user icon
user icon

Vasseur wil talentenprogramma opzetten bij Sauber

  • Gepubliceerd op 19 feb 2018 16:51
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra

Frederic Vasseur heeft zich ten doel gesteld om van Sauber weer een volwaardig opleidingsteam in de middenmoot van de Formule 1 te maken. Komend seizoen vertolkt de Zwitserse renstal al deels de rol van opleidingsteam, aangezien Charles Leclerc door Ferrari bij het team is ondergebracht.

De volgende stap is een eigen talentenprogramma. Vasseur deelde aan Blick mede: "Ik werk al twintig jaar met jonge coureurs. Ik ben van plan om een talentenprogramma op te zetten bij Sauber, waarschijnlijk voor 2019. Maar het moeten wel rijders met potentieel zijn, zoals Charles Leclerc."

Misschien een pijnlijke opmerking voor Marcus Ericsson, die niet te boek staat als een hoogvlieger. Blijkbaar ziet ook zijn eigen teambaas hem niet als een coureur met veel potentie, maar Vasseur herstelt zich door aan te geven dat de Zweed ook nooit goed materiaal tot zijn beschikking heeft gehad.

"Marcus heeft zelden met competitief materiaal gereden, dus zijn kansen zijn altijd beperkt geweest. In de laatste tien Grands Prix van 2017 heeft hij goed gepresteerd. Hij heeft zich sterk ontwikkeld, hij is een echte teamspeler en hij voorziet de engineers van bruikbare feedback", aldus Vasseur.

Sauber presenteert morgen de nieuwe C37, om er volgende week in Barcelona voor het eerst mee te testen. Vasseur: "De auto zal klaar zijn voor de eerste wintertest. De komende dagen komen alle onderdelen bij elkaar en dan begint de assemblage. Zoals elk team blijven we tot en met de laatste minuut doorwerken."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Ik wil Marcus nog wel een kans geven, hij heeft inderdaad altijd met troep gereden ( ahoewel de 2015 sauber niet echt slecht was ) maar tegen Leclerc moet hij enorm vechten, anders is het exit

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 16:55
    • Hoezo is het anders exit? Als ze dan nog graag zijn volle zak met geld willen hebben blijft de Zweed gewoon zitten. Het gaat er niet om wat het forum wenst...

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 22:22
    • Hoezo nog een kans? Hij is door al zn teamgenoten verslagen. Nee dan zijn het eerder Nasr en Wehrlein die een kans verdienen want die pakten wel punten toen de auto ruk was.

      Maarja, money talks.

      • + 0
      • 20 feb 2018 - 07:40
    • We zullen in Barcalona wel zien hoe de C37 Ericsson test ;)

      • + 0
      • 20 feb 2018 - 12:54
  • Ik hoop niet dat het niveau Marcus Ericsson de norm voor zijn talenten is.

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 16:56
    • Ik had direct Giovinazzi naast Leclerc gezet, maar ja...Geld

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 17:00
    • RoRO

      Posts: 123

      @MADMAX33

      de huidige eigenaren van Sauber zijn toch ook al jaren sponsor van Marcus Ericsson dus heel gek dat hij nog steeds daar zit vind ik het niet.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 17:10
    • Ik kan me nog zijn Caterham tijdperk herinneren... Caterham had nodig een vervanger nodig voor Mehri en haalde Lotterer... Lotterer die de eerste vrije training te maken had met betrouwbaarheidsproblemen zette op zaterdag een tijd neer die ruim een halve seconde sneller was dan Ericcson. Diezelfde Ericcson die al 10 races achter de kiezen had verloor op puur talent ruim een halve seconde van iemand die een halve week eerder nog niet eens wist dat hij zijn F1 debuut kon maken... Vanaf dat moment heb ik het opgegeven met Ericcson... Slechte auto's of niet...

      • + 3
      • 19 feb 2018 - 17:30
    • Giovinazzi moet het ook nog maar waar maken in China vouwde hij 2 wagens dubbel in 24 uur.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 17:31
    • Kenju

      Posts: 2.629

      @MadMax33 Het geld van Ericsson komt van Tetra Pak en de eigenaar daarvan is Longbow, die ook eigenaar zijn van Sauber. Dus geld zal de reden niet zijn. Het is gewoon zijn nationaliteit of een persoonlijk netwerk.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 19:25
    • Daar heb je een punt @Tyla, maar Giovinazzi moet het ook maar eerst in de vrijdagsessies laten zien dat hij snel en schadevrij kan rijden. Dat lijkt me ook geen supertalent.

      Uiteraard was Wehrlein de beste en vanuit sportief oogpunt gezien de meest terechte coureur voor Sauber geweest. Maar ja, ’t geld regeert in dit geval...

      • + 1
      • 19 feb 2018 - 22:28
  • Ik zou werhlein aanbevelen

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 17:37
    • Redbiertje

      Posts: 19

      Ik had ook graag Wehrlein tegen Leclerc gezien, maar ook Ericsson verslaan zal denk ik geen makkelijke opdracht worden voor Leclerc. Hij heeft inmiddels al een paar jaar ervaring en is volgens mij niet zo slecht als veel mensen lijken te denken.

      • + 0
      • 20 feb 2018 - 07:12
    • ringo

      Posts: 2.715

      leclerc is eerder wel een talent versus ericson, waar ericson met de geld wappers , wappert leclerc met het motor en alfa sponsoring , Denk zelf dat leclerc ericson al verslaat in de eerste race :)

      • + 0
      • 20 feb 2018 - 10:34
  • Ik denk dat Vasseur hard aan t dromen is , hij zal dan toch echt wel eerst terug naar de subtop moeten brengen willen talenten van t kaliber leclerc tekenen voor je alvorens de topteams hem al vastleggen

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 17:46
    • @M@ximum. Zoals er staat is het niet zijn droom maar zijn doel. Dat is weliswaar een ambitieus doel maar met de juiste middelen en mensen niet onmogelijk.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 22:35
  • Kenju

    Posts: 2.629

    Toptalenten hebben hun zitjes niet altijd voor het kiezen. We zien ze vaak zat rijden voor zwakke teams. Een zwak team is ook een prima leerzitje. Sauber gaat het overigens prima doen komend seizoen. Ze hebben geld, de juiste motor en een goede infrastructuur.

    Maar ze hebben wel onafhankelijkheid verloren door Ferrari binnen te laten. Dus die opleidingteam-aspiraties zijn in de eerste instantie gericht op Ferrari.

    • + 0
    • 19 feb 2018 - 19:29
  • Is dat de wens van Vasseur of de opdracht van Ferrari?

    • + 1
    • 19 feb 2018 - 21:17
    • Retorische vraag wellicht maar om ’m toch in te koppen: het is de afspraak en de deal die Vasseur met Ferrari heeft gemaakt en nu stopt hij het naar buiten toe in een eigen ‘Sauber-jasje’.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 22:39

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Sauber
  • Punten 18
  • Podiums 0
  • Grand Prix 81
  • Land Zweden
  • Geb. datum 2 sep 1990 (29)
  • Geb. plaats Kumla, Zweden
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar