user icon

Kubica heeft genoeg gepraat over zijn 'beperkingen'

  • Gepubliceerd op 28 feb 2018 10:11
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

Robert Kubica wil het liever niet meer over de 'beperkingen' aan zijn rechterarm hebben. De Pool liep bij een rallyongeluk begin 2011 ernstige verwondingen aan die arm op en is de afgelopen zes jaar bezig geweest met revalideren. Nu is hij terug in de Formule 1-paddock als test- en reserverijder bij Williams en dat is wat hem betreft een mooi moment om die periode af te sluiten.

Kubica heeft genoeg gehad van het gepraat over zijn 'beperkingen'. "Ik heb me altijd op mijn gemak gevoeld in de auto. Dat ik me niet op mijn gemak zou voelen in de wagen, dat waren slechts verhalen in de media. Als ik veranderingen aanbreng en dat eerlijk met de pers deel, dan schrijven jullie weer dat ik beperkt ben in mijn bewegingsvrijheid in de auto. Daar moeten we maar mee ophouden. Als ik me goed genoeg voel om in de auto te stappen en mijn werk te doen, dan moet dat voldoende zijn."

"Ik heb mijn beperkingen en daar heb ik nooit over gelogen. Alleen ben ik misschien wel te eerlijk geweest tegenover iedereen, waardoor ze me steeds dezelfde vragen blijven stellen. Ik bevind me in een goede fase in mijn leven, ik geniet van mijn rol en ik hoop een positieve boodschap uit te dragen, in plaats van hetzelfde riedeltje steeds maar weer af te draaien."

Sneller dan Sirotkin

Hij noteerde gisteren de zevende tijd en was sneller dan reguliere Williams-coureur Sergey Sirotkin. "We hebben er het maximale van gemaakt gezien het weer en de omstandigheden. Ik heb een eerste gevoel van de FW41 opgedaan en heb een indruk gekregen van waar we onder moeilijke omstandigheden toe in staat zijn. Het is niet makkelijk om onder zulke omstandigheden in een nieuwe auto te springen en gelijk het vertrouwen te hebben om te pushen."

"We hebben volgens mij wel belangrijk werk verricht, ook al was de tijd maar beperkt. Het heeft ons en mij in ieder geval een idee gegeven aan welke punten we moeten werken om de auto te verbeteren. De wagen heeft enkele zeer sterke punten, maar ook een aantal dingen waar we wat op moeten en zullen vinden. Als we daarin slagen, dan wordt de rijbaarheid van de bolide beter en dat zal de coureurs meer vertrouwen geven", aldus Kubica.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • jaapdeaap

    Posts: 838

    Waarom begin je er dan opnieuw over...

    • + 0
    • 28 feb 2018 - 10:18
    • Waarschijnlijk omdat er naar gevraagd wordt.

      • + 5
      • 28 feb 2018 - 10:57
  • aesop

    Posts: 659

    Sneller dan Sirotkin! Komt dat zien!
    Die gwat zich het hele jaar proberen te bewijzen door hard te pushen. Zijn goed recht natuurlijk, maar Sirotkin lijkt mij niet het type dat zich hierdoor laat opjagen. Die volgt gewoon het programma.

    • + 0
    • 28 feb 2018 - 10:20
    • Typisch, dus neem je aan dat Kubica niet een door Williams opgedragen programma volgt? De condities op de tweede testdag was voor iedereen het zelfde. Dus als Kubica op dat moment snellere tijden neerzet dan Sirotkin (die boven Kubica verkozen is) dan zegt dit idd genoeg. Kubica heeft gewoon zijn rondes rustig aan opgebouwd. Maar we gaan het volgen dit aankomende seizoen.

      • + 0
      • 28 feb 2018 - 11:03
    • Jij denkt echt dat het team hem de kans geeft om te pushen tijdens de tweede testdag met de nieuwe auto...

      • + 0
      • 28 feb 2018 - 11:09
    • Kubica zit op de boodschap te wachten dat de betalingen van SMP vertraging oplopen door sancties tegen Rusland. Tot die tijd kan hij maar een paar dingen doen:
      - de tracktime die hij in testdagen krijgt gebruiken om met de auto vertrouwd te raken
      - de simulator gebruiken om voor Williams programma's af te draaien
      - stomme vragen van journalisten beantwoorden die hun krant vol moeten krijgen.

      En bij dat laatste punt haperde het even zoals Vandeb al stelt, blijkbaar was zijn geduld een beetje op.

      • + 0
      • 28 feb 2018 - 11:12
  • vandeB

    Posts: 597

    Hij zei dit gisteren in the notebook van Ted Kravitz. Het was een beetje een awkward moment omdat Ted het niet precies had over zijn beperkingen, maar Kubica vatte het wel zo op en ging dus even helemaal los.

    • + 0
    • 28 feb 2018 - 10:24
    • Mwah helemaal los ging hij ook weer niet echt, meer beetje zeuren..
      Kubica heeft nou eenmaal een beperking en de vraag of hij daarmee nu comfortabel in de wagen zit is een logische, zou een publiek figuur als Kubica sieren als hij gewoon op een normale/fatsoenlijke manier kan antwoorden, anders lekker wegblijven uit de publiciteit, genoeg échte baantjes...

      • + 0
      • 28 feb 2018 - 17:40
  • De enige beperking die hij heeft is de sneeuw...

    • + 0
    • 28 feb 2018 - 10:36
    • Kraai

      Posts: 682

      de tijd was ook beperkt ;)

      • + 1
      • 28 feb 2018 - 10:46
    • dan mag je toch vragen als journalist naar zijn beperkingen? : nou de sneeuw beperkt me en de tijdsdruk ook, want ik mag maar 2 keer testen, dus ja, ik heb beperkingen..;)

      • + 0
      • 28 feb 2018 - 17:33
  • John6

    Posts: 5.651

    Je weet hoe dat gaat bij Sky, die hebben het er nog heel veel over, maar waarom ook niet, Kubica zal daar mee om moeten kunnen gaan.

    • + 0
    • 28 feb 2018 - 10:55

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 1
  • Podiums 0
  • Grand Prix 45
  • Land PL
  • Geb. datum 7 dec 1984 (36)
  • Geb. plaats Krakau, PL
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar