user icon

Barrichello: "Wetenschap moet design F1-cockpit bepalen, niet geschiedenis"

  • Gepubliceerd op 07 aug 2015 12:58
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

Voormalig Formule 1-coureur Rubens Barrichello meent dat de wetenschap het ontwerp van de cockpits in de Formule 1 moet bepalen. Daarmee doet de Braziliaan tegenover Motorsport.com een duit in het zakje in de discussie rondom gesloten cockpits.

De 43-jarige Braziliaan, die elf keer zegevierde in 322 starts, zegt dat de beslissing bij de experts ligt als de data van crashtests laten zien dat een gesloten cockpit veiliger is als een open ontwerp. "Alleen wetenschap kan ons laten zien wat goed of fout is. Formule 1 had altijd open cockpits, en er zullen mensen zijn die zeuren en mensen die het prima vinden zo," zegt de oud-rijder van Jordan, Stewart, Ferrari, Honda en Williams.

"Uiteindelijk zal autosport nooit helemaal veilig zijn. Maar als er een bergwagen op het circuit staat, maakt het niet waarvan je cockpit gemaakt is; je gaat jezelf pijn doen," vervolgt Barrichello zijn verhaal. "Maar als je crasht op de plek waar dat verwacht wordt, is er een hoop veiligheid op de nieuwe circuits. De enige manier om dingen uit te sluiten, is door middel van crashtests en wetenschap."

Barrichello's landgenoot Luciano Burti, die zijn Formule 1-carrière in 2001 zag eindigen na een harde crash op Spa-Francorchamps, is geen fan van gesloten cockpits. "Ik zeg dit ondanks mijn zware ongeluk. Het is lastig om je mening hierover te geven, want misschien had een gesloten cockpit het leven van Jules Bianchi wel gered. Als je er zo over denkt, kan je niet tegen zijn," vertelt Burti.

De voormalig Jaguar- en Prost-rijder vervolgt: "Maar als je puur aan de sport denkt, wil ik dit niet zien veranderen. Ik zal nooit tegen iets zijn dat meer veiligheid brengt in de sport, maar tegelijkertijd zit dit in het DNA van de Formule 1. Het concept van een Formule-auto is dat je het hoofd van de coureur kan zien, iets wat niet kan bij touring cars. Als je dit dan verandert, zal het slecht zijn voor de Formule 1."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Wouter666: "Een huidig F1 contract moet bepalen of coureurs hun ongevraagde mening moeten uiten, niet verdiensten uit een grijs grijs verleden."

    • + -5
    • 7 aug 2015 - 13:35
    • Sjees

      Posts: 1.149

      Waar maak je uit op dat dit ongevraagd is?

      • + 0
      • 7 aug 2015 - 13:55
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Dit zijn gewoon quotes uit een interview. Als jij je mening mag geven dan mag Barrichello dat ook. Sterker nog, ik hecht zelfs meer waarde aan zijn mening dan aan die van jou.

      • + 5
      • 7 aug 2015 - 14:11
  • waard500

    Posts: 254

    Als een 11 voudig winnaar niet eens zijn mening mag geven, op basis waarvan reageer jij dan? ;)

    • + 8
    • 7 aug 2015 - 13:43
  • We zitten in een wereld die sinds het begin der jaren evolueert op alle niveau's en zo zal dat ook zijn met het ontwerp van de komende eenzitters met cockpit en wie zal binnen een aantal jaren nog zeuren of het open of gesloten is, je ziet het gelaat van de piloot in beide gevallen toch niet wel het geval was voor de integral helmets, dus maakt uiteindelijk niets uit

    • + 0
    • 7 aug 2015 - 13:44
  • Maxxx

    Posts: 202

    Ja en nee, het is duidelijk dat dit naar JB bedoelt is. Alleen vraag ik me oprecht af: Zou een gesloten cockpits echt veiliger zijn? Met alle respect maar zou Jules Bianci het wel overleefd hebben als hij met die snelheid tegen de takelwagen was aangereden met gesloten cockpits? Volgens mij houdt zo'n cockpits ook die klap niet tegen.

    De discussie snap ik wel, alleen als ik puur logisch nadenk, denk ik niet dat het iets zou uithalen. Laten we anders ook meteen airbags in de auto plaatsen!

    • + 0
    • 7 aug 2015 - 14:27
    • Ja ik denk het wel, want nu kwam er echt een piekbelasting direct op zijn hoofd en nek (bij Jules). Met een gesloten cockpit was die kracht in ieder geval nooit volledig op zijn hoofd terecht gekomen...

      • + 0
      • 7 aug 2015 - 14:53
  • Oké, Barrichello is een beetje een breedbekkikker, maar wat er hier is gedaan met zijn foto gaat echt te ver hoor!

    :-)

    • + 0
    • 7 aug 2015 - 17:19
  • General

    Posts: 729

    "...Maar als er een bergwagen op het circuit staat, maakt het niet waarvan je cockpit gemaakt is; je gaat jezelf pijn doen..."

    Wat is een BERGWAGEN?
    Geen bestaand Nederlands woord in ieder geval.

    • + 0
    • 7 aug 2015 - 17:25
    • http://wwwPUNTsportenspelenPUNTbe/nl/nordic-sport-bergwagen-voor-hordes-6035PUNThtm

      • + 1
      • 7 aug 2015 - 17:38
    • General

      Posts: 729

      LOL

      • + 0
      • 8 aug 2015 - 10:22
  • heb meer in de wetenschap dan de bijbel . sorry

    • + 0
    • 7 aug 2015 - 18:44

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar