Toto Wolff verwacht serieuze concurrentie van Renault en McLaren

Mercedes-teambaas Toto Wolff is van mening dat de concurrentie voor de wereldtitel een stuk sterker is geworden dan voorgaande jaren. Mercedes zal het uiterste uit de coureurs en de wagens moeten halen om de wereldtitel te kunnen prolongeren. 

Allemaal concurrenten

Wolff zegt tegen Autosport.com: "Wij nemen Ferrari, wij nemen Red Bull, wij nemen McLaren en wij nemen Renault erg serieus. Zij kunnen allemaal meestrijden om het kampioenschap en daarnaast zullen sommige anderen wellicht nog voor een verrassing zorgen."

Maar ondanks deze concurrentie denkt hij dat Mercedes goede kans maakt de wereldtitel te prolongeren. De Oostenrijker zegt: "Ik wil vooral nederig blijven, maar als wij alle puntjes met elkaar kunnen verbinden zoals vorig jaar dan gaan wij weer races winnen en dan vechten we om de titel. Als we dat niet doen, dan zijn we niet goed genoeg geweest."

Stopwatch liegt niet

Ferrari lijkt op basis van vorig seizoen de grootste concurrent voor Mercedes en Wolff geeft aan dat Italiaanse renstal vorige winter de grootste sprong van allemaal maakte. Hij kan het echter niet laten om de feiten even aan te halen: "Wij hadden een recordaantal van elf overwinningen versus de vijf van Ferrari. En de stopwatch liegt nooit."

2012 was alleen in het begin leuk omdat er een paar verschillende winaars waren. 2010 vond ik op het eind spannender met mathematische 5 titel kandidaten de laatste race (in volgorde Webber, Alonso, Vettel, Hamilton en Button al was de kans van de laatste 2 zeer minimaal).

  • 1
  • 18 feb 2018 - 15:09

Reacties (14)

Login om te reageren
  • JV fan

    Posts: 2.989

    zou leuk zijn, hoe meer er aan de top meedoen hoe beter :) (een seizoen als in 2012 zou top zijn :) )

    • + 0
    • 18 feb 2018 - 15:01
    • 2012 was alleen in het begin leuk omdat er een paar verschillende winaars waren. 2010 vond ik op het eind spannender met mathematische 5 titel kandidaten de laatste race (in volgorde Webber, Alonso, Vettel, Hamilton en Button al was de kans van de laatste 2 zeer minimaal).

      • + 1
      • 18 feb 2018 - 15:09
    • Alleen in begin leuk? De titel werd in de allerlaatste race beslist, dat vind ik toch wel mooi.

      Daarnaast deed Hamilton ook nog een tijd mee voor de titel.

      • + 0
      • 19 feb 2018 - 09:24
  • Het klinkt bijna als een verontschuldiging richting fans .

    Ik denk dat ze gewoon weer het team to beat zijn straks , doch ik hoop dat ze met de nieuwe motor ook wat aanloopproblemen hebben . Dat zal het kampioenschap ten goede komen.

    • + 0
    • 18 feb 2018 - 15:13
    • Ja hoor

      • + 0
      • 18 feb 2018 - 15:31
    • Eigenlijk bedoel je....Ik hoop dat die anderen nou eens beter hun huiswerk hebben gemaakt.

      • + 1
      • 18 feb 2018 - 19:28
    • Box1986

      Posts: 1.662

      Ze hebben nu al zeker de beste fuel efficiency dus kunnen ze al weer langer als de rest met meer vermogen rijden of minder brandstof aan boord nemen.

      • + 0
      • 18 feb 2018 - 21:19
  • En Sauber, Haas, Williams en Torro Rosso-Honda dan? Toch ook allemaal kanshebbers? Althans volgens zichzelf wel...

    • + 0
    • 18 feb 2018 - 16:03
  • Hoeveel jaar achter elkaar horen we deze geluiden nu al uit de mond van Toto of "der schleicher" zoals Larry hem noemt.

    • + 0
    • 18 feb 2018 - 16:12
  • Tracer

    Posts: 84

    Zou zeker leuk zijn, hoe meer zielen hoe meer vreugd! En misschien zien we dan wel vaker het "vuistje" van Toto op de tafel slaan! Levert prachtige remixes op..

    • + 0
    • 18 feb 2018 - 16:35
  • Vorig jaar kwam Ferrari dicht in de buurt idd. Maar ik ben bang dat Mercedes door hun jarenlange dominantie alle tijd heeft kunnen nemen om achter de schermen een nog veel betere en lichtere nieuwe motor te ontwikkelen dan ze al hadden.

    • + 0
    • 18 feb 2018 - 19:35
  • PKracing

    Posts: 812

    Tja maar dan moet je ook de coureurs hebben. Ja Alonso ja Vettel Ja Hamilton ja Veestallen ja Ricciardo maar Sainz en Hulkenberg?

    Dat wordt las wat als Alonso teruggaat naar Renault of dat Ricciardo voor Renault kiest.

    • + 0
    • 18 feb 2018 - 20:00

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 6 dec 1982 (43)
  • Geb. plaats Oban, GB
  • Gewicht 53 kg
  • Lengte 1,68 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar