user icon
user icon

Lance Stroll op één na jongste puntenscorer in F1

  • Gepubliceerd op 13 jun 2017 13:52
  • comments 32
  • Door: Rob Veenstra

Williams-coureur Lance Stroll is sinds de Canadese Grand Prix van afgelopen weekend de op één na jongste rijder in de geschiedenis van de Formule 1 die punten wist te pakken. De Canadees was zondag toen hij als negende over de meet kwam 18 jaar en 225 dagen. Daarmee wurmde hij zich tussen recordhouder Max Verstappen en Daniil Kvyat in. Verstappen was 17 jaar en 180 dagen toen hij zijn eerste punten scoorde.

Stroll heeft met zijn optreden in Montreal zijn criticasters het zwijgen opgelegd, denkt Claire Williams. "Het belangrijkste is dat hij op eigen kracht de ban heeft gebroken", vertelde ze aan La Presse. "Het was geen toevalstreffer, maar het gevolg van meerdere inhaalacties. De vaardigheden die Lance in Canada tentoon spreidde verraadden dat hij niet zomaar een rookie is. Hij heeft bewezen dat hij zijn plek in de Formule 1 verdiend heeft en hij heeft zijn criticasters de mond gesnoerd."

Hij kreeg onderweg ook nog een opgestoken duimpje van Mercedes-collega Lewis Hamilton. "Ik weet dat Lance het tot nu toe zwaar heeft gehad. Hij is in het diepe gegooid en heeft veel kritiek te verduren gehad. Hij is pas 18 jaar en ervaart allemaal dingen voor de eerste keer in de Formule 1, in een van de moeilijkste seizoenen. Hij was goed bezig in Montreal en ik wilde daar een beetje erkenning voor geven", aldus Hamilton tegenover Sky Sports F1.

 

Reacties (32)

Login om te reageren
  • Niet verkeerd voor de 'slechtste rookie ooit''Haha

    • + 1
    • 13 jun 2017 - 14:01
    • Vince78

      Posts: 493

      Max was 3 dagen ouder toen hij Barcelona won.

      • + 4
      • 13 jun 2017 - 14:38
    • Leg eens uit wat je hiermee bedoelt Vince en ook aan de luitjes die je de plusjes hebben gegeven.

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 21:34
  • RoRO

    Posts: 123

    dat duimpje was omdat Stroll aan de kant ging ipv zoals Gutierrez in de weg blijven rijden.

    En heeft Claire ooit gehoord van: "1 zwaluw maakt nog geen zomer" ?

    • + 2
    • 13 jun 2017 - 14:03
    • One swallow doesn't make a summer......

      • + 7
      • 13 jun 2017 - 14:11
  • CTRA

    Posts: 3.460

    Is dit nu een verkapte veroordeling van Claire richting Sainz:

    "Het was geen toevalstreffer."

    Of staat Sainz ook al op de loonlijst van Williams en pappa Stroll.

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 14:04
    • Clair wil alvast weten hoe het met opgroeiende kinderen gaat. Een tiener in de F1 lukt wel, een puber en daaronder wordt al weer lastiger. Mogelijk dat dan inderdaad Sainz in beeld komt, want die gedraagt zich nogal vaak als kleuter

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 14:46
  • En gemakshalve vergeten we ff allemaal dat Williams ook een Mercedes motor heeft, de Mercedes teams komen op dit power circuit helemaal tot z'n recht, dat gaan we op baku weer zien. Schandalig slechte tijden zet lance neer met die auto, formule 1 onwaardig, misschien over een paar jaartjes momenteel valt hij zwaar tegen

    • + 1
    • 13 jun 2017 - 14:06
  • Cypher

    Posts: 2.115

    Geen toevalstreffer? Massa, Sainz, Alonso, Max en Kvyat vielen uit, anders had hij nooit een punt gehaald. Verder heb ik hem alleen een Honda en een Haas zien inhalen met DRS.

    Heeft nog vele stappen te gaan deze jongen.

    • + 3
    • 13 jun 2017 - 14:08
    • JM_K

      Posts: 747

      Ja, zo ken ik er ook een paar.. als Ham en Ros niet in Barcelona gecrasht waren.... ;-)

      hahaha

      • + 2
      • 13 jun 2017 - 14:16
    • Cypher

      Posts: 2.115

      Tja, dat is ook zo. Max zijn overwinning was ook een toevalstreffer. Maar daar was niemand minder blij om denk ik :)

      • + 1
      • 13 jun 2017 - 14:18
    • Roy

      Posts: 2.172

      Ik snap je punt, maar je moet er wel staan , als de andere het laat liggen.

      Maar inderdaad, in normale omstandigheden, had ik het zo snel niet zien gebeuren.

      • + 1
      • 13 jun 2017 - 14:18
    • Fijn voor Claire dat ze nu dankzij Stroll twee punten heeft maar hoe iedereen nu over Lance moet denken is niet aan haar.

      Om in haar woorden mee te gaan...
      Hij heeft dankzij uitvallers de ban gebroken, maar het was een toevalstreffer van zomaar een rookie die daarmee nog niet zijn plek in de Formule 1 heeft verdiend en hij heeft zijn criticasters nog lang niet de mond gesnoerd.

      • + 1
      • 13 jun 2017 - 14:27
    • Hij heeft Palmer (2x), Wehrlein, Ericsson, Grosjean en Alonso ingehaald en als ik me niet vergis Vandoorne en Magnussen ook net vlak voor hun pitstop.

      Belangrijker is dat hij ook een aantal keer niet inhaalde maar zich terug liet zakken als hij er niet helemaal voorbij was. Gewoon om zeker te zijn dat hij niet uit de race gereden zou worden.
      Hij had dat risico niet nodig om punten te pakken en dat deed dat ook niet.

      Lance had sowieso minstens 1 punt gepakt ook zonder uitvallers.
      Alonso had hij al, Sainz en Kvyat had hij kunnen hebben; hij zat uiteindelijk in de buurt van Hülkenberg die voor de Toro Rosso's was gebleven. Alleen Massa en Verstappen zouden voor hem gebleven zijn.

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 22:51
    • Oh - met Max en Felipe voor hem had hij net geen punten gehaald. Maar dan nog scheelt het weinig.

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 22:53
    • Als Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Sainz, Kyvat, Ocon, Perez, Massa, Hulkenberg en Alonso uitvallen zie ik hem nog wel eens een race winnen. Wellicht dat Palmer dan mee mag op het podium.

      • + 1
      • 13 jun 2017 - 23:11
  • Beri

    Posts: 2.714

    Ik heb geen twijfel over het feit of Lance kan racen of niet. Hij is gewoon een Formule 3 kampioen en dat word je niet als je alleen maar broden kunt bakken. En ik laat even los wat er allemaal in dat kampioenschapsjaar is gebeurd, of hij bevoordeeld is geweest of niet, dat maakt niet uit in dit verhaal, hij is kampioen geworden.

    Maar waar ik wel mijn twijfels bij heb is of hij klaar was voor de Formule 1. Natuurlijk prachtig. Een jongensboek om je eerste punten te scoren voor je thuispubliek. Maar ongeacht het geld wat er mee gemoeid is, de Formule 1 moet geen leerschool zijn voor rijders die overduidelijk nog niet klaar er voor zijn. Verstappen is een voorbeeld waarbij het wel bleek te kunnen. Lance is echter eerder regel op de uitzondering (Max) dat het niet kan. Het is jammer dat mijn favoriete team haar ziel heeft verkocht door te vallen voor het geld en niet, wat verstandig zou zijn geweest, even Lance één a twee jaar laten rijpen in de Formule 2. Ik hoop voor Williams dat Lance hier mee kan doorpakken en ook serieus laat zien dat hij stappen maakt. Want eerlijk is eerlijk, onder de streep ben ik nog steeds overtuigd dat Lance een goed potje kan sturen. Het is alleen de vraag of het er snel genoeg uit gaat komen in de Formule 1.

    • + 3
    • 13 jun 2017 - 14:09
    • Eens

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 22:11
    • Ik weet nog niet of ik het helemaal met je eens ben, maar een plusje voor je, omdat je wel je mening fatsoenlijk neerzet :)

      • + 0
      • 14 jun 2017 - 08:31
  • 0xygen

    Posts: 1.160

    Max blijft voorlopig als er geen wijzing in de reglementen komt de jongste :)

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 14:17
  • NoPower

    Posts: 84

    Ik vind het vooral jammer voor Jacques, slaat hij weer zo de plank mis, nog even en hij kan in het rijtje bij die Ierse kabouter van C4 en die Engelse dwerg van Sky.

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 14:19
  • "Het belangrijkste is dat hij op eigen kracht de ban heeft gebroken" ....hij had er wel flink wat uitvallers en een beresterke Mercedes motor voor nodig maar ja ik gun het Claire wel. Leuke vrouw, ben het alleen niet helemaal eens dat Williams zijn ziel aan de duivel heeft verkocht door met Stroll in zee te gaan, ze hadden hem wat langer moeten laten rijpen want ondanks deze puntenfinish blijft hij F1 onwaardig en zijn er dozijnen coureurs die het beter zullen doen dan hem in dezelfde auto.

    • + 1
    • 13 jun 2017 - 14:25
  • Kakatoe

    Posts: 1.246

    Het was een hele knappe race van Lance. En dan bedoel ik gezien de situatie waarin deze knul zit. Je moet op dit circuit met een Williams beter eindigen en hij is er nog niet. Desondanks een puike prestatie waar hij trots op mag zijn.

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 15:23
  • hij verdiend zo'n record als je het mij ligt... Goed dat hij punten haalde maar dat hoort ook op een baan zoals dit... en dan heeft hij geluk dat er meerder uitvielen voor hem anders had hij nog steeds niks...

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 15:25
  • Leuk hoor, die records. Maar ik wacht eigenlijk nog steeds op het artikeltje met de titel 'De dag dat Jacques Villeneuve ontmaagd werd'.

    ;-)

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 16:07
    • Hij is nog maagd, in geen azijn kritieken te geven.

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 17:20
  • Toch vind ik het knap dat ie punten heeft gescoord. Ik weet dat er mannen zijn uitgevallen, maar hij haalt ze wel binnen. Ook al ben ik geen fan van hem.

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 17:16
  • Stroll kan echt wel behoorlijk goed racen. Hij hoort alleen niet bij de 20 besten van de wereld. Dat is geen schande, dat geldt voor verreweg de meeste coureurs. Het betekent wel dat hij in deze klasse niet op zijn plaats is.

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 17:51
    • Sieper

      Posts: 1.057

      Idd, hij blijft gewoon netjes uit de muren. Ik vind hem ook niet zo'n nare verwende tiener als sommige zeggen. Voor iemand die met zoveel privileges is opgegroeid vind ik hem zelfs gewoon netjes/bescheiden, dat hebben zij ouders goed gedaan. Maar idd, deze jongen had nog niet in de F1 mogen racen, hij hoort echt nog niet bij de allerbesten.

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 18:22
  • Geeuw..... kusje er op? Die knaap is levensgevaarlijk, grootste prestatie was dat hij niemand eraf heeft gereden, inc. zichzelf....

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 18:57
    • Wat voor gewauwel is dat nou weer. Hij reed juist erg verzichtig. Hij ging zelfs een paar keer van het gas bij een riskante inhaalmogelijkheid, om daarna een rondje later te doen.
      Ik vind hem dus eerder te voorzichtig dan gevaarlijk. Wanneer heb je hem iets levensgevaarlijks zien doen?

      • + 0
      • 13 jun 2017 - 22:17
  • Wilde al reageren met , laat me raden wie de jongste puntenscoorder is... Ha ha ha ha...

    • + 0
    • 13 jun 2017 - 19:23

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Canada
  • Geb. datum 29 okt 1998 (21)
  • Geb. plaats Montreal, Canada
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar