user icon

Programma Villeneuve blauwdruk voor Stroll

  • Gepubliceerd op 08 dec 2016 14:13
  • comments 32
  • Door: Rob Veenstra

Lance Stroll werkt een uitgebreid testprogramma af ter voorbereiding op zijn debuut in de Formule 1. De 18-jarige Canadees voerde meerdere tests uit met een auto uit 2014 op weg naar zijn eerste Grand Prix aan de zijde van Valtteri Bottas in 2017. Het traject dat Stroll de voorbije maanden heeft afgelegd is te vergelijken met dat van oud-coureur Jacques Villeneuve, de kampioen van 1997, voorafgaand aan zijn debuut in 1996.

Pat Symonds, de technisch directeur bij Williams, verklaarde: "Over het algemeen reisden de volwaardige testcoureurs de wereld over en testten overal. Ze gingen geregeld naar circuits waar andere teams niet vaak testten. Ze maakten kilometers, maar de focus lag op de ontwikkeling van de auto en niet op de ontwikkeling van de rijders. Bij Jacques Villeneuve lag dat anders."

"Met hem verrichtte Williams een geconcentreerd programma. Dat hebben we afgestoft en vormde de blauwdruk voor het traject van Stroll. De nadruk ligt net als bij Villeneuve op het ontwikkelen van de rijder. Zo hebben we bijvoorbeeld aan het einde van elke testdag uitvoerig geoefend met de pitstops. Dat was niet nodig voor de pitcrew, maar Lance moet het wel leren."

"Het werkt verhelderend. Het programma behelst een 2014-auto en testbanden. Die banden verschillen nogal van de echte banden. We hebben er geen data over, dus we weten niet precies waar dat verschil in zit. Het enige dat ik kan doen is Lance vergelijken met wat Valtteri Bottas en Felipe Massa in 2014 deden. Ik ben onder de indruk. Lance is een snelle leerling."

Reacties (32)

Login om te reageren
  • Is Stroll, dan nu het nieuwe speeltje van onze Sjaak.

    • + 1
    • 8 dec 2016 - 14:20
    • AUDI_F1

      Posts: 1.719

      Als Stroll dan straks er net zo invliegt als Sjaak altijd deed dan zullen we nog flinke klappers gaan zien. En Sjaak kan er niks van zeggen wat hij heeft dezelfde opleiding gehad.

      • + 1
      • 8 dec 2016 - 14:30
    • Stitch

      Posts: 5.175

      precies, en dat zat er al enige tijd aan te komen. Vandaar dat Sjakie zo af staat te geven op Max, want dat is the enemy to beat ;-)

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 14:44
    • Die VILLENEUVE moet je niet voor echt aan zien die gast is niet goed hij kan beter een voorbeeld nemen aan Hill die moest in het begin ook niks van Max hebben maar die was zo sportief om gewoon te zeggen damn wat heb ik me vergist .

      • + 1
      • 8 dec 2016 - 14:51
    • Over Sjaak gesproken......

      Copy paste andere si te;

      Villeneuve stelt dat het voor de ontwikkeling van Verstappen cruciaal is dat hij zelf erkent dat hij op bepaalde momenten te ver ging. "Als hij het vermogen heeft om te blijven leren, wordt hij een geweldige coureur. Daar valt of staat het bij. Heeft hij het in zich om terug te blikken en te denken: 'oké, daar was ik geweldig, maar daar zat ik fout'?. Als hij alleen maar denkt dat hij goede dingen doet, gaat hij zichzelf niet verbeteren. Is hij wel kritisch naar zichzelf, dan wordt hij beter en heeft hij een ongelooflijke toekomst voor zich."

      Villeneuve benadrukt dat hij deze kritische noot niet plaatst als fan van de sport, maar als ervaringsdeskundige. "Kijk, voor televisiekijkers of mensen langs de baan is hij geweldig. Ik uit mijn kritiek als professioneel sporter. Het is aan mij om te beoordelen wat er in mijn ogen goed en fout is aan wat hij op de baan doet. Dat is alles. Maar ik besef ook dat Verstappen voor fans fantastisch is. Extreme figuren zoals hij, waar het zwart of wit is, zijn goed voor de kijkcijfers. En dus ook voor de sport, al gaf de Formule 1 met de defensieve acties van Verstappen een verkeerd signaal af naar de jeugd. Maar de rest is natuurlijk mooi."

      Vanuit zijn perspectief als oud-coureur blijft Villeneuve de verrichtingen van Verstappen nauwlettend én kritisch volgen, zoals hij dat voor zijn vak moet doen. Dat hij hierbij fans van de Nederlander tegen zich in het harnas jaagt deert hem niet. "Het punt bij Max is: als je in het middelpunt van de aandacht staat, zoals hij, wordt van iedere mug een olifant gemaakt. Zo werkt het." Om er met een knipoog aan toe te voegen: "Maar ik begrijp dat ik misschien dus beter even niet op vakantie naar Nederland kan gaan?"

      • + 1
      • 8 dec 2016 - 14:59
    • nee hoor Sjaak,
      kom maar gerust vakantie vieren in Nederland, niets aan de hand hier!
      Kondig het wel eerst even aan op f1 today en andere sites wanneer we jou mogen verwachten.....
      ;)

      • + 0
      • 9 dec 2016 - 07:45
    • Rico Verhoeven - Sjakie Villeneuve

      • + 0
      • 9 dec 2016 - 19:26
  • Ik BEN niet onder de indruk :-)

    • + 0
    • 8 dec 2016 - 14:23
    • Ik ben Ben

      • + 1
      • 8 dec 2016 - 14:29
    • BenPon

      Posts: 418

      Ik ook :-p

      • + 1
      • 8 dec 2016 - 14:59
    • Ik ben er helemaal klaar mee.

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 18:10
    • Ik is

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 19:31
    • verfuktf1

      Posts: 511

      BEN heeft geen landelijke dekking :( is dat dan contactbreuk?

      • + 1
      • 8 dec 2016 - 21:36
    • Stitch

      Posts: 5.175

      BEN d'r maar blij mee ;-)

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 22:25
  • Bah! Een advert voor een horloge uit de toro rosso stal met kyiatt en Siantzzzzzz... NO WAY! :-)

    • + 0
    • 8 dec 2016 - 14:26
    • Warlord

      Posts: 2.095

      Ik kreeg dit weekend al een van Doornbos en z'n plezier shop. Zag er gelikt uit hoor.

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 14:30
    • Likken, daar maak je RIMMER blij mee. ;-)

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 14:41
    • Rimmer

      Posts: 8.058

      Likken als Lassie! En dan heb ik het niet over de toverrijst

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 17:20
    • En je naam verraadt de plek...

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 18:15
    • Oh ik dacht NIMMER:)

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 20:44
    • Hoe???

      • + 0
      • 9 dec 2016 - 10:54
  • lars75

    Posts: 8.908

    Tja maar testen is nog geen racen en daar wringt de schoen regelmatig bij hem

    • + 1
    • 8 dec 2016 - 14:33
    • En als die schoen wringt, dan schiet hij nogal eens uit! ;-)

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 14:41
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Maar wie de schoen past trekke hem aan. Dit ter verdediging van Lance.
      Ik breek dus een lans voor Stroll.

      • + 1
      • 8 dec 2016 - 14:45
  • Ze hopen zeker dat zijn shoen uit schiet op het gaspedaal ;-)

    • + 0
    • 8 dec 2016 - 14:44
  • ap

    Posts: 953

    Is deze jongen niet iets te jong voor de F1??? :-) lol

    • + 0
    • 8 dec 2016 - 14:44
  • ScaniaV8

    Posts: 82

    Gelukkig is Sjakie er weer, was zoooo ongerust dacht dat hij ziek was. Blij dat het mee schijnt te vallen. ;-)

    • + 1
    • 8 dec 2016 - 17:13
    • Soms komt er bij Sjakie tijdens het kotsen nog een lekker hapje mee ;)

      • + 0
      • 8 dec 2016 - 18:39
  • ringo

    Posts: 3.336

    Als blehrlein en Lace Troll wat klappers maakt, prima, Maar dan Moet met wel hun pa's bellen om niet voor max te rijden :)

    • + 0
    • 8 dec 2016 - 19:34

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Canada
  • Geb. datum 29 okt 1998 (22)
  • Geb. plaats Montreal, Canada
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar