user icon
user icon

Renault: "Sirotkin verdient absoluut een kans in de F1"

  • Gepubliceerd op 22 dec 2017 14:56
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

Renault-directeur Cyril Abiteboul staat er niet van te kijken dat Williams nadrukkelijke belangstelling voor Sergey Sirotkin heeft. Sirotkin is de belangrijkste gegadigde om het stoeltje naast Lance Stroll te bemannen in 2018. Dit jaar was de Rus test- en reservecoureur bij Renault. De Franse renstal gaf hem geen kans om te racen, maar Abiteboul is wel lovend over diens capaciteiten.

"We zijn zeer onder de indruk van Sergey", begint Abiteboul tegenover Motorsport-Total.com. "Hij had alleen de pech dat de techniek hem twee of drie keer in de steek liet tijdens een vrijdagtraining. Daar kon hij ook niks aan doen. Wanneer hij wel kon rijden, toonde Sirotkin dat hij snel is en een uitgebreide kennis over de auto heeft."

"Ik vond zijn technische feedback uitstekend, zeker als je zijn geringe ervaring in de Formule 1 in ogenschouw neemt. Zijn opmerkingen kwamen ons zeer van pas en een aantal updates voor de auto was gebaseerd op zijn feedback en zijn werk in de simulator. Gezien zijn tempo, zijn loyaliteit, zijn focus en zijn inzet verdient hij een kans in de Formule 1."

"Voor mij is het lastig in te schatten hoe goed hij het in de Formule 1 zou doen, ongeacht zijn teamgenoot. Maar Sergey verdient absoluut een kans. Hij bezit een natuurlijk talent en een flinke dosis snelheid, maar in de moderne Formule 1 krijg je niets cadeau. We hebben hem kilometers laten maken met de huidige wagen en een oude auto. Sirotkin is nu een andere coureur dan hij twaalf maanden geleden was. Als Williams voor hem kiest, is dat mede aan ons werk met hem te danken."

Sirotkin eindigde in 2015 en 2016 als derde in het GP2-kampioenschap. De Rus geniet de steun van SMP Bank en zou een budget van meer dan 15 miljoen euro hebben voor een stoeltje bij Williams. Hij moet alleen nog af zien te rekenen met Robert Kubica en landgenoot Daniil Kvyat. Sirotkin bevindt zich echter op pole position. Begin 2018 hakt Williams de knoop door.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Als Williams voor Sirotkin kiest is dat vooral aan olie Roebels te danken.

    • + 2
    • 22 dec 2017 - 15:11
    • Dat denk ik ook. Als jij zo goed is, dan had Renault hem wel ingezet als vervanger voor Palmer in plaats van de dure Sainz

      • + 2
      • 22 dec 2017 - 17:06
    • Hoop dat er nog 5 teams zich ultra (too) last minute in gaan schrijven om al die coureurs die geen zitje krijgen bij het team die deze coureurs aanprijst toch de kans te geven F1 te rijden...
      Ik snap het niet zo goed hoor, een coureur aanprijzen maar ‘m zelf geen zitje geven🤔

      • + 0
      • 22 dec 2017 - 20:02
  • Jello

    Posts: 573

    En precies daarom wilde Renault eerst Daniel Ricciardo van Red Bull overnemen en hebben ze uiteindelijk Carlos Sainz bij Red Bull weggehaald. Ik vind dit altijd zulke zinloze uitspraken. Zelfde geldt voor toen Christian Horner riep dat Buemi nog een kans in de F1 verdiende bij Renault en dat Kvyat nog een kans verdient. Wanneer teams voorbij gaan aan hun eigen rijders is dat een teken dat die coureur niet voldoet aan het niveau van wat (dat team) van F1 coureurs verwacht. Dan moeten teambazen niet wanhopig gaan proberen die coureur nog ' te helpen' om bij een ander team terecht te komen.

    • + 2
    • 22 dec 2017 - 15:47
    • Jello

      Posts: 573

      Ook mooi hoe Abiteboul zichzelf nog even een veer in z'n reet steekt dat Sirotkin nu een betere coureur is dan 12 maanden terug.

      • + 1
      • 22 dec 2017 - 15:49
  • lars75

    Posts: 8.908

    Wat een dom geklets... Waarom hebben zij hem die kans dan niet gegeven en trokken zij Sainz aan?

    • + 1
    • 22 dec 2017 - 15:56
    • Hetzelfde deden ze met Kubica. I.m.o. doet hij dat in de hoop dat een ander team zijn praatjes gelooft en een contract aanbiedt aan deze rijders......weer een concurrent minder....

      • + 2
      • 22 dec 2017 - 17:47
    • Abiteboul is een gewetenloos personage dat zich nergens voor geneert.

      Kennelijk het perfecte profiel voor een teanbaas in de F1? ;)

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 06:32
    • @Larry: alleen voor Renault de perfecte teambaas.

      (perfect compenseert dan .....? Precies!)

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 13:07
  • "We zijn zeer onder de indruk van Sergey" Dan had ik hem in die Renault gezet, als ik Abiteboel zou zijn ;)

    • + 2
    • 22 dec 2017 - 17:22
  • Loos geklets. Bovendien hebben we dit bericht een week of wat geleden al eens gehad. Dus nog oud nieuws ook...

    • + 0
    • 22 dec 2017 - 19:24
  • Om teleurstelling te voorkomen: in de laatste zin staat “begin 2018” maar dat wil niet zeggen dat dat meteen aan het begin van januari is.

    Op een andere site wordt de site van Auto sport geciteerd: “Ergens in januari zal het Britse team de knoop doorhakken meldt Auto sport.
    Sergey Sirotkin zou dicht bij een akkoord met Williams zijn, maar er zijn nog details die geregeld moeten worden.”

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 06:27
    • Februari is ook nog begin 2018...

      • + 0
      • 23 dec 2017 - 11:19
    • Ja en?
      De bekendmaking is in januari staat op alle betrouwbare sites te lezen, maar wanneer in januari is nog niet bekend.

      Februari heeft daar niks mee te maken, of was het een dijenkletser?

      • + 1
      • 23 dec 2017 - 11:59
  • Als Sirotkin werkelijk een groot potentieel heeft, waarom neemt Abiteboul die hem zo ophemelt dat toch Sainz?

    • + 0
    • 23 dec 2017 - 13:05

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Rusland
  • Geb. datum 27 aug 1995 (25)
  • Geb. plaats Moskou, Rusland
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar