user icon

Massa: "Formule 1 niet makkelijk, alleen anders"

  • Gepubliceerd op 10 dec 2015 14:42
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra

De hedendaagse Formule 1 is echt niet makkelijker dan het pakweg tien jaar geleden was. Dat stelt Williams-coureur Felipe Massa. De Braziliaan heeft nog de tijdperken met de V10- en V8-motoren meegemaakt. Hij vindt niet dat de Formule 1 niet uitdagend genoeg meer is voor rijders.

Massa: "Toen we nog bij mochten tanken tijdens de races waren we inderdaad een klap sneller, maar dat betekent niet dat de auto's van nu makkelijker te besturen zijn. Het is alleen anders." Het is volgens hem te simplistisch om de rondetijden van nu met die van begin deze eeuw te vergelijken.

"Ik hoor om me heen wel eens dat de Formule 1 belachelijk makkelijk is, maar ik weet zeker dat al die oud-coureurs de nodige moeite hebben om deze wagens in het rechte spoor te houden. Als je het me vraagt, dan geef ik ook de voorkeur aan auto's met meer downforce. Maar daardoor worden ze nog niet moeilijker. Fysiek misschien wel, maar de bolides zijn dan niet opeens lastiger om te besturen."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • en dat fysieke aspect zie ik nou juist graag terugkeren, het heeft voor mij wel wat extra's wetende dat de rijders zich flink moeten inspannen ipv extra nadenken welke settings ze op hun stuurwiel moeten selecteren.

    • + 0
    • 10 dec 2015 - 14:50
    • NicoS

      Posts: 12.127

      Ik denk dat hij met fysiek de G-krachten bedoeld, doordat de bochten snelheid hoger ligt met meer downforce. Het gas geven, schakelen en sturen zal niet zwaarder zijn volgens mij.

      • + 0
      • 10 dec 2015 - 14:58
    • Juiste settings vinden is ook een manier van racen. Het is alleen een nieuwe manier van racen:)

      • + 0
      • 10 dec 2015 - 14:59
    • ja dat is precies wat ik bedoel, de bochtensnelheden moeten zodanig omhoog dat het kopje van de romp wil rollen, de rechtelijn snelheden zijn voor de coureurs nooit echt problematisch geweest. Coureurs zijn teveel denkers en met andere dingen bezig terwijl ik ze het liefst lichamelijk uitgeput zie uitstappen na een race

      • + 0
      • 10 dec 2015 - 15:02
  • manuel

    Posts: 2.953

    Massa trekt dus de verkeerde conclusie.... Het was door het fysieke gedeelte juist wel moeilijker toen.... En als het fysiek zwaar is maak je eerder een fout..

    • + 1
    • 10 dec 2015 - 17:38
    • NicoS

      Posts: 12.127

      Ja, wat heeft hij er nou verstand van......O, wacht, hij heeft in die auto's gereden.....
      Nee, vanachter je pc heb je natuurlijk een veel beter inzicht......

      • + 0
      • 10 dec 2015 - 19:39
  • Boer Gijs

    Posts: 599

    @manuel.heb je ook F1 gereden?

    • + 0
    • 10 dec 2015 - 20:46
    • manuel

      Posts: 2.953

      haha.... ja net als alle anderen hier hihi.... ik mag het toch totaal oneens zijn met Massa.... ook al is het nergens op gebaseerd . Het is puur mijn mening... en ik moet zeggen dat alles wat Massa zegt ik met een korrel zout neem, en dat is dan weer weer ergens op gebaseerd.

      • + 0
      • 11 dec 2015 - 16:39

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (39)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar