user icon

Lotus F1 Racing geen verdachte in rechtszaak met Force India

  • Gepubliceerd op 02 jun 2010 09:02
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Lotus F1 Racing is niet door Force India voor de rechter gedaagd. De aanklacht van Force India is tegen aerodynamica-ontwerpbedrijf Aerolab/Fondtech, vanwege verdenking van het kopiëren van een windtunnelmodel dat de Indiase renstal achter had gelaten.

Aerolab/Fondtech heeft Lotus F1 Racing alleen opgeroepen als co-verdachte en vergoedt eventuele schade die het Maleisische team oploopt. Dat liet een woordvoerder van de renstal weten. “Lotus F1 Racing is betrokken geraakt als co-verdachte in een juridische strijd die in principe tussen Force India en Aerolab/Fondtech is. Lotus F1 Racing is nergens van beschuldigd. Aerolab/Fondtech ontkent alle beschuldigingen en vergoedt eventuele kosten die Lotus F1 Racing maakt.”

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Dat is alweer een veel genuanceerder verhaal dan een paar dagen geleden te lezen was.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 10:18
  • Rare knakkers die bij Force India. Ze roepen van alles maar hebben dus geen poot om op te staan. En wat er al eerder is gezegd, een schaalmodel uit 2008 is niet echt bruikbaar voor 2010. De Flop India van 2008 was nou ook geen echt succesverhaal, wel?

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 10:24
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Slecht publiciteit dit allemaal....

      • + 0
      • 2 jun 2010 - 10:44
    • mario

      Posts: 8.675

      Het gaat er natuurlijk niet om of het model uit 2008 bruikbaar is of niet. Het is blijkbaar eigendom van Force India en dan mag het niet voor een ander team gebruikt worden.

      • + 0
      • 2 jun 2010 - 12:49
  • Arne-

    Posts: 37

    Dus omdat Force India in 2008 niet zo goed presteerde mag hun wagen zomaar gekopieerd worden?
    Als het windtunnelmodel gekopieerd is kan dit niet zomaar, maakt niet uit hoe goed of slecht FI presteerde ermee.
    Ik hoop voor Lotus dat dit niet het geval is en dat FI zich vergist.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 10:30
  • Ze moeten blij zijn bij Force India dat lotus hun auto heeft gebruik bij ontwerp.
    Hebben ze te minsite een concurent minder door een slechte auto.
    Lotus zou hun moeten aanklagen juist.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 10:48
  • Wat snap je er niet aan Fusy?

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 11:08
  • ronniet

    Posts: 188

    Laten we eerst maar eens kijken wat er uit komt voordat we een partij gaan afkraken.
    Vind het alleen wel prettig dat de aanklacht niet tegen Lotus zelf is.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 11:38
  • Rayden

    Posts: 439

    Waar hebben we het over..

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 11:43
  • @Black Book,

    Ik snap niet dat FI zo dom is geweest, om een windtunnelmodel achter te laten.

    En dan het bedrijf aanklagen?

    Dat is net zo iets als een stapeltje biljetten van 50 euro achterlaten op de balie van een druk hotel, om vervolgens het hotel aansprakelijk te stellen voor het verlies van je geld...

    Rare gasten idd. die lui van FI.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 15:17
    • ja datzelfde bedoel ik dus ook... ik snap niet dat ze zo\'n schaalmodel daar achterlaten of vergeten...

      • + 0
      • 2 jun 2010 - 17:23
  • Kan iemand mij vertellen om welke Force India wagen het gaat waarvan ze een schaalmodel bij Aeerolab hebben achtergelaten? Op de website van RTL GP lees ik dat het het om de VMJ01 gaat, maar dat kan ik me niet voorstellen want daar lijkt de wagen van de door Lotus toendertijd vrijgegeven foto van de nieuwe wagen HELEMAAL niet op. De Lotus T127 heeft wel wat weg van de VJM02, maar ook daar zijn behoorlijke verschillen tussen beide modellen te zien. Sowieso heeft de Lotus een dubbele difusser. Wat aerodynamisch een forse impact heeft. Of betreft het een model dat Force India heeft gemaakt, maar nooit heeft gebouwd, met wel al een dubbele difusser, waar Lotus uiteindelijk de T127 van heeft gemaakt?????? Of betreft het nog een ander model, waar Lotus alleen maar aerodynamische proeven mee heeft gedaan. Maar waarom hebben ze het dan nagebouwd, en niet gewoon het originele model in de windtunnel gezet???? Kortom ik begrijp er niet veel van. Het komt mij in ieder geval vreemd over om beschuldigingen te uiten betreffende een wagen van 2 jaar geleden?? Ik heb meer het idee dat Force India het geld terug wil hebben, waar Aerolab via een rechtszaak aanspraak op heeft kunnen maken, voor werk dat ze voor Force India hebben gedaan, maar wat die niet wilden betalen.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 19:02
  • Zoals ik een paar dagen geleden al vermelde: het gaat niet om Lotus, maar om Aerolab. Als je iets \"achteloos\" achter laat bij een opdrachtgever en het staat er langer dan zoveel maanden, wordt het eigendom van diegene waar je het achterlaat. Veel mensen weten dit niet, ook FI is gewoon slordig geweest.Weet niet of dit in het Engelse recht ook geldt trouwens...?

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 19:36
  • Werner

    Posts: 1.650

    Ik heb ook gelezen dat het tegen Mike Gascoyne, Lotus racing en Aerotech gaat.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 21:46

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar