Steiner niet eens met gridstraf Grosjean

Haas F1-teambaas Günther Steiner is het niet eens met de beslissing van de wedstrijdleiding om Romain Grosjean vijf plaatsen terug te zetten op de startgrid. De Fransman zou de dubbele gele vlaggen, die gezwaaid werden vanwege de crash van Antonio Giovinazzi, hebben genegeerd en toch geprobeerd hebben zijn snelste tijd te verbeteren. Steiner is het echter helemaal niet eens met die lezing.

"Als ze willen dat iedereen stopt, dan moeten ze met een rode vlag zwaaien," foeterde Steiner. "Ze moeten in het achterhoofd houden dat we hier zijn om te racen. Romain heeft niet plankgas gegeven. Er was een dubbele gele vlag, maar mijns inziens, had hij controle over de situatie. Als je de data bekijkt zie je dat hij inhoudt, niks ziet, vervolgens gas geeft, maar als hij daarna alsnog het wrak ziet houdt hij weer in. Soms begrijp ik niks van deze beslissingen, maar ik ben dan ook geen steward."

"Romain was op het verkeerde moment, op de verkeerde plek. Dat hebben wij moeten bekopen met een straf. Als dit allemaal niet gebeurd was, hadden we Q3 kunnen halen," aldus Steiner. Romain Grosjean was het ook niet eens met de beslissing van de stewards en liet zijn onvrede blijken in een tweet:

 

Onzin,Grosjean moet zich gewoon houden aan de regels die gelden voor dubbel geel. En niet vertrouwen op wat zijn eigen ogen waarnemen en daar naar handelen, dan stel je je eigen inschatting boven die van de marshalls, die wel een goed overzicht hebben van de situatie.

  • 8
  • 8 apr 2017 - 14:51

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Onzin,Grosjean moet zich gewoon houden aan de regels die gelden voor dubbel geel. En niet vertrouwen op wat zijn eigen ogen waarnemen en daar naar handelen, dan stel je je eigen inschatting boven die van de marshalls, die wel een goed overzicht hebben van de situatie.

    • + 8
    • 8 apr 2017 - 14:51
    • Sun-Tzu

      Posts: 3.527

      Geheel mee eens. Hij hield amper tot niet in, terwijl je met dubbel geel in staat moet zijn je bolide bijna per direct stil te zetten. Zeker na de aangescherpte regels na het Rosberg incident in Hongarije in de kwalificatie weet je als coureur dat je (terecht) hangt als je dubbel geel als nog negeert.

      • + 0
      • 8 apr 2017 - 15:19
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Ik ben het met je eens, dat je niks ziet op een bepaald moment wil nog niet zeggen dat er niks aan de hand is. Jammer van je kwalificatie, maar je moet gewoon van je gas af. Als ze nu iets gaan toelaten is het weer hetzelfde als vorig jaar. Nu duidelijk zijn en niet toegeven.

      • + 0
      • 8 apr 2017 - 17:02
    • Stitch

      Posts: 6.198

      Hier in Oostenrijk hebben ze dat fragment waar je hem in de cockpit ziet herhaald en daar was duidelijk te zien dat hij van zijn gas af ging. Er staat nergens hoeveel kmh hij moet afremmen. Volgens de regels moet je duidelijk snelheid minderen en dat deed hij. Ik vind het dan ook een foute beslissing van de stewards.

      • + 1
      • 8 apr 2017 - 20:56
    • Patrace

      Posts: 6.764

      @Stitch: Inderdaad staat er nergens hoeveel je moet minderen in snelheid, maar wel dat je direct moet kunnen stoppen. Voor de rest is het dus aan de stewards of je in voldoende mate hebt afgeremd, gezien de situatie.

      Nadat Rosberg zijn snelste ronde had gereden terwijl er dubbel geel was, is de algemene teneur wel zo dat het niet echt geaccepteerd wordt dat je je snelste rondje rijdt onder dubbel geel en daarmee plaatsen wint.

      Maar uiteindelijk is het een beslissing van de stewards en ja, daar kun je het uiteraard mee oneens zijn.

      • + 0
      • 9 apr 2017 - 00:26
  • Volgens de beelden jakkert hij behoorlijk richting start finish terwijl de Marshalls bezig zijn met de Sauber en Gio.
    Dat zou ook als argument beschouwd kunnen worden.

    • + 0
    • 8 apr 2017 - 14:52
  • Didn't even open my DRS.. Gast, het was DUBBEL geel..

    • + 5
    • 8 apr 2017 - 14:53
    • Met zo'n plaat voor je kop, is de kans groot dat je dubbel geel niet ziet ;)

      • + 3
      • 8 apr 2017 - 16:14
  • John6

    Posts: 11.618

    Dan kijken ze naar de data, is toch simpel.

    • + 0
    • 8 apr 2017 - 15:09
    • Stitch

      Posts: 6.198

      die data laat hij hier zien in zijn tweet met twee aantekingeningne erbij om het te verduidelijken. De data laat dus zien dat hij duidelijk van zijn gas af ging en daardoor 45 km/h langzamer ging dan de ronde ervoor. Dan heeft ie dus de regels opgevolgd en zijn het eerder de FIA/stewards die een zondebok zochten om een voorbeeld te stellen. Foute beslissing in dit geval.

      • + 0
      • 8 apr 2017 - 23:02
  • Steiner, deze regel geld al van voor dat Haas meedoe, dus niet miepen maar slikken.

    • + 0
    • 8 apr 2017 - 15:16
  • rickf1

    Posts: 1.623

    Weer gas geven omdat je niks ziet, terwijl je nog in de sectie bent waar geel geldt.

    Heb ooit op de A4 mensen naar de middelste (van 5) banen zien gaan na het laatste rode X i.p.v. na licht met einde alle verboden. Daar stonden de sukkels, precies achter een stilgevallen auto.

    Je mag pas op het gas ná de sectie met geel. Niet nadat jij denkt dat het kan.

    • + 1
    • 8 apr 2017 - 15:19
  • Vector

    Posts: 51

    Toch heeft Haas een punt.

    • + 0
    • 8 apr 2017 - 15:23
    • rickf1

      Posts: 1.623

      Als Grosjean niet weer op z'n gas was gegaan in de sector waar geel gold, dan wel. Maar hij ging weer op z'n gas nog voor het de plaats van het ongeluk "omdat hij niks zag" en dat is een verdomd slechte reden.

      • + 1
      • 8 apr 2017 - 15:59
    • Zou dan ook handig zijn als je erbij zou vermelden waarom Haas een punt heeft, Vector. Anders is jouw loze opmerking ook niet meer dan een loze opmerking.

      • + 1
      • 8 apr 2017 - 17:52
    • Vector

      Posts: 51

      Omdat de regel dubbel geel, voor verschillende interpretaties vatbaar is. De regel is niet SMART opgesteld. Als je wil dat men stopt, dan rode vlag... daarom.

      • + 0
      • 8 apr 2017 - 21:52
    • Vector

      Posts: 51

      @RickF1: je zal toch een keer weer op het 'gas' moeten gaan, weet je wel hoeveel zo'n F1 op de motor remt. Stilstaan zorgt ook voor uitdagingen voor mensen die ergens achter je rijden. Zoals de data laat zien, gaat hij niet meteen volledig op het 'gas'.

      • + 0
      • 8 apr 2017 - 21:57
    • Dubbel geel is in mijn ogen van het gas af en pas bij groen weer op het gas. Hoe makkelijk kan het zijn

      • + 1
      • 8 apr 2017 - 22:50
    • Vector

      Posts: 51

      Best lastig als er twee bochten lang ooit een keer geel gezwaaid gaat worden ?

      • + 0
      • 9 apr 2017 - 07:27
  • Als hij dus volgens Steiner de situatie zelf goed in kon schatten dan hoeven de stewards eigenlijk niet meer te vlaggen zolang de coureur het goed in kan schatten ! Wat een onzin geel is geel en moet je van je gas af en zeker met dubbel geel ! Kijk naar Jules Bianci toen was er ook dubbel geel en ik zeg niet dat hem blaam treft echt niet maar in zo'n geval zeggen ze toch ook niet dat de coureur het zelf moet inschatten .

    • + 1
    • 8 apr 2017 - 16:09
  • Rudolf53

    Posts: 311

    Gaat een eenzame race worden voor daniel ricciardo misschien kan hij HAM nog wat ophouden zoals max in Australië zou wel lachen zijn.

    • + 0
    • 8 apr 2017 - 16:16
    • PitBox

      Posts: 380

      Het lachen vergaat hem als Max in zijn spiegels ziet.

      • + 4
      • 8 apr 2017 - 16:50
  • Sorry Grosjean, maar als jij 1 van de marshalls was geweest, zou jij dan dit soort grafiekjes als excuus accepteren?

    Met dubbel geel is je ronde gewoon voorbij. Het is goed dat de wedstrijdleiding hier nu niet flexibel in is anders gaan we iedere keer van dit soort discussies krijgen.

    En overigens heeft de wedstrijdleiding het ook meegenomen in de overweging. Daarom heeft Palmer ook strafpunten op zijn licentie erbij gekregen.

    "Ze moeten in het achterhoofd houden dat we hier zijn om te racen"

    Dat doe je maar als er geen marshalls over de baan lopen. Hun levens zijn toch wel even wat belangrijker dan een kwalificatie rondje van Grosjean.

    • + 1
    • 8 apr 2017 - 18:22
  • Geel: duidelijk langzamer gaan
    Dubbel geel: kunnen stoppen

    Romain deed genoeg voor geel... Straf terecht. Er staat iemand stil op het midden van de baan die misschien hulp nodig heeft.

    • + 1
    • 8 apr 2017 - 20:24
    • Edmund

      Posts: 123

      Klopt als een bus. In kwalificatie is je rondje eraan. Dat is pech, maar je moet toch niet denken aan een coureur die een marshall schept omdat hij onterecht dacht dat hij wel weer volgas kon geven.

      Zowel Steiner als Grosjean laten hier blijken dat ze de regels niet goed kennen.

      • + 1
      • 9 apr 2017 - 00:28
  • TDZ

    Posts: 1.296

    Romain Grosjean.... is dat niet die zeurpiet? Neem je straf en verder je mond houden.

    • + 1
    • 8 apr 2017 - 21:54
  • Dubbel geel , klaar..Die discussie hebben we nog niet zolang geleden ook al gehad.... Dubbel geel is niet even een seconde inhouden,, maar zo rijden dat je elk moment kan stoppen indien nodig....

    • + 1
    • 8 apr 2017 - 22:46
    • Vector

      Posts: 51

      Zelfs op volledige snelheid, kan je op elk moment stoppen, indien nodig. Interpretatie ....

      • + 0
      • 9 apr 2017 - 05:52

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (40)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

  • comments 72.120 reacties op Haas
  • star 16 leden hebben dit team als favoriet
  • vote Tweets over Haas
Bekijk volledig profiel
show sidebar