user icon

Coureurs van Williams en Force India trekken gelijkheid Mercedes in twijfel

  • Gepubliceerd op 09 okt 2015 16:44
  • comments 28
  • Door: Danny Sosef

Alsof er vandaag nog niet genoeg nieuws was op het vlak van motoren doen nu de coureurs van Williams en Force India hun zegje aangaande de Mercedes-motoren. Toen de nieuwe V6-turbo haar intrede deed stond voorop dat er gelijkheid moest zijn onder de motoren. Vorig jaar waren er al soms berichten dat dit in werkelijkheid niet altijd zo zou zijn, en ook dit jaar wordt die gelijkheid zeer in twijfel getrokken.

Zowel Williams als Force India rijden allebei met Mercedes-motoren, net zoals uiteraard het fabrieksteam zelf. De eerste twee teams gebruiken dit weekend echter niet dezelfde specificatie als Mercedes zelf gebruikt. Dat vinden veel mensen in de paddock vreemd, maar ook fans, aangezien begin 2015 door de Duitse fabrikant werd gemeld dat alle teams met dezelfde Mercedes-motoren zouden racen.

Felipe Massa: "We hebben ongetwijfeld een goede motor dit weekend. Misschien niet de beste, want die heeft Mercedes."

Force India-coureur Sergio Perez: "Volgens de berichten die wij horen controleert Mercedes op dit moment de betrouwbaarheid van de nieuwste specificatie, om te kijken of alles naar behoren werkt. Wij hebben echter niet in de planning dat we de volledig nieuwe specificatie nog dit jaar zullen gaan gebruiken. Dat is wat het team mij heeft verteld. Hopelijk krijgen we dat volgend jaar wel."

Williams-coureur Valtteri Bottas steunt de beslissing van Mercedes maar geeft wel toe dat hij met een minder krachtige motor rijdt: "Als Mercedes denkt dat de nieuwe motor de beste optie voor ons is in het gevecht met Ferrari, hadden ze die niet gegeven. Uiteraard kiest Mercedes voor de beste optie voor ons, daar hebben zij ongetwijfeld goede redenen voor. Ik weet niet zij vanwege betrouwbaarheid die nieuwe motor eerst zelf uit gaan testen of dat er een andere gedachte is, maar ik geloof ik hun kennis. Ik merkte echter wel een klein verschil in de topsnelheid toen ik achter Nico Rosberg reed. Je weet echter niet wat hun set-up is. Daarbij komt ook dat beide wagens verschillend zijn."

Op de vraag of de verschillen tussen de motoren eerlijk zijn, lachtte de Fin: "Het leven is niet altijd even eerlijk, zeker niet in de Formule 1."

Reacties (28)

Login om te reageren
  • terazino

    Posts: 607

    Potver, wat zou ik toch graag Verstappen eens in die Williams willen zien rijden ipv Flipje Massa. Die motor is misschien niet helemaal hetzelfde als bij de AMG, maar hij zou mooie dingen mee kunnen laten zien. Ben ik van overtuigd.

    • + -3
    • 9 okt 2015 - 16:51
    • Danny006

      Posts: 289

      Zie liever Frijns erin rijden om eerlijk te zijn..

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 17:37
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Moeten de reacties onder ELK artikel nou weer over onze landgenoot gaan?

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 17:52
    • Ja

      • + 2
      • 9 okt 2015 - 18:04
    • Als t effe kan wel.

      Wat een feest eigenlijk heh mannen, dat we eindelijk een wereld talent als max in de f1 hebben :-)

      Puur genieten :-D

      • + 3
      • 9 okt 2015 - 18:10
    • JV fan

      Posts: 2.060

      Hoezo massa was toch sneller ? Ondanks dat de Williams prut is in de regen ? :P

      • + 1
      • 9 okt 2015 - 18:18
    • Phantom01

      Posts: 469

      Genieten jullie dan nog maar lekker van Max, over 5 races is het exit.

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 18:39
    • @phantom: nou vooruit ik zal happen...














      Moehahahahahahahahahaha lolbroek! ;-)

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 18:56
  • dizzy

    Posts: 1.435

    Sjoemelsoftware? ;-)

    • + 4
    • 9 okt 2015 - 16:53
  • Wie kan mij dan een team noemen dat met klantenmotoren het beter deed dan het hoofdteam?

    In mijn beleving NOOIT gebeurt en dat gaat natuurlijk ook nooit gebeuren. Of hebben de fabrieksteams toevallig altijd het beste pakket ontworpen?

    Kortom, als een team motoren huurt dan weet je al dat je minimaal 2 wagens voor je hebt staan in de eindschikking.

    • + 0
    • 9 okt 2015 - 16:59
    • masf1

      Posts: 7.049

      Renault vs RBR

      • + 1
      • 9 okt 2015 - 17:10
    • McLaren vs Mercedes

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 17:15
    • Haha

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 17:27
    • Brawn werd wereldkampioen met een klanten motor....

      • + 1
      • 9 okt 2015 - 17:50
    • Vaak zat dus :)

      Sterker nog, in de afgelopen 5jaar is het slechts 1x voorgekomen dat een autofabrikant met het eigen team kampioen is geworden en dat was mercedes vorig jaar.

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 17:57
    • Vettel Monza 2008. Met een klantenmotor en een "klantenchassis" de fabrieksteams vernederen.

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 18:10
    • Oeh, goeie pietje :-)

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 18:11
    • Oke, genoeg voorbeelden. Jullie hebben goed opgelet.

      • + 0
      • 11 okt 2015 - 11:52
  • Toch knap dat ie een verschil merkte. Bij Sky zeiden ze dat Rosberg nog met de oude motor reed en alleen Hamilton met de nieuwe. Omdat Rosberg al een motor meer verbruikt heeft.

    • + 0
    • 9 okt 2015 - 17:04
    • Volgens mij rijd rosberg wel met de nieuwe versie van de motor.

      Dit is de versie waarmee hij de 1e vrije training gereden heeft, maar die ze na storingen weer uit de auto gehaald hebben. Vervolgens heeft rosberg dat weekend gereden met de oude versie die vervolgens in vlammen op ging tijdens de race. Sindsdien rijdt rosberg met de motor die op monza kuren had.

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 17:28
  • Ik geloof ik hun kennis

    • + 0
    • 9 okt 2015 - 17:07
  • Laatst werd ook gemeld dat er zoveel met software kan worden aangepast dat een klantenteam nooit sneller kan opereren dan het fabrieksteam. Van welke leverancier dan ook.
    Dus de hardware kan dan wel identiek zijn (lees: "wij leveren dezelfde specificatie motor aan onze klanten") maar door de software lopen ze toch net even iets minder hard of zijn ze fractioneel minder snel op topsnelheid/toeren. Net zo geregeld dat altijd
    het argument kan zijn dat het verschil in chassis/setup zit.
    Het grootste probleem is om dit te kunnen bewijzen.... En net daar zit hem de kneep...

    Bovenstaand is gelukkig wel typisch F1. And that's what we all love to watch.....!

    • + 0
    • 9 okt 2015 - 17:25
  • Wat een teringzooi is dat motor regelement momenteel eigenlijk zeg...

    • + 0
    • 9 okt 2015 - 17:30
  • @ Erwinnaar, misschien zie ik het verkeerd, maar dat is toch een keer voorgekomen. In 2009 was McLaren het fabrieksteam van Mercedes en moesten ze het onderspit delven van Brawn GP die met een Mercedes klantenmotor het kampioenschap voor coureurs en teams wist te winnen. Toch ????

    • + 1
    • 9 okt 2015 - 17:39
    • Brawn kwam met een radicaal ander aerodynamisch profiel. De Mercedes motor heeft zeker geholpen. Maar had er een renault in gehangen (kwa prestaties) en hetzelfde was waarschijnlijk gebeurd.

      • + -1
      • 9 okt 2015 - 17:56
    • Ja en? Het is gebeurt.

      • + 0
      • 9 okt 2015 - 18:11
  • Maximo

    Posts: 6.688

    Het zou voor de sport beter zijn als motoren fabrikanten er voor kunnen kiezen motoren te leveren zoals banden leveranciers banden beschikbaar stellen. D.w.z. Dat het voor ieder team die er voor kiest desbetreffende motoren af te nemen de motoren gelijk zijn.

    • + 0
    • 9 okt 2015 - 18:40
  • Dus heeft Ron Dennis gelijk om vanaf nul te beginnen met Honda en voor lief nemen dat eerste twee jaar ontwikkelen is.

    Je kunt met het huidige motorreglement als klant geen kampioen worden, software is te belangrijk en daar kun je als fabrieksteam je voordeel halen

    • + 0
    • 9 okt 2015 - 21:25

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.338
  • Podiums 51
  • Grand Prix 120
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit