user icon

Tussenjaar of definitief afscheid van F1 voor Wehrlein?

  • Gepubliceerd op 08 feb 2018 14:13
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

Pascal Wehrlein rijdt komend seizoen in de DTM, zo maakte Mercedes gisteren bekend. Na twee jaar in de achterhoede van de Formule 1 gebivakkeerd te hebben bij Manor en Sauber slaagde de Duitser er voor 2018 niet in om een plekje op de grid in de koningsklasse van de autosport te bemachtigen. Zelf gelooft hij er heilig in dat een terugkeer naar de Formule 1 tot de mogelijkheden behoort.

Wehrlein verkondigde aan Auto Bild: "Jammer genoeg heb ik geen Formule 1-stoeltje voor komend seizoen, maar de DTM was altijd een goed alternatief en daardoor was deze beslissing relatief simpel. We konden geen 15 miljoen euro bijeen brengen om een zitje in de Formule 1 te financieren. Dat is teleurstellend, maar het hoort er ook bij. Maar als ik nu in de DTM weer vooraan mee kan doen, kom ik wellicht in een betere situatie terecht. Na twee jaar in de onderste regionen vergeten ze je in de Formule 1 een beetje. Hopelijk ben ik na komend seizoen in een goede positie om beslag te leggen op het stoeltje dat ik voor ogen heb."

Het is niet velen gegeven om na een tussenjaar terug te keren in de Formule 1. Eigenlijk konden alleen grote kampioenen als Michael Schumacher, Niki Lauda en Alain Prost het zich veroorloven om een sabbatical te nemen zonder in de vergetelheid te raken. Dat het niet zo makkelijk is om jezelf vanuit de DTM terug te knokken naar de Formule 1 bewijst Paul di Resta wel. De Schot hoopte voor komend seizoen op een aanstelling als coureur bij Williams, maar de Britse renstal gaf de voorkeur aan Sergey Sirotkin.

Om wel enigszins in contact te blijven met de wereld van de eenzitters combineert Wehrlein zijn werkzaamheden in de DTM dit jaar mogelijk met racen in de Japanse Super Formula. "Het kan dat er nog een extra programma bijkomt, plus een eventuele reserverol in de Formule 1." De Duitser zou ook als test- en reserverijder bij het team van Mercedes aan de slag kunnen.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • mrjem

    Posts: 271

    de vraag is, is hij F1 waardig ? ik heb hem niet veel spectaculair in beeld gezien afgelopen twee jaar. En zeg nu niet"hij had geen goede auto" je kun je bij een minder team ook in de kijkers rijden. ik weet het niet of hij de f1 waardig is ....

    • + 0
    • 8 feb 2018 - 14:29
    • Dat vinden ze bij Mercedes blijkbaar ook, anders had hij wel in een Williams gezeten.

      • + 1
      • 8 feb 2018 - 14:41
    • Ik vind het een twijfelgevalletje..
      Wehrlein was zeker niet slecht de laatste twee jaar, al heb je met Ericsson ook geen geweldige maatstaf. Zijn gedrag heeft hem heel erg in de weg gestaan, anders had hij vorig jaar mogelijk bij Force India gereden, ipv Ocon.

      Ik zou hem zeker nog wel een tweede kans gunnen bij een team als bijvoorbeeld Williams (relatie met Mercedes-motoren), maar dan wel met de voorwaarde dat hij dit seizoen goede dingen in de DTM en in Japan laat zien. Anders is het nu al afgelopen met zijn F1-carriere.

      • + 0
      • 8 feb 2018 - 14:54
    • StevenQ

      Posts: 7.151

      Ericsson is inderdaad niet geweldig, maar toch heeft Ericsson Wehrlein toch 7 keer verslagen, dat zegt misschien weer genoeg over Wehrlein

      • + 0
      • 8 feb 2018 - 15:12
    • Van een andere site: "Wehrlein raakte zijn plek vervolgens kwijt en dat blijkt grotendeels financieel afgedwongen te zijn, zo verklaart Wehrlein : "Het lag niet meer in mijn macht. We kregen het niet voor elkaar om 15 miljoen euro per jaar op te hoesten."

      • + 0
      • 8 feb 2018 - 17:26
    • Hij was zeker niet spectaculair, maar dat was Button ook niet... Feit is wel dat hij net als Button de punten binnen sleept. Nasr een zelfde verhaal... Die had ik aardig hoog zitten en vond zijn debuut jaar aardig geslaagd. Ericcson is echt een bijzondere gozert... Hoe saai hij buiten het circuit is, zo saai is die ook op t circuit maar gek genoeg vinden sponsors dit een geweldige marketing stunt. Als je alleen al bedenkt hoeveel punten hij heeft gehaald in zijn seizoenen en hoeveel punten zijn teamgenoten hebben gehaald... dan weet je dat er minder waardig materiaal te vinden is dan Wehrlein.

      • + 1
      • 8 feb 2018 - 18:33
    • Pascal heeft toch een paar goede kwalificaties en races gereden met die hopeloze wagens. Het is lastig beoordelen zo, ik had hem nog wel een jaartje in de williams willen zien rijden, kijken wat hij daar in zou kunnen. Helaas voor hem lijkt hij gepasseerd te zijn door Ocon. Mercedes vertrekt ook uit de DTM na dit jaar dus daar zit ook geen toekomst in, hij kan eigenlijk alleen maar verliezen daar. Ik zie hem eerder met Mercedes naar de formule E gaan dan dat hij ooit nog terug keer in de F1.

      • + 0
      • 9 feb 2018 - 06:59
  • Wehrlein is een plan b geworden. Gooi nooit je oude schoenen weg......

    • + 0
    • 8 feb 2018 - 14:52
    • Da’s waar maar vermoed dat zijn enige kans op een comeback is als invaller bij Mercedes en dan minimaal hetzelfde presteren als Bottas en als het ff kan nog beter.
      Dan gaat er misschien elders ook zonder geldzak een deurtje open.

      • + 0
      • 9 feb 2018 - 01:56
  • Polleken

    Posts: 936

    Ik heb het niet zo met Wehrlein! Nooit zo bijzonder gevonden

    • + 0
    • 8 feb 2018 - 15:14
  • Ik zie hem nog wel terugkomen..

    • + 0
    • 8 feb 2018 - 15:32
    • jd2000

      Posts: 5.089

      @snelrondje, eenstemmige mening bestaat niet, dus ook niet in de duitse pers.

      • + 0
      • 8 feb 2018 - 18:56
  • jd2000

    Posts: 5.089

    Tussenjaar is meestal afscheid. Als je de Duitse pers mag geloven is er geen race engineer te vinden die met Wehrlein wil werken. Hij schijnt een zeer onaangenaam mens te zijn.

    • + 0
    • 8 feb 2018 - 17:07
    • Toch vind ik hem wel altijd sympathiek overkomen!

      • + 1
      • 8 feb 2018 - 18:21
    • Sommige pers kanalen zijn regelmatig uit op goedkope sensatie en laten het waarheidsgehalte minder zwaar wegen. Gaat het hier om een eenstemmige mening van de Duitse pers of om het bekende sensatieblad?

      • + 0
      • 8 feb 2018 - 18:34

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 18 okt 1994 (26)
  • Geb. plaats Sigmaringen, Duitsland
  • Gewicht 61 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar