user icon
user icon

'Ook Bob Bell verlaat Manor Marussia na het seizoen'

  • Gepubliceerd op 01 nov 2015 07:19
  • comments 24
  • Door: Mathijs Carolus

Het rommelt bij het team van Manor Marussia. Nadat op vrijdag bekend werd dat Graeme Lowdon en John Booth het team na het seizoen gaan verlaten werd vandaag bekend dat technisch consultant Bob Bell het team ook zal verlaten. Het nieuws komt van motorsport.com en is nog niet bevestigd. Bell werkte jaren voor het team van Lotus en was pas sinds 1 juni in dienst bij Manor Marussia. 

Hoewel Bell geen rol speelde in de ontwikkeling van de auto is hij wel verantwoordelijk voor de herstructurering van het team. Daarnaast zou Bell een grote rol hebben gespeeld in het tot stand komen van de deal met Mercedes voor het leveren van de motoren voor volgend seizoen en de technische samenwerking met Williams. 

Teambaas John Booth liet eerder het volgende weten over de rol van Bell binnen Manor Marussia: "Bob heeft ons erg geholpen in de onderhandelingen met Mercedes en Williams. Hij heeft veel contacten in de Formule 1 met de beleidsbepalers bij de verschillende teams en leveranciers. De kennis van Bob Bell en zijn commerciële insteek zijn erg waardevol voor ons."

Wat Bell volgend seizoen gaat doen is nog niet bekend. Bell heeft bij Lotus kort de rol van teambaas gehad, volgens de geruchten behoort een terugkeer naar Lotus/Renault voor volgend seizoen tot de mogelijkheden.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • vjenne

    Posts: 539

    Wat is er aa de hand bij MANOR????

    Ik vrees het ergste dat dit team ten onder gaat...... wat is er aan de hand????
    Deze sleutelfiguren gaan niet voor niks weg, de gaat wat gebeuren waar iedereen niet blij van zal worden. Laten we hopen dat dit team er voolgend jaar bij is.

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 07:57
    • MadMax2.0

      Posts: 612

      Geloof niet dat dit team echt nog levensvatbaar is, afgelopen najaar aan de beademing gelegen.....dit hele jaar ziek achteraan gereden, wat nieuwe medicijnen geregeld voor 2016 maar niemand die er vertrouwen in heeft. 20miljoen voor de Mercedes motor volgend jaar is waarschijnlijk 1/3 of 1/4 van het totaal budget......misschien toch maar beter de stekker eruit deze winter.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 08:19
    • @Madmax, als er gebeurt wat jij wil of denkt echt gaat gebeuren, zal het een drama voor de F! worden dan zullen er 3 teams verdwijnen en Lotus is ook nog heel onzeker dus ook de stekker er maar uit.

      • + 1
      • 1 nov 2015 - 08:47
    • Edward M

      Posts: 860

      Niet alleen manor Sauber ,force India,Lotus hebben allemaal geld tekort,dit komt hoofdzakelijk door de onbetaalbare nieuwe motor rond de 20 miljoen.
      Een V8 met 800pk kost 5 mil. Hoe moeilijke kan het wezen om een mooie competitie op te zetten met 10/15 teams, het geld moet eerlijker verdeelt worden nu leefde manor nog op het prijzen geld van vorig jaar ze hebben geen grote sponsoren dus het geld is op, daarom lopen de toppers weg die zien dat er geen geld is voor volgend jaar.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 12:33
    • Insure

      Posts: 1.189

      @ Vjenne

      Grandprix heeft het over een mogelijke deal met Hellmund. Een Amerikaanse zakenman. The Guardian meldt dat die deal al is afgeketst. Een schimmig verhaal dus. Voor de rest weet ik niet of Force India en Sauber op omvallen staan. Wat Edward M meldt. Mevrouw Kaltenborn wijst bijv ook de standaardmotor af. Die stuk lagere kosten met zich mee brengen.

      Sauber en ook Force India kan prima haar rekeningen betalen. Ze willen zich alleen wat meer door ontwikkelen. Lotus begin ik ook steeds meer aan te twijfelen. Zijn ze echt zo erg in geldnood? Er waren al geruchten dat ze niet eens aan de start in Melbourne zouden staan. Ze zijn er nog steeds bij.

      Ik snap de verhalen van Bernie overigens nu een stuk beter. Hij was eerder dit jaar wel erg hard tegen Manor, maar ik snap nu zijn kritiek op de nieuwe eigenaar. Als je alleen maar in de F1 stapt om er voor een jaartje mee te spelen en het daarna te verkopen. Dat is ook helemaal niets.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 15:03
  • underdog

    Posts: 76

    Misschien zit mercedes hier achter om net zoals Red bull een 2de team erbij te hebben,en worden bepaalde figuren binnen mercedes de grote mannen bij Manor,en zijn deze 3 mannen (lowdon ,Booth ,Bell)met een grote zak geld verzocht om te vertrekken.

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 08:22
    • Mercedes heeft zelfs al gezegd dat ze er niet blij mee zijn dat er zoveel belangrijke mensen vertrekken bij Manor.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 08:30
    • JaapB

      Posts: 1.163

      Dat kunnen ze wel zeggen maar die weten echt wel wat daar aan de hand is. En verandering is toch niet altijd slecht? Kan best wat goeds uitkomen en als ze op de fles gaan is er of een iemand die nieuw leven er inblaast en anders jammer dan. We hebben ze dit seizoen erbij staan maar hadden net zo goed niet kunnen meedoen voegen 0.0 toe aan de autosport.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 08:33
    • Edward M

      Posts: 860

      Volgend jaar 6 auto's minder op de grit en Mercedes heeft al een tweede team straks als de deal doorgaat met force India en astin Martin daar is merc voor 5% aandeelhouder van.
      De sport word gewoon te duur door die stomme motoren er zijn 2 goede leveranciers en 2 krijgen het niet voor elkaar , merc en Ferrari hebben de F1 in een wurggreep en dat is erg slecht .

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 09:18
  • Gaat goed zo.

    Lotus nog steeds geen groen licht om door te gaan onder de hoede van Renault. Manor die dreigt om te vallen, Red Bull teams zonder motordeal en nog een onzekerheid of ze doorgaan en dan hebben we nog Sauber en Force India die al jaren net de eindjes aan elkaar kunnen knoppen.

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 08:27
    • Nogmaals: RB heeft 'gewoon' een motorencontract voor 2016 hoor.

      Slechte zaak voor Manor. Het rommelt te hard.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 09:10
  • mediF1

    Posts: 2.675

    F1 gaat volgend jaar MF1 heten. als het zo door gaat blijven namelijk alleen nog maar Mercedes en Ferrari over . Ben benieuwd of ze dan ook wel een 4e en of een 5e auto in kunnen zetten .

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 08:59
  • manuel

    Posts: 2.895

    Ik heb iets geleven , ik weet niet meer waar . dat de eigenaar geen investeerdes toe laat en er een onoverbrugbaar verschil van mening was wat tot ontslag heeft geleid van de twee heren. En nu al weer iemand met een bepalende functie. Wat zit hier achter... lijkt om een macht strijd te gaan. Want anders laat je toch investeerdes toe? Ze kunnen de poen wel gebruiken lijkt me....Wie wil Manor overnemen?

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 09:36
    • Niemand gaat Manor overnemen, en wanneer je als Manor een sponsordeal sluit zal je er toch ook moeten staan op de grid en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling als ik het zo lees aan reacties.
      En als er iemand zit te wachten tot het team omvalt om het daarna voor een appel en ei op te kopen die wil ook graag eigen sponsoren op de auto's .

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 12:20
    • manuel

      Posts: 2.895

      Er is duidelijk strijd gaande intern. En financieel gaat het niet super. Er waren investeerdes maar die zijn buiten boord gehouden. Waarom? op jou post terug tekomen sponsoren op de auto zegt niks of het goed of slecht gaat in het team. Kijk naar Force india, genoeg sponsoren maar die gaan ook niet voor niks gesprekken aan met Austin Martin.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 12:47
    • manuel

      Posts: 2.895

      astin martin

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 12:51
    • Hoe wou je een sponsordeal sluiten voor volgend jaar (met alle verplichtingen daarbij) terwijl je weet dat je het team in de verkoop gooit?

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 13:18
    • Of is het toch Aston Martin Manuel?

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 18:32
  • aruba24

    Posts: 640

    Bob Bell is verleden jaar vertrokken bij Mercedes zijn Lotus periode is echt lang geleden , het is mogelijk dat hij terugkeert naar Lotus en misschien behoud lotus de Mercedes motor en verdwijnt Renault vergoed uit de F1.

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 09:59
    • Dit scenario is niet te hopen voor de F1 maar ja wat je zegt is natuurlijk mogelijk.

      • + 0
      • 1 nov 2015 - 10:21
  • Volgens mij is Mercedes bezig met een machtsgreep bij Manor.

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 10:09
  • Insure

    Posts: 1.189

    Ik vind dat er een hoop drukte wordt gemaakt om niets. Red Bull en STR( zei Tost ook zelfs) krijgen binnen een paar weken een motoren deal. Ghosn gaat wachten. Dat is het nadeel van een rechtszaak waarbij de deadline op 7 December afloopt. Dat Ghosn weet dat bij elke dag die er verstrijkt de paniek bij Lotus groter wordt en de prijs gaat dalen.

    Bij Manor is het volgens mij vrij overzichtelijk. Het kamp "geld" heeft gewonnen. Fritzpatrick wil waarschijnlijk het team verkopen aan 1 of andere schimmige eigenaar , terwijl Booth en Lowdon het team als een sport team zien. De eigenaren zien het eerder als koopwaar. Leuk om 1 of 2 jaar mee te spelen, maar niet om het voor langere termijn overeind te houden.

    Ik weet niet of ik gelijk heb, maar het lijkt me waarschijnlijk dat Bell gewoon een contract is aangeboden bij Lotus/ Renault. Een contract dat hij niet kan weigeren. Waarschijnlijk met een clausule dat hij financieel vergoed wordt als Renault niet komt en Lotus klapt.

    Ik had ook verhalen gehoord dat een van de mede eigenaren rond de helft van het seizoen DIRECT( !) wilde overschakelen naar Renault motoren. Die gast dacht dat je van de ene op andere race kon veranderen van motor.

    Het gaat nog een spannende winter worden. Een schande eigenlijk dat je maar van 7 teams echt zeker weet of ze er volgend jaar in Melbourne bij zijn. Het is al November.

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 11:41
  • 500PK

    Posts: 138

    Vreemde gang van zaken wat er momenteel gebeurt bij Manor.
    Ik vermoed dat er binnekort wel een aap uit de mouw geschud gaat worden..

    • + 0
    • 1 nov 2015 - 17:05
  • Binnenkort geen kat meer daar

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 10:41

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar