user icon
user icon

Geruchten over Sauber-Alfa Romeo zwellen weer aan

  • Gepubliceerd op 21 nov 2017 14:30
  • comments 29
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Sauber heeft nog geen coureur bevestigd voor komend seizoen. Het is een publiek geheim dat motorenpartner Ferrari in ieder geval Formule 2-kampioen Charles Leclerc onder zal brengen bij de Zwitserse renstal. De keuze voor het tweede stoeltje gaat tussen Marcus Ericsson en Antonio Giovinazzi. Een beslissing die verstrekkende gevolgen voor de toekomst kan hebben.

Motorsport-Total.com bericht namelijk dat de geruchten over Alfa Romeo als naamgever voor de Ferrari-motoren voor 2018 weer aanzwellen. Ferrari-president Sergio Marchionne koestert al langer de wens om de naam Alfa Romeo terug te brengen in de Formule 1. Het liefst met een eigen renstal, maar een rol als naamgever voor de krachtbronnen van Sauber zou een beginnetje zijn.

Een keuze voor Alfa Romeo is voor Sauber een keuze voor Giovinazzi. Ericsson is immers niet gelinkt aan Ferrari. De Zweed is wel nauw verbonden aan de eigenaren van de Zwitserse renstal, Longbow Finance. Zij laten teambaas Frederic Vasseur echter vrij in zijn beslissing. Heeft Longbow ingezien dat Ericsson niet zo talentvol is of komt Sauber steeds meer in handen te liggen van Ferrari?

Hoe dan ook, Sauber kan pas naar buiten treden met nieuws over de line-up voor 2018 zodra Ferrari een besluit over Giovinazzi genomen heeft. Dat besluit hangt echter nauw samen met de toekomst van de Formule 1. Aangezien Ferrari zelf al twijfelt of ze door moeten gaan onder de koers die Liberty Media uitstippelt, zou het raar zijn om Alfa Romeo nu naar voren te schuiven richting de Formule 1.

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Beamer

    Posts: 1.023

    Ik hoop echt op Leclerc en Giovinazzi. Dat zou betekenen dat we volgend jaar nog maar één echte pay-driver op de grid hebben in de naam van Lance Stroll en dat komt toch mede door het nieuwe puntensysteem. Goede zaak!

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 14:40
    • jan_doedel

      Posts: 47

      In je dromen ja, als er voor de heren die bij sauber gaan rijden niet betaald zou worden door ferrari dan zouden die er niet rijden hoor... indirect zijn en blijven het altijd paid drivers in de mindere teams door de manier dat de FIA het prijzengeld en tv-geld e.d. uitbetaald.

      • + 1
      • 21 nov 2017 - 14:51
    • Giovinazzi? Dan mogen ze nu al wel beginnen met de productie van de reserve onderdelen.

      • + 2
      • 21 nov 2017 - 15:01
    • Beamer

      Posts: 1.023

      @Jan-D: Ferrari betaald de stoeltjes voor de heren, simpelweg omdat het talenten zijn (met name Leclerc heeft hele mooie dingen laten zien in de verschillende opstapklassen). Als je in de opstaklassen mooie dingen laat zien en op basis daarvan wordt je opgepikt door een F1 team (zoals Ferrari of Mercedes), dan ben je in mijn ogen geen pay-driver.

      • + 1
      • 21 nov 2017 - 15:57
    • F1-06

      Posts: 579

      @Jan_D wat Beamer zegt, maar dan nog met de verduidelijking dat een paydriver iemand is wiens stoeltje door een sponsor of andere geldschieter wordt gefinancierd met als doel om de betreffende rijder maar F1 te laten rijden (wat op basis van talent alleen vaak niet zou lukken) terwijl in dit geval het stoeltje betaald wordt door een ander team met als doel om een rijder op te leiden.
      Overigens is de door jou genoemde term 'paid driver' accurater dan je zou denken aangezien alle rijders betaald worden.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 00:24
    • Voor Ericsson spreekt: minder schade en een betere graadmeter om te zien hoe ver Leclerc is.

      Giovinazzi kan dan op de vrijdagochtenden eerst leren hoe snel maar toch schadevrij te rijden.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 03:17
  • Don Marchionne moet nog even nadenken wie het paardenhoofd krijgt en wie betonnen sokken. ;)

    • + 2
    • 21 nov 2017 - 14:42
    • The dre

      Posts: 2.184

      Sleeping with the fish :)

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 15:13
    • ?

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 20:08
    • rickf1

      Posts: 1.623

      Noord en Zuid Italië is een wereld van verschil.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 23:32
  • hebben ze wel nog het recht op de naam alfa romeo?

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 14:44
    • Wie zijn ze?

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 15:07
    • RSV MILLE

      Posts: 698

      Die naam staat nu op de ferrari's zelf. achter laag op de motorkap.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 16:33
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Duidelijkheid over de toekomst van de F1 zie ik er niet komen voor Sauber en Ferrari knopen over de 2018 line up moeten doorhakken.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 14:46
  • Als Ericsson daar moet vertrekken zie ik hem ook nog wel aankloppen bij Williams want tenslotte hij en paydriver en ouder dan 25.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 15:08
    • Zijn financiers zijn de eigenaren van Sauber. Als zij Ericsson aan de kant schuiven is het over en uit. Ze gaan dan echt niet ook nog een stoeltje bij Williams voor hem kopen. Dan wordt hij gewoon gedumpt en aan de kant geschoven. En terecht!

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 17:37
  • The dre

    Posts: 2.184

    Ik als alfa liefhebber zie graag de naam terug in de F1. Kom maar op.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 15:15
    • Ben een echte liefhebber, maar zie ze liever een rol van betekenis spelen en niet ergens achteraan bungelen. Toerwagenracerij of endurance racerij is waar Alfa altijd succesvol is geweest. Voor F1 succes moeten we terug naar de jaren 50 met de Alfetta’s. Een merk versterk je alleen met successen en titels. In de F1 gaat dat nooit gebeuren. Onrespectvol naar de historie van het merk, waar Ferrari notabene uit is ontstaan.

      • + 3
      • 21 nov 2017 - 15:51
    • Rimmer

      Posts: 7.843

      Alfa Romeo is denk ik ten dode opgeschreven. Al jaren wat mij betreft. De nieuwste modellenlijn wordt een alles of niets poging om het merk nog 1 keer te reanimeren. Ik heb er zoveel gehad, 33, 75, 155, 164, 156. Keer op keer weer die verliefdheid gemixt met ergernissen. Mooie herinneringen.
      Maar dat is allemaal voorbij. Ook andere auto’s maken nu mooie modellen. Ook andere auto’s zijn vriendelijk/scherp geprijsd. Die anderen maken ook nog eens zeer betrouwbare modellen. Qua inruil kan je die anderen tenminste ook nog kwijt zonder ze feitelijk weg te geven na een jaar leuren op marktplaats.
      Alfa Romeo is al heel lang een zorgenkind en ik zie gewoon geen licht meer aan het einde van de tunnel.
      Nu is het logo wel mooi op de F1 auto’s van Ferrari geplakt maar dat is zo’n laffe onduidelijke poging. Wie geloofd dat nou? Alsof Alfa Romeo nu ineens aan het team bijdraagt.
      Wel in de F1, niet in de F1, misschien..
      Het ontbreekt aan visie en duidelijke lijn op motorsport gebied en of dat genoeg is om het imago van de straatauto’s nog om te keren moet ik maar bezien.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 18:11
    • erwin93

      Posts: 893

      Idd Brabham, Le Mans lijkt mij juist het perfecte platform voor Alfa op dit moment. Maar de F1 zou ook prachtig zijn maar dan wel als volwaardig fabrieksteam en dat zit er (lijkt mij) nog lang niet in. Eeuwig zonde dat de potentie van 1980 nooit eruit werd gehaald.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 20:11
    • Reno

      Posts: 1.572

      Alfa Romeo?
      Is dat die automerk die 2 bougies (twinspark) nodig heeft voor het ontsteken van een brandstofmengsel in een cilinder?
      ;-)
      Dan wordt dan de nodige grid straffen / uitval.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 22:11
    • erwin93

      Posts: 893

      Reno, ik denk dat mensen met een Renault logo even stil mogen zijn over andere merken ;p

      • + 0
      • 25 nov 2017 - 13:34
  • Slim van Ferrari. Als de regels veranderen omtrent de motoren.

    Dat klantenteams dezelfde motor moeten hebben als de fabrieksteam.

    Als Ferrari hun oude motoren onder de naam alfa Romeo kunnen verkopen aan Sauber. Dan houd Ferrari zich aan de regels.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 15:32
    • Ik denk eerder dat Alfa Romeo dan een goedkope manier wordt van allerlei dingen te testen. Twee verschillende motoren maken en de juiste optie gebruiken voor Ferrari zelf. Als Sauber een motorwissel meer of minder moet doen, maakt Ferrari an sich weinig uit. Als Sauber regelmatig punten pakt, zal het hen ook niet tegensteken.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 22:50
  • Big deal,,, Fiat heeft nog wel geld voor een paar Alfa-stickertjes.... Zelfs Aston - Martin kan dat betalen....

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 15:37
    • Ferrari wordt zoetjes aan los gekoppeld van Fiat samen met Alfa. Beide merken moeten op hun eigen benen staan. Fiat doet dadelijk helemaal niks meer met F1 en dan staat dat logo van hun ook niet meer op de Ferrari’s

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 17:38
  • Venlo

    Posts: 83

    er komt dus een nieuw trend bij F1 motorfabrikanten .merknamen de zelfde motor met een ander merksticker > Fiat met Ferrari en Alfa Romeo /Sauber / Haas > Renault S.A. met eigen team en Alpine/ MC Laren. en ???? na 2019 >Daimler AG eigen team en Mercedes-AMG motoren aan williams en Force india .Honda met SCUDERIA TORO ROSSO en Red bull honda heeft geen ander merkrechten.en misschien in 2021 Volkswagen AG met sticker van Audi of Porsche op hun F1 motor Een motor van Fiat of Daimler AG of Renault S.A.met een tas vol met automerken dus kies maar een naam voor je motorblok

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 16:41
    • F1-06

      Posts: 579

      Ik denk dat ik begrijp wat je probeert te zeggen maar erg duidelijk vind ik je post niet.

      • + 1
      • 22 nov 2017 - 00:27
    • Kenju

      Posts: 2.629

      Honda zou evt. ook Acura kunnen voeren.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 13:48

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Sauber
  • Punten 18
  • Podiums 0
  • Grand Prix 81
  • Land Zweden
  • Geb. datum 2 sep 1990 (30)
  • Geb. plaats Kumla, Zweden
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar