen. Je kan alleen maar praten over generaties, dit is gewoon de nieuwe generatie met verschillende wereldkampioenen. Dit hadden we trouwens in 99 ook bijna (hakkinen, villeneuve, hill, schumacher). Hadden we toen ook het beste startveld ooit? Je kan gewoon geen vergelijk maken, hoe dan ook. Wanneer moet je een vergelijk maken? De rijders verschillen van leeftijden, van piekperioden en sommige van de huidige rijders die nog maar net komen kijken of stilletjes aan aan het uitdoven zijn. Er is gewoon geen vergelijk mogelijk.

    • + 0
    • 28 dec 2010 - 14:56
  • Waren Jim Clark, Graham Hill en Jack Brabham ook voornamelijk goed in de kwalificaties dan?

    • + 0
    • 28 dec 2010 - 22:29

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.480
  • Podiums 56
  • Grand Prix 161
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (38)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar