user icon
user icon

Virgin Racing vertrouwt voor 2011 weer op CFD-techniek

  • Gepubliceerd op 10 dec 2010 12:15
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Virgin Racing maakt bij het ontwerp van de auto voor volgend jaar opnieuw alleen gebruik van Computional Fluid Dynamics (CFD). De Britse renstal liet de traditionele technieken zoals de windtunnel voor de VR-01 al links liggen en ondanks dat het de laatste plaats bij de constructeurs opleverde blijven ze CFD trouw.

Teambaas John Booth: “We hebben het besluit genomen om daarmee door te gaan, maar alleen binnen het financiële raamwerk van de oude reglementen en we kunnen dat alleen doen door de CFD-capaciteiten van ontwerper Nick Wirth. De hydraulica en daaraan gerelateerde onderdelen bezorgden ons dit jaar wat problemen, maar ik raakte nooit nerveus over een auto geheel door middel van CFD ontworpen. Ik heb er altijd in geloofd.”

“Alle teams raken steeds meer afhankelijk van CFD. Ik voorspel zelfs dat windtunnels iets van het verleden is en dat wanneer die van Team Lotus alweer overbodig is als hij klaar is. Het tempo van ontwikkeling, met name rond de voorvleugel, ligt te hoog voor de windtunnel, de dag telt niet genoeg uren daarvoor. Men zal de middelen steeds meer toewijzen aan CFD.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Je kan zeggen wat je wilt, maar lef hebben ze wel en ondanks dat ze geen windtunnel hebben gebruikt, is er geen verschil met teams (Lotus, HRT) die wel een windtunnel gebruiken.

    • + 0
    • 10 dec 2010 - 12:19
    • Werner

      Posts: 1.650

      Dat vind ik ook ! Ik heb niet echt iets met dat team maar je moet het toch maar doen.

      • + 0
      • 10 dec 2010 - 12:41
  • VDS21

    Posts: 1.265

    Wel innovatief. Alhowel ik denk dat ze de windtunnel puur en alleen achterwege laten vanwege de hoge financiele kosten en niet om zogenaamd innovatief te zijn. Maar Nick Wirth heeft in andere takken van motorsport mooie dingen laten zien, dus misschien met de ervaring van dit jaar dat ze weer een flinke stap vooruit kunnen maken.

    Qua snelheid konden ze aardig met met Lotus Racing dit jaar. Alleen ze geven zelf aan dat ze veel problemen hadden met de hydraulica, dit jaar. Daarom begrijp ik niet dat ze de hydraulica kopen van een gevestigd team. De betrouwbaarheid heeft ze namelijk de laatste plaats in het kampioenschap opgeleverd.

    • + 0
    • 10 dec 2010 - 12:24
  • Gebruiken ze Windows Paint en Fotoshop hiervoor?

    • + 0
    • 10 dec 2010 - 12:35
    • Wordt jij niet moe van jezelf? Ik dacht dat Charlie Whiting toch wel beter engels kon?

      • + 0
      • 10 dec 2010 - 16:31
  • miauw

    Posts: 1.136

    Lef kan je ze niet ontzeggen, maar inderdaad, waarom kopen ze de hydraulica niet van een ander team? Of hebben ze inderdaad zo weinig financiële middelen?

    • + 0
    • 10 dec 2010 - 13:12
    • Omdat die tegen het einde van het jaar misschien voldoende geevolueerd was om er toch me door te gaan?

      • + 0
      • 10 dec 2010 - 17:34
  • Dope-R

    Posts: 58

    Nee gewoon Win 3.11 en de ingebouwde calculator.

    • + 0
    • 11 dec 2010 - 06:54
  • Ze hebben bewezen dat ze deze voor de F1 vrij nieuwe techniek goed werkt en het financiële aspekt is natuurlijk mooi meegenomen.
    Hoop dat ze volgend jaar een grote stap maken, ze kunnen zich nu niet meer achter het feit dat ze maar een korte ontwikkelingstijd hadden verschuilen. Alleen nog maar dat het budget een stuk lager ligt dan van de top en subtop teams.

    • + 0
    • 11 dec 2010 - 09:08

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar