user icon
user icon

Felipe Massa gevraagd om stewards te adviseren

  • Gepubliceerd op 19 dec 2016 10:41
  • comments 37
  • Door: Rob Veenstra

Jean Todt, de voorzitter van de internationale autosportbond FIA, heeft Felipe Massa benaderd met het verzoek of hij zich beschikbaar wil stellen als oud-coureur voor de wedstrijdleiding bij Grands Prix. Dat liet de Braziliaan weten aan UOL Esporte.

De FIA heeft een paar jaar geleden een systeem in het leven geroepen waarbij elk weekend een oud-coureur de stewards van advies voorziet. Massa weet niet of het wat voor hem is. "Jean heeft me gezegd dat hij me graag als extra racesteward zou zien, maar ik weet niet of dat iets is dat ik wil doen. Ik kan zeker wat doen voor de FIA, met campagnes voor verkeersveiligheid of iets dergelijks. Maar steward? Ik weet het niet."

De grote vraag is of Massa volgend jaar überhaupt beschikbaar zal zijn. Williams heeft hem gevraagd om zijn pensioen een jaar uit te stellen in het geval dat Valtteri Bottas naar Mercedes verkast. Auto Bild bericht dat de Britse renstal Massa een contract met een salaris van 6 miljoen euro heeft aangeboden om toch nog een seizoen in de Formule 1 te racen.

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 4.780

    NEE!! dan word Max vaak ten onrechte bestraft..

    • + 4
    • 19 dec 2016 - 10:44
    • MightyMax

      Posts: 805

      Het is inderdaad opmerkelijk (en bedenkelijk) dat ze hiervoor een coureur vragen die zich in het recente verleden nogal kritisch heeft uitgelaten over collega's (ofwel: Max), terwijl hij in (bijna) al die gevallen de stewards niet aan zijn zijde vond. Moeten we dit nu zien als een 2e "Verstappen-regel" om te voorkomen dat Verstappen kampioen kan worden?!?

      • + 1
      • 19 dec 2016 - 12:29
    • Geloof me als je als coureur niks verkeerd doet kunnen ze je ook niks doen en daarbij heeft Massa natuurlijk niet als enige een stem.

      • + 2
      • 19 dec 2016 - 13:29
    • Stitch

      Posts: 4.780

      @scuderiavettel: en toen werd je wakker hoop ik..

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 14:16
    • manuel

      Posts: 2.895

      Ik deze meneer er al eerder van verdacht dat hij vaak in het straatje van Ferrari praat. En dit is dan een echt bewijs. Terwijl er een grote stroming is die juist wil dat er minder regels komen en dat coureurs meer vrijheden moeten hebben wil hij juist iemand aanstellen die alles maar gevaarlijk vind en zeker niet pro Max is. Ik denk dat hij die Canadees ook nog gaat vragen.

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 14:57
    • Hij zal advies geven. Geen straffen uitdelen.

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 22:41
  • barghest

    Posts: 348

    Lol de gene vragen die om het minste ging zeuren ........

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 10:45
  • Waarschijnlijk wordt dan iedereen die zonder DRS een inhaalactie doet bestraft voor gevaarlijk rijgedrag.

    • + 1
    • 19 dec 2016 - 10:47
  • Wat ik me dan weer afvraag? Zou hij net zo objectief kunnen handelen als het om Ferrari, Williams of Max gaat? Denk het niet namelijk en dit is gewoon een gebied waar Massa niet geschikt voor is (x)

    • + 1
    • 19 dec 2016 - 10:53
    • Massa moet zich lekker met de opleiding van zijn zoontje bemoeien (v)

      • + 1
      • 19 dec 2016 - 10:54
  • Vroem!

    Posts: 285

    Dan kun je net zo goed Villeneuve vragen: Max elke quali 20 plaatsen straf, in de race 3 drive throughs, 2 x 10 seconden stil in pits, 6 strafpunten erbij op licentie, etc.

    • + 2
    • 19 dec 2016 - 10:58
    • MightyMax

      Posts: 805

      Dan heeft Max wel een vroege zomerstop volgend seizoen...

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 12:31
  • Jamender19

    Posts: 97

    Massa heeft een keer wat negatiefs gezegd over Verstappen en meteen wordt hij afgedaan als Verstappen-hater. Mensen vergeten steeds dat hij recentelijk (afgelopen jaar ook toen jullie koning nog bij toro rosso reed) zeer positief was over Verstappen. Elke coureur heeft wel eens geklaagd over Verstappen of iets negatiefs gezegd over hem. Zullen we dan maar even op elke coureur gaan bashen ?

    • + 9
    • 19 dec 2016 - 11:10
    • Ja goed plan! Met wie beginnen we Sainz?

      • + 1
      • 19 dec 2016 - 14:07
    • manuel

      Posts: 2.895

      Het gaat er om dat zijn aanstelling totaal indruist tegen de wens van meer vrijheden en strijd op de baan. Het is bekent dat Massa een zeer behoudend iemand is en daar door kun je veel controversiële besluiten verwachten.

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 15:03
  • Kom op, Massa heeft na Monaco 2015 kritiek op Max uitgeoefend, maar voor de rest heeft hij toch niet zoveel op Max lopen zeuren?

    • + 7
    • 19 dec 2016 - 11:11
  • laat de reacties maar binnen komen haha.

    • + 1
    • 19 dec 2016 - 11:16
    • Vroem!

      Posts: 285

      Hihi...

      • + 1
      • 19 dec 2016 - 11:20
  • Je kan 9x iets goeds zeggen over iemand, maar de ene keer dat er kritiek gegeven wordt, wordt onthouden. Massa is volgens vele simpele forumleden een Max-hater, wat natuurlijk nergens op slaat. Massa heeft zich vaak genoeg positief uitgelaten over Max.

    • + 4
    • 19 dec 2016 - 11:25
    • Ja maar dat is toch standaard hier? :)

      • + 1
      • 19 dec 2016 - 12:05
    • Ja idd Jermaine. Vertel eens wat nieuws Damon!

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 14:09
    • Vertel lekker zelf wat nieuws;)

      • + 1
      • 19 dec 2016 - 16:51
    • Hahaha +1

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 20:04
  • NEEEEEEEEEEEEEE

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 11:35
  • John6

    Posts: 3.426

    Hij zal wel zeggen dat hoor je volgend jaar, of Jean Todt wil gewoon weten wat Massa gaat doen in 2017.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 11:45
  • Racekees

    Posts: 196

    Massa weet niet of de functie bij de FIA wat voor hem is?.... Ik denk het wel,maar hij wil er nog even geen antwoord op geven,want het zou mij niet verbazen dat hij inderdaad nog een jaar naar Williams gaat! 6 miljoen extra in de pocket, al hoeft hij het niet voor het geld te doen. Ik denk dat dat gewoon gaat gebeuren. Begin 2017 weten we het!

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 11:59
  • 6 miljoen voor een uitgebluste onderpresterende coureur...mama mia.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 12:03
    • Racekees

      Posts: 196

      Daar het je wel gelijk in Darlos, maar bij gebrek aan beter zou het mij niet verbazen! Williams gaat er niet heel blij mee zijn al gaan ze dat heus niet zeggen, maar ik denk dat Massa beter voor het team is dan
      Wehrlein en Stroll in de auto's, 1 kneus is wel genoeg denk!
      Het wordt weer geen topseizoen bij Clairtje!
      Toto heeft de touwtjes aardig in handen, die heeft echt een grote vinger in de pap hoor!

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 12:36
  • BeaR

    Posts: 1.695

    Heel slechte keuze van Jean Todt.
    Massa staat nog veel te dicht bij de F1 voor een objectief beeld, ondanks dat hij best kundig is en als coureur alle fratsen en trucjes kent die coureurs met elkaar uitspoken.

    • + 6
    • 19 dec 2016 - 12:13
    • BEAR, dit is voor mij de enig juiste gedachte over Massa, met behoud van het respect voor Massa.

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 12:55
  • Vraag dan op zijn minst Maldonado. Het enige wat Massa kan doen is een cijfer geven aan de crash, samen met Zieligneuve, de experts op dat gebied.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 12:44
  • Het lijkt me niet handig om coureurs meteen in een volgend seizoen voor dingen te vragen die echt om objectieve afstand vragen. Een wachttijd van 3-5 jaar lijkt me het minste

    • + 2
    • 19 dec 2016 - 13:02
  • Nepotisme...!

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 14:01
    • Bij Jean Todt en de FIA??? Neeeeeeeeee joh....

      • + 0
      • 19 dec 2016 - 17:14
  • granadees

    Posts: 21

    max wordt geschorst!!

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 15:41
  • mediF1

    Posts: 2.675

    Die heeft helemaal geen tijd je kunt niet rijden en advies geven tegelijk.

    • + 0
    • 19 dec 2016 - 22:48
  • TDZ

    Posts: 1.296

    In 2017 wordt een massa penalty's uitgedeeld. Honestley...

    • + 0
    • 20 dec 2016 - 00:44

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (38)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender