user icon
user icon

Robert Kubica: "Vertrouwen en geloof in comeback is er"

  • Gepubliceerd op 04 dec 2017 14:27
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

Robert Kubica is ervan overtuigd dat hij klaar is om een comeback in de Formule 1 te maken. De Pool verscheen in 2010 voor het laatst aan de start van een Grand Prix. Een ernstig rallyongeluk begin 2011 zorgde ervoor dat zijn loopbaan ruim zes jaar lang op een lager pitje kwam te staan, maar Kubica is terug. Tests voor Renault en Williams hebben hem gesterkt in het geloof dat een rentree mogelijk is.

Aan BBC Sport liet Kubica weten: "Het belangrijkste is dat het vertrouwen er is en het geloof dat ik het kan doen er is. Of ik 100 procent ben? Ik ben nooit 100 procent geweest, ook niet in de goede oude tijd. Ik heb veel moeten doen. Ik heb mezelf veelvuldig moeten bewijzen en er zijn veel dingen die me vertrouwen en positieve antwoorden hebben gegeven, maar de beslissing is niet aan mij."

"Wat de uitkomst ook is, ik benader het leven van dag tot dag. Natuurlijk zou het mooi zijn als het nu ook concreet gestalte krijgt, aangezien ik er vrij dicht bij ben. Ik blijf trainen, ik blijf mezelf voorbereiden alsof ik een kans op een Formule 1-zitje heb. Ik was op zoek naar het gevoel dat ik nog op een hoog niveau zou kunnen presteren en tijdens de tests heb ik daar bevestiging van gekregen."

"De situatie is niet makkelijk en ik heb beperkingen. Er zijn veel vragen gesteld over mijn fysieke gesteldheid en mijn beperkingen, maar we kunnen het er volgens mij wel over eens zijn dat ik in de tests aangetoond heb dat ik er fysiek gezien klaar voor ben. Natuurlijk moet ik harder werken en moet ik me anders prepareren dan anderen, maar dat is al langer vaste routine in mijn leven."

Twijfels

In de Formule 1-paddock heerst echter scepsis. Ferrari-coureur Sebastian Vettel heeft bijvoorbeeld zo zijn bedenkingen. "Het is tragisch wat er toen met Robert is gebeurd. Hij werd als toekomstig kampioen beschouwd. Maar ik begrijp niet waarom hij zo hard pusht voor een comeback. Waarom heeft hij dat niet eerder gedaan? Voor Robert zou het een mooi verhaal zijn, maar aan de andere kant is het vervelend voor jonge rijders die anders kans zouden maken op dat stoeltje", zegt hij in Sonntagsblick.

Ook Renault-rijder Nico Hülkenberg plaatst vraagtekens bij een mogelijke terugkeer van Kubica. In zijn column voor Sport1 schrijft hij: "In de tests hebben we kunnen zien dat de snelheid er nog is. Maar de actie in de openingsronde in bijvoorbeeld Singapore kun je niet simuleren. Ik hoop dat hij op het hoogste niveau kan racen, maar dat weten we pas zeker als hij volgend jaar een van de auto's bemant. Ik schat de kansen op een comeback van Kubica nu in op 50 procent."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Kubica

    Posts: 3.532

    Beste Sebastian. Misschien heeft Robert het niet eerder geprobeerd omdat hij er niet eerder klaar voor was om het te proberen? Of ben je misschien bang voor nog een courreur die niet bang voor je is?

    • + 4
    • 4 dec 2017 - 14:47
    • Ben wel deels eens met jouw reactie.

      Beetje domme manier van denken van Seb. De revalidatie van Robert is op zich al een wonder...alvast dat hij überhaupt al in een F1 terug heeft kunnen testen is een 'overwinning'.
      Dat Seb dan weer zijn mening uit vanuit angst is dan weer ver gezocht :)

      • + 2
      • 4 dec 2017 - 14:52
    • Rimmer

      Posts: 7.014

      Denk dat Kubica eerder bang is voor Vettel. Voor je het weer snijdt die jongen je achterbanden aan gort of neemt je in de Ferrari sandwich. Daar gaat je goede kwalificatie en bliksemstart!

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 14:54
    • NicoS

      Posts: 11.026

      Het lijkt me sterk dat Vettel bang zal worden voor Kubica, domweg omdat ze elkaar op de baan nauwelijks tegen gaan komen. Hooguit als Kubica op een ronde wordt gezet.
      Ik deel de mening van Vettel, geef een jonger talent de kans, die heeft nog toekomst, Kubica is nog voor hooguit 2 a 3 jaar inzetbaar.
      Als Kubica wel gaat rijden, zal dat grotendeels met de gun factor te maken hebben, en de nodige centjes. Ik verwacht spijtig genoeg namelijk geen wonderen van Kubica meer.

      • + 1
      • 4 dec 2017 - 15:01
    • Kubica

      Posts: 3.532

      @Nicos, dat is afhankelijk van wat Williams nodig heeft. Als ze willen dat de auto eindelijk eens doorontwikkeld wordt door zinvolle feedback, dan hebbn ze niets aan 2 jonkies, ook niet als ze een zak geld meebrengen. Als Williams een leverancier van mogelijke talenten willen zijn, dan moeten ze genoegen nemen met een betalende kneus (hebben ze al) en een jong talent. Maar dan blijven ze in de middenmoot hangen met wisselende seizoenen...

      • + 1
      • 4 dec 2017 - 15:12
    • NicoS

      Posts: 11.026

      Kubica moet feitelijk ook weer opnieuw beginnen, deze auto's zijn totaal anders dan waar hij in heeft gereden 7 jaar geleden. Ik denk dat b.v. Kvyat of Wehrlein ook prima in staat zijn om goede feedback te geven. Bovendien hadden ze met Massa al een ervaren coureur, dat heeft kennelijk dan ook niet gebracht wat het moest brengen.
      Of dat met Kubica wel lukt, is ook nog maar afwachten.
      Williams zal met het huidige budget, en de klanten motor van Mercedes niet veel hoger eindigen als dat ze afgelopen seizoen geëindigd zijn. Sterker, de concurrentie zal alleen maar groter gaan worden, Mclaren en Renault zullen zeker stappen gaan maken.
      Williams heeft zich verkeken op Stroll, maar ze hebben de centjes nodig, dus daar zitten ze aan vast. Daar hebben ze zelf voor gekozen, maar of Kubica de verlosser zal zijn....ik heb mijn twijfels.

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 15:38
    • Ik laat me maar verrassen. We weten helemaal niets over de vorm van Kubica.
      Het is in ieder geval wél een mooi comeback verhaal als het lukt.
      We hebben een heel jaar de prestaties van Massa vs Stroll mogen meten en we weten inmiddels wat daarvan het resultaat is, mocht Kubica zijn teammaat volgend jaar compleet zoek rijden dan weten we wat zijn comeback waard is.
      Ik hoop het van harte !

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 15:44
    • Gewoon afwachten wat het wordt. Als Williams hem in de auto zet is dat niet alleen voor het geld of pr.
      Juist wat het laatste betreft kan het Williams anders nog parten gaan spelen, want bij een falen van Kubica zal niet hij, maar vooral Williams genadig worden aangepakt.
      Voor Robbert zal veel meer gelden: jammer joh, maar gelijk dat je het hebt geprobeerd.

      Hoop op een daverende comeback en hoe realistisch dat is zal vanaf Melbourne blijken in de praktijk.

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 23:16
    • Kubica heeft een beperking en presteert minder dan wanneer hij die beperking niet had. Ik gun het hem 1000%, maar ik vind het niet verstandig.

      Ik heb ervaring met het leven met een beperking en het is geweldig als je denkt in mogelijkheden. Maar topsport is nu net niet de plek waar je dat adagium moet volhouden.

      • + 0
      • 5 dec 2017 - 08:48
  • d@nny

    Posts: 1.900

    Snap niet dat zo'n VET het durft te brikitiseren waarom KUB niet eerder zo hard aan een comeback heeft gewerkt. Misschien was ie er niet klaar voor beste heer VET? En als er een tweede paydriver zoals STR in die Williams komt te zitten heb ik liever KUB terug.

    Weet je wat vervelend is, dat een team als Ferrari veranderingen tegen wilt houden en het zo bijna onmogelijk maakt om als nieuwkomer in te stappen in de F1 EN goed presteren. Moeten gewoon drie team bij, zijn er ook genoeg plaatsen voor jongere talenten waarbij er wmb 1 zitje verplicht naar de F2 kampioen moet gaan.

    • + 2
    • 4 dec 2017 - 14:50
    • vectraf1

      Posts: 292

      Ik snap steeds minder van het fannatisme die de vooral de voorstanders van de terugkeer op de grid van Kubica.
      En dan het complot denken eromheen dat Ferrari hier snode plannen mee heeft en dat Vettel of Hulkenberg niet heel gewoon hun bedenkingen kunnen hebben maar dat dit angst of andere belangen een rol spelen.
      Ik hoop dat de kogel gauw door de kerk is wat Kubica betreft, kunnen we weer verder!

      • + 1
      • 4 dec 2017 - 15:18
    • d@nny

      Posts: 1.900

      Weet je Vectra, ik zou het een mooi jongensboek verhaal vinden als KUB terugkomt. Was een fantastische rijder. Of ie dat nog steeds is? Geed idee...

      Verder geen fanatisme van mijn kant meer irritatie naar een VET toe :-)

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 16:53
    • Van mij mag hij weg blijven, dat roep ik al vanaf het eerste bericht over een eventuele terugkeer.

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 18:53
  • Kubica is 32? Damon Hill begon zijn F1 carriere op 32 jarige leeftijd...en werd alsnog wereldkampioen...ondanks de beperkingen die Damon had :)

    • + 3
    • 4 dec 2017 - 14:57
    • Sommige coureurs waren zelfs nog veel te jong voor de F1, volgens sommige kenners ;)

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 17:47
    • Helemaal mee eens, het is bijna zielig te noemen dat die man zich zo verschrikkelijk opdringt en daar zelfs een pleidooi over moest houden op het gala gisteren in Londen.
      Dit keer dus volledig eens met de visie van Vettel en ik hoop dat die hype nu eindelijk eens afgelopen is en dat ze bij Williams een goede realistische beslissing nemen in de vorm van Kvyat,Wehrlein of misschien Sirotkin of di Resta.

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 23:13
  • Beter een beetje terughoudend zijn in je uitspraken over Kubica, Vettel.
    Straks steekt hij je tijdens de openingsrace in Melbourne voorbij en zwaait hij nog een keer met z'n lamme handje....

    • + 3
    • 4 dec 2017 - 15:00
    • Rare opmerking van Sebastian dat hij niet moet terugkomen omdat dan een jonge gast niet kan rijden. Zelf sopt hij toch ook niet voor een jongere coureur?

      De opmerking “Hülkenberg plaatst vraagtekens bij een mogelijke terugkeer van Kubica.” is m.i. suggestief. Nico zegt alleen dat hij wil afwachten hoe het in de praktijk zal gaan en schat het op 50%.

      • + 0
      • 4 dec 2017 - 23:22
  • Ben ook nooit 100% geweest en ziet... In Formule 1 (kijken) ben ik één van de besten ;)

    • + 0
    • 4 dec 2017 - 15:57
  • Hebben we niet even genoeg jonge coureurs? Verstappen, Stroll, Ocon, Vandoorne, Gasly, Sainz toch ook, straks Leclerc, Kevin Magnussen is ook net 25. Er is verhoudingsgewijs al heel veel jong of onervaren F1-talent. Dan mag er eens in de zoveel tijd, zoals Schumacher in 2010 en Raikkonen in 2012, toch best een oude rot terugkeren.

    Het is een geweldig verhaal, het is fantastische PR voor de sport en Williams in het bijzonder en voor Kubica een persoonlijke overwinning, die strookt met het karakter van een typische Pool: nooit opgeven, koppig doorgaan.

    • + 1
    • 4 dec 2017 - 16:53
  • Moto 2 coureur Mattia Pasini heeft ook een "Kubica armpje", maar die kan ook nog steeds een gruwelijk potje racen, en wist afgelopen seizoen wel mooi de Italiaans GP te winnen. Diepe buiging voor iedereen die ondanks een enorm zware blessure, toch weer terug weet te knokken naar het voor hun hoogst haalbare niveau. Alleen al daarom hoop ik dat het Kubica het gaat lukken, en alle criticasters het mondje gaat snoeren!

    • + 3
    • 4 dec 2017 - 16:58

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 1
  • Podiums 0
  • Grand Prix 21
  • Land PL
  • Geb. datum 7 dec 1984 (35)
  • Geb. plaats Krakau, PL
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar