user icon

600.000 pond extra kosten voor teams door Brexit

  • Gepubliceerd op 18 mei 2017 12:08
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Dat Groot-Brittannië uit de Europese Unie stapt heeft grote gevolgen. Niet alleen voor Europa, maar ook voor de Formule 1. Sky Sports becijfert dat de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde teams per seizoen zo'n 600.000 pond extra kwijt zijn aan logistieke kosten. Desalniettemin zien de teambazen hierin vooralsnog geen aanleiding om het Britse hoofdkwartier in te ruilen voor een basis elders.

Renault-directeur Cyril Abiteboul: "Er zijn een hoop voorspellingen gedaan over de consequenties van Brexit en vele zijn niet uitgekomen. We zullen zien hoe het zich op de lange termijn ontwikkelt. Bijvoorbeeld op gebied van personeel. Wij moeten in staat zijn om talent van over de hele wereld aan te trekken en Groot-Brittannië moet die talenten ook verwelkomen, ongeacht hun afkomst."

Voor het materiaal gelden andere regels, aangezien Renault de motoren niet aan klantenteams verkoopt, maar leaset. Abiteboul: "Daardoor gaat het eigendomsrecht niet over naar een Brits bedrijf. Dat geldt voor al onze klanten. We zijn trouwens bezig om de fabriek in Enstone te renoveren, dus we zijn niet van plan weg te gaan. De autosportindustrie is belangrijk voor Groot-Brittannië en we vertrouwen erop dat daar passende regels voor komen."

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff voegt toe: "Ik hou van werken in Groot-Brittannië en ik hoop dat dit zo kan blijven." Bob Fernley, vice-teambaas van Force India, tot slot: "Ik ben wat ouder dan mijn twee collega's en weet nog hoe het was voor de Europese Unie. We hebben verschrikkelijk veel races, ook in Europa, en moeten overal aan verschrikkelijk veel regels voldoen. Daarom boezemt een Brexit mij geen angst in."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • mordor

    Posts: 1.154

    kleine prijs voor een groot gewin

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 12:12
    • StevenQ

      Posts: 6.840

      denk je dat dit de enige bedrijfstak is waar dit geld dan?

      en dan is de F1 nog relatief klein

      • + 1
      • 18 mei 2017 - 12:31
    • Brammus

      Posts: 663

      Dus weer maar eens duidelijk wat voor een laaielichter "Europa" is...

      • + 0
      • 18 mei 2017 - 13:03
    • Mika Kimi

      Posts: 237

      @Barmus, wat een onzin. Het grote voordeel van de EU is dat er o.a. een vrij verkeer van goederen geldt, zit je niet in de EU dan krijg je dus met kosten te maken. Moet je er maar niet uitstappen.

      • + 1
      • 18 mei 2017 - 15:06
    • Mika Kimi

      Posts: 237

      *Brammus

      • + 0
      • 18 mei 2017 - 15:06
    • @Mika Kimi, als je IN de eu zit krijg je met grote kosten te maken. Nu kan je zelf nog beslissen wat je met je eigen geld doet.

      Soros stropop Rutte maakt schaterlachend jouw en mijn geld over naar de eu voor hun zakken en bodemloze putten. Wacht maar tot ze de Nederlandse pensioenpot in handen krijgen. Daar zitten ze in Brussel al kwijlend naar te kijken. Schoothondje Dijsselbloem zal ze wel een handje helpen.

      Over 25 jaar denken we... hoe hebben we dit kunnen laten gebeuren.. Waarom waren we zo dom om de eu te volgen.. waarom waarom?

      • + 0
      • 18 mei 2017 - 18:56
  • gp

    Posts: 4.193

    Ach, grote onzin bedoeld om een goede deal te krijgen van de Britse regering. Als ze geen goed deal krijgen zijn ze allemaal weg in no time.

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 12:20
  • Totje294

    Posts: 182

    Extra kosten behalve voor Ferrari dan...

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 12:22
  • Waarom zijn er overigens zoveel teams gevestigd in GB en bijvoorbeeld niet in Duitsland?

    Ferrari lijkt zo ongeveer het enige team dat geen HQ in GB heeft..

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 12:24
    • Zal op een of andere manier nog wel voordeliger zijn.
      Buiten Ferrari inderdaad alleen Sauber en Toro Rosso.

      • + 0
      • 18 mei 2017 - 12:26
    • auto-motorsport kennis/faciliteiten misschien?

      • + 0
      • 18 mei 2017 - 13:15
    • Historisch zo gegroeid.

      • + 1
      • 18 mei 2017 - 13:39
    • In Engeland is het eten niet om te vreten en dus hebben de werknemers geen reden om te lang in de bedrijfskantine te blijven hangen. ;)

      • + 0
      • 18 mei 2017 - 13:47
    • Speedl9

      Posts: 645

      Ferrari heeft een eigen circuit in Italië, dus wat denk je?

      • + 0
      • 19 mei 2017 - 00:50
  • Kennie

    Posts: 2.558

    Die Cyril Abiteboul... de onderhandelingen over de Brexit gaan pas ècht van start na de verkiezingen in het VK. Dat "Er zijn een hoop voorspellingen gedaan over de consequenties van Brexit en vele zijn niet uitgekomen." is daardoor logisch. Eerder een beetje een dommige uitspraak.

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 12:31
  • PKracing

    Posts: 798

    Ik zou zeggen....Flevoland ?

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 12:51
  • Niemand weet nog hoe het uitpakt ,gaat een groot politiek steekspel worden..Kan trouwens wel decennia overheen gaan voordat je conclusies kan trekken...... Voorbarig bericht...

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 13:14
  • Dat van die grote gevolgen waag ik te betwijfelen. Al helemaal voor Europa.

    Ik denk dat we het hier wellicht hebben over de huidige pond/euro koers. De pond is minder waard. Dat is sowieso een momentopname.

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 13:41
  • Misschien dat Ferrari wel zo collegiaal is om die 600.000 pond te lappen.

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 13:52
  • Daisai

    Posts: 208

    600.000 dat dus naar de lokale overheid in het VK gaat wat vervolgens dus weer terug gaat in de economie.

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 15:40
  • En de positieve opbrengsten? Of wordt de anti-Brexit Soros propaganda zonder slag of stoot door de msm opgelepeld en voorgeschoteld aan de grote massa?

    Mensen, trek uw eigen conclusies, we gaan straks rete jaloers zijn op de Britten met hun welvaart en zelfbeschikking. Nexit next please!!

    • + 0
    • 18 mei 2017 - 18:50

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar