user icon

'Last van schouders Esteban Ocon gevallen na eerste podium'

  • Gepubliceerd op 21 jan 2021 12:20
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Esteban Ocon heeft zich met zijn eerste podiumfinish in de Formule 1 van het juk bevrijd dat hem in de koningsklasse van de autosport tot nu toe een beetje parten speelde. Dat is de conclusie van Sergey Sirotkin, vorig jaar als testrijder van Renault een directe collega van de Fransman. Ocon finishte in Sakhir in de top drie en kan nu eindelijk de schroom van zich afgooien.

Sirotkin deelde aan Championat mede dat Ocon zijn eerste podiumplek op dit niveau ervaren heeft als een doorbraak. "Dat hij op het podium is geëindigd, dat heeft Esteban enorm geholpen. Je zag het weekend erna in Abu Dhabi ook gelijk dat er een last van zijn schouders is gevallen. Dat is heel belangrijk in de autosport. Als je gespannen en nerveus bent, dan verlies je tijd."

De Rus voorziet nu dan ook een spannende strijd met de terugkerende Fernando Alonso. "Esteban kent het team en de auto beter. Ik denk dan ook niet dat hij in de schaduw van Alonso zal staan. Fernando zal niet direct op hetzelfde niveau zitten als waar Daniel Ricciardo zat. De verwachtingen van zowel het team als de coureur zijn hooggespannen, maar ik denk dat Alonso en Ocon in elk geval in de beginfase niet voor elkaar zullen onderdoen."

2021

Over zijn eigen plannen voor 2021 kon Sirotkin nog weinig vertellen. Het is nog niet bekend of hij als test- en reserverijder bij Alpine F1 Team aan de slag gaat. "Ik weet ongeveer wat ik wil gaan doen, maar ik wil kijken waar mijn voorkeur naar uitgaat. Als de Formule 1-optie overeenkomt met mijn wensen en doelen, dan blijf ik graag in de paddock om niet buiten beeld te raken. Maar het is niet makkelijk om zo lang niet te kunnen racen."

De gesprekken staan op een laag pitje, bekent de oud-coureur van Williams. "De huidige situatie is niet bevorderlijk om een duidelijker beeld te krijgen van wat er komend seizoen allemaal gaat gebeuren en mogelijk is", aldus Sirotkin.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • We hadden zojuist een poll welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020, maar Ocon kon wel op de nominatie. Van Kvyatt, Bottas en Latifi had ik het wel verwacht, maar Ocon, Albon en Vettel stelden mij het meest teleur.

    Ook heb ik het gevoel dat Ocon weleens Alonso zou kunnen overklassen.

    • + 0
    • 21 jan 2021 - 12:51
    • Albon, Vettel, Latifi waren al op zijn minst zwakker dan Ocon. Kan je nog discussiëren over de mannen van Haas en Alfa Romeo. Zo slecht deed Ocon het niet, hij was minder dan Ricciardo, maar dat is geen schande.

      • + 0
      • 21 jan 2021 - 23:27
    • snailer

      Posts: 4.781

      Ocon heeft mijn verwachtingen overtroffen eigenlijk. Voor dit jaar had ik wel gedacht dat hij door zijn sabatical wat snelheid zou missen aan het begin van het jaar. Maar ik verwachtte ook dat hij de snelheid wel weer snel zou vinden. Dat gebeurde uiteindelij. Echter pas erg laat in het seizoen. Dat zou je tegenvallend kunnen noemen.
      Echter zat Ocon de laatste races wel degelijk dichter op Ricciardo. Zijn podium was wat gelukkig maar zonder zijn skills had hij het podium niet gehaald.
      En hij heeft me op twee punten positief verrast: Bandenmanagement, wat helaas een belangrijk onderdeel is van de F1, was gewoon erg goed het hele seizoen. Wie weet zag hij er op dat gebied slecht uit door Perez die er een meester in is. In ieder geval was het dit jaar dik in orde.
      Andere punt is dat Ocon naast Perez anderhalf jaar ongeveer de helft van de races schade reed. Dit jaar nada.

      Ocon vind ik gewoon erg goed. Geen super talent waarschijnlijk, maar erg goed.

      • + 0
      • 22 jan 2021 - 10:53
  • flyineddy

    Posts: 988

    Misschien moet ik maar eens een cursus begrijpend lezen volgen, want bij het lezen van de titel dacht ik dat Esteban last van zijn schouders had omdat hij van het podium was gevallen. XD

    Eddy.

    • + 1
    • 21 jan 2021 - 13:30
    • Hahaha, dat had ik ook. Precies hetzelfde, maar de titel klopt wel.

      • + 2
      • 21 jan 2021 - 13:35
    • same here

      • + 1
      • 21 jan 2021 - 13:53
    • Joeppp

      Posts: 4.215

      Ik had precies hetzelfde.

      • + 2
      • 21 jan 2021 - 14:06
    • Dat komt doordat wij allemaal lezen:

      'Last van schouders PUNT. Esteban Ocon gevallen na eerste podium'. 🤣

      • + 1
      • 21 jan 2021 - 15:31
    • Illym3ns

      Posts: 145

      Hahaha precies dat! Wat een stroeve titel zeg.

      • + 0
      • 21 jan 2021 - 22:08

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 208
  • Podiums 1
  • Grand Prix 71
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 sep 1996 (24)
  • Geb. plaats Évreux, Frankrijk
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar