Interview Max Verstappen na officieel debuut
- Gepubliceerd op 04 okt 2014 14:12
-
10
- Door: Jeroen Jonkers
Onderstaand het vraaggesprek dat de 17-jarige Red Bull-junior na afloop met Formula1.com had.
Je eerste meters in een 2014 Formule 1-auto en je eerste officiële Grand Prix sessie. Hoe was je dag?
Max: “Op dit moment ben ik erg blij. Ik heb ervan genoten en dat was vandaag het belangrijkste, gewoon ervaring opdoen, veel rijden en wennen aan een F1-auto. Ik genoot echt van het rijden. Voordat ik in de auto stapte was ik kalm, omdat het voornaamste het wennen aan de auto was. Dat is wat ik heb gedaan.”
Hoe lang duurde het voor je om te acclimatiseren? De STR9 heeft natuurlijk veel meer vermogen dan je gewend bent in Formule 3…
Max: “Het duurde twee of drie ronden voor ik eraan gewend was. Ik had natuurlijk nog nooit eerder hier gereden en het was mijn eerste keer in dit type auto. Maar na een paar ronden voelde ik me comfortabel. Het ging goed, vandaag ging erom de auto te leren kennen. Uiteindelijk heb ik het volgens mij goed gedaan.”
Had de auto geen verrassingen voor je? Wat waren de grootste uitdagingen?
Max: “Het vermogen en de motor, dat is het grootste verschil. Maar ook de remmen en het sturen, alles is compleet anders. Het koppel van de auto is groot, dus daar moet je de koppeling op afstellen. Ik had een paar ronden nodig om eraan te wennen, maar op het eind ging het niet verkeerd.”
Wat vind je van de werkomgeving en de aandacht voor details binnen het team?
Max: “Ik ervaar dat niet als een grote verandering. Er werken alleen meer mensen om je heen en met je samen. Dat is volgens mij altijd goed!”
Je werd twaalfde in de vrije training, op een paar tienden van je toekomstig teamgenoot Daniil Kvyat. Hoe tevreden ben je daarmee?
Max: “Eerlijk gezegd ging ik voor mijn gevoel helemaal niet voluit. De hele sessie reed ik op veilig. Ik wilde niet crashen, maar gewoon mijn ronden maken en dat is wat ik deed. Ik denk dat ik meteen goed op snelheid zat, maar ik was aan het wennen aan de auto. Ronde voor ronde groeide het vertrouwen en voerde ik de snelheid op. Stap voor stap leer ik alles en stap voor stap kun je meer geven.”
Denk je dat je nu klaar bent voor racen in de F1?
Max: “Absoluut. Ik heb nog meer tijd om de auto te leren kennen, maar ik heb nog een paar vrije trainingen in het verschiet, dus daar kijk ik naar uit. Natuurlijk is mijn vertrouwen gegroeid na de eerste ronden nu ik weet hoe de auto reageert. Het zal steeds beter en beter gaan. Ik kom er wel.”
Er waren motorproblemen, maar je leek kalm te reageren op de rokende auto…
Max: “Toen ik de rook uit de achterkant van de auto zag komen, wist ik wat er aan de hand was! Daar is niets aan te doen, dus ik parkeerde de auto en liep terug.”
Hoe was je vader Jos eronder? Was dit een speciaal moment voor jullie beiden?
Max: “Volgens mij was hij best nerveus, terwijl ik juist kalm was, dus dat was best grappig. We hebben tot nu toe alles samen gedaan, dus als je zoiets kunt bereiken, is dat een geweldig gevoel. Hij heeft me veel geleerd.”
Is het een soort van opluchting om nu even uit alle aandacht te verdwijnen nu je het debuut tijdens een Grand Prix weekend achter de kiezen hebt?
Max: “Ik voel eigenlijk geen druk. Ik ben heel relaxed en maak me daar geen zorgen over.”
Trending nieuws
-
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Red Bull Racing
- Punten 3.500
- Podiums 128
- Grand Prix 240
- Land Nederland
- Geb. datum 30 sep 1997 (28)
- Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
- Gewicht 70 kg
- Lengte 1,8 m
833.849 reacties op Red Bull Racing
984 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Max Verstappen
Team profiel
- Team naam Scuderia Toro Rosso
- Basis Faenza, Italië
- Daniel Ricciardo 3
- Pierre Gasly 10
- Pierre Gasly 10
- Pierre Gasly 10
- Sebastian Vettel 15
- Daniel Ricciardo 16
- Jean-Eric Vergne 17
- Jean-Eric Vergne 18
- Daniel Ricciardo 19
- Sebastian Vettel 19
- Nyck de Vries 21
- Yuki Tsunoda 22
- Alexander Albon 23
- Jean-Eric Vergne 25
- Daniil Kvyat 26
- Daniil Kvyat 26
- Daniil Kvyat 26
- Daniil Kvyat 26
- Brendon Hartley 28
- Max Verstappen 33
- Liam Lawson 40
- Carlos Sainz jr 55
94.365 reacties op Scuderia Toro Rosso
46 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Scuderia Toro Rosso

Reacties (10)
Login om te reagerenPosts: 13.929
Heerlijk, zo nuchter als hij is!
Posts: 1.213
Dat wil ik net zeggen. Ach meer vermogen en och, wilde niet crashen.
Posts: 167
Die jongen komt er wel. Racen kan hij al en kennelijk is hij gauw gewend aan een F1 auto.
Posts: 2.091
Ik ben wel benieuwd wat het potentieel van Verstappen uiteindelijk is. Ik denk dat de berichten wel kloppen dat een F1 auto tegenwoordig makkelijker te besturen is.
Kijk maar naar die gasten die nu bij Caterham ingestapt zijn. Coureurs die geen F1 ervaring hebben en ook in een training prima tijden lieten zien.
Dus hoe bijzonder is Max??? Iedereen roept dat hij heel bijzonder is. Dat wil ik erg graag geloven en gun het hem en ons van harte.
Komende tijd maar eens nadrukkelijk volgen.
Posts: 8.908
Wanneer je ons niet gelooft:
www.driverdb.com/drivers/max-verstappen/
Kan je gewoon door scrollen naar beneden zie je echt van alle jaren de uitslagen van alle kampioenschappen etc. Zoek of jij iemand kan vinden met een dergelijk pre F1 CV over alle kampioenschappen en wedstrijden.
Posts: 2.091
Lars: Zeg niet dat ik jullie niet geloof. Ben gewoon benieuwd.
Posts: 2.263
Over die Caterham-coureur gesproken: Die gooide 'm in FP1 toch echt een aantal keer in de rondte hoor, heb ik Max niet zien doen...
Posts: 1.039
Lachen met Nicky Lauda: F1 auto zijn te makkelijk te rijden, iedereen kan het (wijzend naar de interviewer), vond het optreden van Verstappen ook niet indrukwekkend.
Daarbij was hij zeker vergeten dat Hamilton net was gecrashed.............
Posts: 13.929
Lachen met CHAO: die presteert het om meneer Lauda's voornaam na al die jaren nog verkeerd te schrijven.........
Posts: 1.213
Japan: 15:00 ESE 5 / 6 km/h 21 / 21°C 94% 1010 mb 91% 0.8 mm
www.myweather2.com(...)Suzuka-Circuit.aspx