user icon
user icon

Robert Kubica begonnen aan belangrijke testweek

  • Gepubliceerd op 28 nov 2017 08:23
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

Robert Kubica is om 09.00 uur plaatselijke tijd in Abu Dhabi, 06.00 uur Nederlandse tijd, begonnen aan een voor hem cruciale testweek. De Pool rijdt vandaag en morgen twee halve dagen voor Williams, dat hem zodoende kan evalueren in een moderne Formule 1-auto.

Kubica geldt als de belangrijkste gegadigde om Felipe Massa op te volgen bij Williams, alleen is hij er wel zes jaar uit geweest. Na een ernstig rallyongeluk begin 2011 heeft de eenmalig Grand Prix-winnaar niet meer in de Formule 1 geracet, maar volgend jaar wil hij zijn comeback maken.

Hij testte al twee keer voor Williams, met een wagen uit 2014. Vandaag neemt hij de ochtendsessie op Yas Marina Circuit voor zijn rekening, waarna hij de FW40 zal overhandigen aan Lance Stroll. Morgen is de middagsessie gereserveerd voor Kubica. Hij lost dan Sergey Sirotkin af na de lunch.

Daniil Kvyat, Pascal Wehrlein en Paul di Resta zullen hopen dat Kubica niet zo geweldig uit de verf komt bij de bandentest in Abu Dhabi deze week. Dan komen zij namelijk weer in beeld voor een Williams-stoeltje voor 2018. En daar is de woensdag testende Sirotkin ook bij gekomen.

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Is het niet zo dat bij deze bandentest de teams niet weten op wat voor banden ze rijden?
    Dan zullen rondetijden niet veel zeggen...
    Go Kubi!

    • + 2
    • 28 nov 2017 - 08:34
    • Tijden zeggen alles!

      • + 1
      • 28 nov 2017 - 08:40
    • Volgens mij is dit niet blind zoals de banden testen die teams 1 voor 1 door het jaar heen doen. Alleen weten ze nog niet wat de prestaties zijn op deze banden en zullen ze moeten wachten tot hun vaste coureur gereden heeft om te kijken wat de prestatie waard is. Tijden blijven niet heel veel zeggen maar een team kan bij deze test prima een indruk krijgen van een coureur...

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:13
    • Patrace

      Posts: 2.075

      @Hoofhearted:
      Want waarom denk je dat tijden wel wat zeggen op zo'n testdag?

      De enigen die Kubica kunnen beoordelen zijn de engineers bij Williams, aangezien die weten met welke afstelling, etc. Kubica de baan op is gegaan. Maar je kunt de tijden van Williams niet even vergelijken met bijvoorbeeld Force India.

      Uiteraard krijgen we een lijstje van de tijden en geeft het een ruwe indicatie, maar niet meer dan dat. Het zal ons er overigens niet van weerhouden er weer flink op los te discussiëren. :-)

      Wat Kubica betreft: ik hoop dat hij het geweldig zal doen vandaag.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:17
    • Ze hebben al vastgesteld dat Kubica snel is. Het is voor hem meer zaak om constant te zijn en goede feedback te geven. Snel is hij, maar is hij ook betrouwbaar? En ook dat leek bij de long runs dik in orde.

      Ik zie het zelf dus meer als training voor volgend jaar dan een lakmoesproef.

      • + 2
      • 28 nov 2017 - 09:50
    • Zou ook zo maar kunnen @Nino, net als nog wat opties. Misschien is op de achtergrond het uitgekeerde verzekeringsgeld nog wel het enige struikelblok? Of klopt het gerucht toch dat hij al lang voor twee jaar heeft getekend?

      Er is nog veel mogelijk...

      • + 1
      • 28 nov 2017 - 10:35
  • maximist

    Posts: 838

    De grote vraag blijft voor mij nog altijd. Kan Robert snel genoeg uit de wagen komen met die vreselijke halo er op? Valteri lukte het niet in 7 seconde. En die heeft 2 goede armen.

    • + 0
    • 28 nov 2017 - 08:37
    • Mijn gevoel zegt dat die hela er niet langer dan twee jaar op blijft zitten.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 08:41
    • Awesome

      Posts: 187

      @F1Fan1993.
      Dat is dan nog steeds twee jaar te lang voor Kubica. Ik vraag me net als @maximist af hoe snel hij uit een 2018 F1 auto zal stappen.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 08:44
    • Ik vraag mij meer af of zijn reactiesnelheid in de races nog genoeg is. Snelle rondjes rijden tijdens een testdag dat kunnen er wel meer. Maar is zijn hand sterk genoeg om split-second een crash te ontwijken?

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 08:47
    • maximist

      Posts: 838

      Ja, maar als hij niet snel genoeg uit de wagen kan komen. Is het niet relevant of hij snel genoeg kan reageren. Ik ben het wel met je eens dat dat ook erg belangrijk is.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:00
    • Kubica

      Posts: 3.532

      een F1 auto is met 1 vinger te besturen. Als de team ook maar een beetje twjifel hadden gehad, hadden ze Robert nooit serieus laten testen. Ik ben ervan overtuigd, dat Renault een vies spelletje heeft gespeeld. Tenzij ze alles vooraf hebben afgesproken en Robert een springplank gegeven om terug te komen. Waardoor Williams interesse kreeg. Maar ook Williams zal die reactie-snelheid al lang hebben meegenomen in hun beslissing.
      Tot nu toe waren alle naar buiten gekomen reactie op de prestaties van Robert erg positief, inclusief de feedback die hij na de stints gaf. En zeker gezien dat laatste, snap ik de voorkeur van Williams voor Robert, boven de andere kandidaten wel.

      • + 2
      • 28 nov 2017 - 09:13
    • maximist

      Posts: 838

      Met 1 vinger sturen zegt niks. Het is niet alleen sturen, maar ook remballans aanpassen ed. En vergeet niet dat Bottas bijna 10 seconden nodig had om uit de wagen te komen met halo. Dat waren bijna 3 seconden te lang. Als Bottas er al zo een moeite mee heeft, wat gaat dat dan niet voor robert zijn?

      • + 1
      • 28 nov 2017 - 09:22
    • MAXIMIST 28 nov 2017 09:00 0
      Ja, maar als hij niet snel genoeg uit de wagen kan komen. Is het niet relevant of hij snel genoeg kan reageren. Ik ben het wel met je eens dat dat ook erg belangrijk is.

      Mij lijkt dat een team zoiets als eerste test voordat ze een coureur baantijd geven. Anders zijn al die rondjes sowieso verspilde moeite.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:23
    • Hij had van de week de snelste extraxtie test tot nu toe....dus geen probleem

      • + 1
      • 28 nov 2017 - 09:30
    • maximist

      Posts: 838

      Het is maar een aanname dat ze dat al getest hebben. Maar mij lijkt het heel erg sterk als robert sneller uit de wagen komt dan Bottas, en die was al te langzaam met 2 gezonde armen. Ik gun het Robert wel hoor. door lees je me ook nergens zeggen. Ik ben er alleen bang voor dat net dat hem tegen houd voor een comeback.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:31
    • maximist

      Posts: 838

      door=daar.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:32
    • maximist

      Posts: 838

      Ohw nee. Door is dat lol

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:32
  • Als ze DiResta of Wehrlein serieus zouden overwegen hadden ze die 100 procent deze week laten testen! Als Kubica geen extreme rare dingen doet deze dagen is hij gewoon de nieuwe rijder van 2018 en daar heb ik ongelofelijk veel zin in.

    • + 1
    • 28 nov 2017 - 08:47
    • Ook wel mee eens. Kubica heeft inmiddels al meerdere keren getest. Als Williams Kubica niet zou willen hebben voor 2018 dan zouden ze nu wel iemand anders laten testen.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:18
  • oale

    Posts: 486

    Ik blijf serieuze twijfels houden, gebaseerd op de twijfels van (ex)coureurs, namelijk dat testen leuk is, maar onvergelijkbaar is met race omstandigheden. In en race moet regelmatig snel worden gehandeld. Niet alleen met sturen, maar ook met het bedienen van het stuur. Daar hebben, aldus de critici, coureurs twee

    • + 1
    • 28 nov 2017 - 08:57
    • oale

      Posts: 486

      handen nodig. Als Kubica daar moeite mee heeft, dan vormt hij een gevaar voor andere coureurs.
      Los hiervan: ik zie liever een jonge hond doorstromen.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 08:58
    • Kubica

      Posts: 3.532

      Ik zie liever Williams weer op niveau komen. En dan is Williams meer gebaat bij een ervaren rijder dan een 2e jonge hond .. En Stroll overtuigt compleet niet, altijd smoesjes. Dus die zal het team zeker niet gaan dragen.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:18
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Het bedienen van knoppen op het stuur zal geen probleem zijn met zijn handen. Hooguit dat hij in een snelle bocht niet zijn goede hand kan gebruiken om knoppen te bedienen waarvoor hij zijn hand van het stuur moet halen, maar dat doet geen enkele coureur, die knoppen gebruiken ze alleen op het rechte stuk.

      En jonge honden zijn leuk, maar je wil wel een goede meetlat hebben om ze langs te leggen. De jonge honden die nu nog op de deur van de F1 kloppen zijn niet van het kaliber Kubica. Dan heb ik liever dat die erin komen om coureurs als Magnussen, Ericson of Grosjean te vervangen. Of eventueel Raikonnen, om zo een jonge hond naast Vettel te kunnen zetten. Alleen gaat Ferrari dat nooit doen.
      Maar de lineups van de meeste teams geven een mooie mengelmoes:
      McLaren : Fernando - Vandoorne
      RBR: Ricciardo - Verstappen
      Renault: Hulkenberg - Sainz
      Force India: Perez - Occon

      STR is een uitzondering met 2 jongelingen. Mogelijk volgt Sauber volgend jaar ook.
      Enige teams die echt niet durven zijn Ferrari, Haas en Mercedes.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 09:29
    • BIG_EL 28 nov 2017 09:29

      STR is een uitzondering met 2 jongelingen. Mogelijk volgt Sauber volgend jaar ook.
      Enige teams die echt niet durven zijn Ferrari, Haas en Mercedes.

      Hartley is 28. Dat is zo jong niet meer.

      • + 0
      • 28 nov 2017 - 11:18
  • Kubica

    Posts: 3.532

    Voorlopig 5e tijd achter Raikkonen, Grosjean, Ricciardo en Hamilton. Sneller dan Stroll in FP1 ...

    • + 1
    • 28 nov 2017 - 09:34
  • Kubica

    Posts: 3.532

    Oh en 0,9 sec. sneller dan Hulkenberg, Kubica zette zijn snelste tijd op de zachte band..

    • + 1
    • 28 nov 2017 - 09:39

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (35)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar