Coureurs review deel 21: Nico Rosberg - Mercedes GP

• Gepubliceerd op 20 dec 2010 12:48
  • comments 2
  • Door: Robin Smeets
Nico Rosberg was afgelopen jaar de beste rijder bij Mercedes GP in haar eerste jaar als fabrieksteam in Formule 1 sinds lange tijd. De Duitser eindigde als zevende in het kampioenschap en is daarmee de 21ste coureur die F1Today.nl zal behandelen in onze coureur reviews.

Nico Rosberg was de jongste coureur ooit die een Formule 1-bolide mocht besturen. In 2002 was de Duitser slechts 17 jaar, maar BMW Williams nodigde hem uit voor een test in Barcelona. In 2003 en 2004 racete Rosberg in de Formule 3 Euroseries met als resultaat de respectievelijke achtste en vierde plaatsen in de eindstand. Tevens werd Rosberg een jaar later aangenomen als officiële testrijder van BMW Williams.

Datzelfde seizoen reed Rosberg in de GP2 Series bij ART Grand Prix. Na een hard gevecht met teammaat Heikki Kovalainen was Rosberg uiteindelijk de sterkste en eiste de titel op. Dat leverde hem voor 2006 een racecontract op bij Williams. Het seizoen begon goed met de zevende plaats bij zijn debuut én de snelste raceronde. Een race later kwalificeert hij zich als derde, maar al snel gaat het bergafwaarts met Williams. Rosberg komt negen keer niet aan de finish en blijft ook in 2007 en 2008 kwakkelen met Williams.

In 2009 racet hij zijn laatste seizoen voor het Britse team en levert daarin keurige prestaties. Rosberg eindigt in 12 van de 17 races in de punten en pakt de zevende plaats in het kampioenschap. Hij wordt voor 2010 gecontracteerd door Mercedes GP en krijgt als stalgenoot Michael Schumacher. Rosberg begint het seizoen erg sterk. Terwijl Schumacher moeite heeft met de nieuwe W01 van Mercedes GP, pakt zijn teammaat in de eerste vier races punten en eindigt hij in Maleisië en China zelfs op het podium.

[LEFT_IMG=9637][/LEFT_IMG]Voor de Grand Prix van Spanje wordt de auto iets naar de wensen van Schumacher aangepast en meteen eindigt Rosberg buiten de punten als dertiende. Even bestond de vrees dat de dominantie van Rosberg over zijn teamgenoot voorbij zou zijn, maar niets bleek minder waar. In Monaco en Turkije kwalificeert Rosberg zich als zesde en komt als respectievelijk zevende en vijfde aan de finish. Op dat moment heeft hij al 32 punten meer dan teamgenoot Schumacher (66 tegen 34).

Tijdens het raceweekend in Valencia kent Rosberg zijn slechtste kwalificatie van het jaar, maar ook hier blijft hij Schumacher voor. De Duitser kwalificeert zich als twaalfde en komt als tiende, in de punten, aan de finish. In Silverstone kent Rosberg misschien wel zijn beste raceweekend van het seizoen. Hij start de race in Engeland als vijfde en blijft Jenson Button voor om als derde te eindigen. Het zou zijn laatste podiumplaats van het seizoen zijn.

In Hongarije vindt misschien wel het meest bizarre moment van het seizoen voor Rosberg plaats. Bij zijn pitstop wordt één van zijn wielen er niet goed opgezet en bij het wegrijden, ín de pitstraat, gaat het wiel een eigen leven lijden. Dat wiel kegelt bijna enkele monteurs van Sauber omver, maar voor Rosberg zit de race erop. De drie daaropvolgende races in België, Italië en Singapore maakt de Duitser deze misser weer dubbel en dik goed met twee vijfde en een zesde plaats.

In Japan is Rosberg in gevecht met teamgenoot Schumacher voor de zesde plaats als één van zijn achterwielen van de auto vliegt. De Duitser klapt hard in de banden, maar stapt ongedeerd weer uit. Ook een race later, in Zuid-Korea, komt Rosberg niet aan de finish. Hij is het slachtoffer van de crash van Mark Webber die Rosberg meeneemt in zijn val. De Duitser sluit het seizoen dan wel weer goed af met een zesde plaats in Brazilië en een keurige vierde stek in Abu Dhabi.

[RIGHT_IMG=8319][/RIGHT_IMG]Nico Rosberg heeft een goed seizoen achter de rug. Niet alleen heeft hij zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher met dikke cijfers verslagen (142 tegen 72 punten), ook wist hij telkens het maximale uit de Mercedes GP te persen. Ook in 2011 racet Rosberg bij Mercedes GP en is Schumacher opnieuw zijn teammaat. Mocht de Duitser ook volgend jaar te sterk zijn voor ‘Schumi’ kan hij rekenen op veel krediet van het team en misschien luidt hij daarmee het definitieve einde van zijn illustere landgenoot als Formule 1-coureur in en is het voor hem het begin van een mooie en succesvolle periode bij Mercedes GP.

Statistieken Nico Rosberg 2010
Team: Mercedes GP
Races: 19