user icon

Massa na erehaag: "Zal dit echt nooit vergeten"

  • Gepubliceerd op 14 nov 2016 16:32
  • comments 51
  • Door: Rob Veenstra

Felipe Massa beëindigde zijn laatste thuisrace in de Formule 1 met een klapper. De Williams-coureur raakte bij het opkomen van het rechte stuk van start en finish de macht over het stuur kwijt en knalde hard in de vangrails. De wedstrijd werd geneutraliseerd, waarna Massa alle tijd had om rustig uit te stappen, een Braziliaanse vlag om zich heen te slaan en onder luid applaus met tranen in zijn ogen terug naar de pits te wandelen.

Daar aangekomen vormden de monteurs van andere teams een soort erehaag voor de coureur die de Formule 1 na Abu Dhabi voor gezien houdt. Kippenvel voor Massa. Aan Sky Sports verklaarde hij: "Ik was een beetje bedroefd, want ik had graag de finish gehaald in mijn laatste Grand Prix in eigen land. Ik wilde mijn fans iets teruggeven. Het mocht niet zo zijn, maar misschien was het beter zo. Voor mij was het in elk geval heel speciaal."

"Dit is zo'n bijzondere plek voor mij. Dat ik crashte op de plek waar ik crashte, was speciaal. Het onthaal dat ik vervolgens van het publiek en van de mensen in de pits kreeg, van de teams voor wie ik jarenlang geracet heb en de mensen die ik zo lang in de paddock heb gezien, dat was echt hartverwarmend. Het was geen droomresultaat, maar toch bedankt iedereen. Ik zal deze dag echt nooit vergeten."

Reacties (51)

Login om te reageren
  • verfuktf1

    Posts: 511

    Ik ook niet, vrees ik.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 16:35
  • Respect voor Massa +

    • + 14
    • 14 nov 2016 - 16:37
    • Mee eens. +1 voor jou en +1 voor Massa.

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 16:39
    • Applaus wissel/crash.......en zoenen van Claire.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 16:49
    • Eens Appelscha, was een heel mooi moment. Dat respect verdient Massa.
      Ik vond het gaaf!

      • + 2
      • 14 nov 2016 - 19:00
  • Jammer om op zo'n manier afscheid te moeten nemen, maar het was niet anders.
    Een prima vent, maar net niet goed genoeg geweest voor een kampioenschap.
    Het ga hem goed...

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 16:38
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Hij heeft het nog lang vol gehouden, DC kwam niet verder dan de eerste bocht bij zijn afscheid.

      • + 2
      • 14 nov 2016 - 16:40
    • Hahaha. Met zijn auto vol met pasfoto's.

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 17:09
    • De wings for live auto. Met speciale toestemming want beide auto's moeten eigenlijk hetzelfde zijn. Hij had ook een camera in zijn helm. Helaas maar 2 bochten.

      • + 2
      • 14 nov 2016 - 19:29
    • *life

      (Speciaal for nbtt :-)

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 20:20
  • Het was zo mooi geweest als Massa de podium interviews had gedaan met onder het podium een grote mensenmassa. Gemiste kans van de F1.

    • + 2
    • 14 nov 2016 - 16:38
    • Had idd een top idee geweest!

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 16:49
    • Dan hadden ze dat ook voor vriend Esteban van HAAS moeten regelen in Mexico, me dunkt dat deze coureur een leegte achter laat aan het eind van dit seizoen.

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 16:59
    • Mee eens @Dutch, ik ga er vanuit dat Esteban in Abu Dhabi zijn erehaag alsnog krijgt!

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 17:10
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Het was al nat genoeg hoor.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 17:13
    • Ja was idd mooi geweest! Een mooi gebaar!

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 18:56
  • Gamert

    Posts: 623

    Mooiste moment van de race.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 16:39
    • Het was heel mooi om te zien, maar door de inhaalrace van Max is deze GP nu al een kassieker!

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 18:22
  • joop

    Posts: 1.095

    Sorry.................. hahahaha........... "Dat ik crashte op de plek waar ik crashte, was speciaal".................... hahaha Ben nog nooit op zo'n speciale plaats gecrasht....
    Respect voor Massa, maar lees het een beetje met een lach

    • + 2
    • 14 nov 2016 - 16:41
  • Massa-le erehaag.

    • + 2
    • 14 nov 2016 - 16:42
  • Respect voor Felipe .. die emotie was fantastisch! Mooie carriere, en altijd een respectvolle kerel geweest .. heb Felipe ontmoet in Monza (Babbeltje van 2 min + foto) hij nam ruim zijn tijd voor de fans, zodat niemand overgeslagen werd en iedereen blij kon zijn.. geweldig mens, dat is duidelijk als je zondag de beelden zag met zijn vrouw een zoontje .. Obrigado Felipe ... Obrigado! Grazie!

    • + 3
    • 14 nov 2016 - 16:54
  • Ik hield het bijna niet droog!

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 16:56
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Aardige vent, mooie carrière. Bij vlagen onverslaanbaar. Volgend jaar "De dag van" of nee, laten we er een minuut van maken.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 17:10
  • Das MOOI maar ben het morgen ???

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 18:06
    • Je mag je posts wel wat duidelijker onderbouwen. Ook van deze begrijp ik niet wat je wilt zeggen.

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 19:19
    • Ik snap er ook niks van!

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 19:35
    • 18:06 uur en al te dronken om duidelijk te zijn?

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 22:16
    • @NBTT,
      Om dit soort posts goed te kunnen begrijpen moet de lezer zelf ook in beschonken toestand zijn denk ik :P

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 07:38
  • Lexx

    Posts: 803

    Was prachtig om te zien

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 18:06
  • Ben ik de enige die dacht bij het zien van Massa's walk of shame: ''Mag ik de race weer zien?'' ....de hele wereld werd gedwongen om 2 minuten naar een jankende Massa te kijken, een coureur die al een paar jaar te lang doorrijd, al een tijd niets meer presteert, zijn eigen en Williams kansen wederom verklooide en alleen maar loopt te klagen over anderen. Ben echt al jaren klaar met die gast.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 18:31
    • In tegenstelling tot jou, iemand die achter zijn computer of telefoon commentaar geeft op iets waar hij alleen verstand van heeft wat je ziet... Hebben de mensen die daadwerkelijk werken een idee hoe alles zit, en hoe het is voor Massa en hoe het is voor hem. Zijn laatste race in F1 in zijn thuisland. Hun weten ook wat respect is!

      • + 4
      • 14 nov 2016 - 18:59
    • Darlos, ieder zijn eigen beleving en voorkeur. Er zullen ongetwijfeld mensen het met jou eens zijn.
      Ik zelf vond het een mooi en respectvol eerbetoon voor een coureur met mooie staat van dienst.

      • + 2
      • 14 nov 2016 - 19:21
    • Begrijpelijk al die emoties...toch denk ik dat iemand als Claire Williams het stiekem met mij eens is en er flink de balen in heeft dat de zeer matige prestaties van Felipe het team van Williams de 4e plek in de constructors heeft gekost. Claire zou Felipe's walk of glory graag hebben ingeruild voor die 4e plek.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 19:57
    • Montfort

      Posts: 885

      Was toch SC op dat moment?
      Is er veel meer actie te zien met het volgen van Massa dan op de track

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 21:07
    • men mag denken van Massa wat ze willen, maar dit is een fantastisch gebaar naar hem toe!

      Respect Filipe!

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 21:11
    • Het is een teken van respect .. het is mooi om een piloot die zo lang in het wereldje rondloopt op zo'n mooie manier word uitgezwaaid.. Williams hun wagen is verre van top, alles op Massa afschuiven is gewoon belachelijk .. Moest jij zo succesvol zijn geweest in je carriere en op zo een manier afscheid kan nemen, op een circuit waar iedereen je naam scandeert en waar iedereen je graag heeft dan zou je mss ook zo reageren en de beauty en respect er van inzien...

      #Obrigado Felipe ... Topkerel!

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 11:39
  • Tiswa

    Posts: 95

    Ik wil niks suggereren, maar je zou bijna denken dat hij het met opzet heeft gedaan. Zoveel aandacht krijgt hij nooit meer.

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 18:45
    • Toch suggereer je het hiermee.
      Nee joh, hij is gewoon gecrasht. Dat doe je niet express. Ik vind het een vreemde gedachte.

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 19:22
    • Belachelijke posts!!!!
      Deze man verdient zoveel respect.

      Walk of shame Darlos?
      Ik denk zeker dat je de enige bent.
      Volgens mij kon je dat wel zien in de pitlane, hoeveel respect deze man heeft gekregen binnen de formule 1. En verdient van de formule 1 fans!

      Maximaalverstappen+

      • + 3
      • 14 nov 2016 - 19:43
    • Tiswa

      Posts: 95

      Heren, was grappig bedoeld. Natuurlijk spin je niet met opzet. Hij zou denk ik veel liever de uitloopronde gereden hebben om afscheid te nemen van zijn fans. Ondanks dat ik verre van een Massa fan ben gun je iedereen het mooist mogelijk afscheid.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 21:29
  • LimboF1

    Posts: 4.827

    Jammer van de crash, maar mooi gebaar van de teams. Had er graag wat meer van op tv gezien.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 22:10
    • NOG MEER??? Dit is toch geen EMO-tv??? omg..ben hier om een race te zien ..die 2 minuten waren er al 1,5 teveel imo.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 22:25
    • kom op @ Darlos, drama en emoties is toch verweven in de sport, ondanks dat ik vind dat Felipe laatste jaren weinig toegevoegde waarde meer heeft (ook deze race tot aan de crash) vond ik dit wel mooie beelden.
      Toppunt van 'emo-tv' was die seizoensfinale waar Felipe zich voor een aantal sec. kampioen waande, zowel tragisch als mooi, Felipe verdiende dit afscheid wel vind ik, hoewel laatste tijd kleurloos is dat toch wel anders geweest

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 07:45
    • Tiswa

      Posts: 95

      op de baan was ook niks te zien, die reden achter de safty car.

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 07:55
    • Tiswa

      Posts: 95

      sorry safety car

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 07:56
    • tja..ik zie nou eenmaal nog liever een safety car in beeld dan een Massa... :D

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 08:32
  • bazzio

    Posts: 231

    Als je een kale kop krijgt is het tijd om te stoppen...

    • + 0
    • 15 nov 2016 - 16:52

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (40)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar