user icon

Red Bull Racing moet camera in neus verplaatsen

  • Gepubliceerd op 21 mei 2014 11:54
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Formula One Management heeft Red Bull Racing verplicht om de positie van de camera in de neus te veranderen. Dat meldt Auto Motor und Sport. Red Bull Racing had de camera tot nu toe verstopt in de neus, met een klein gaatje in de carrosserie om beelden te schieten.

Het is verboden om de camera in de carbon-structuur van het chassis te plaatsen, maar door de getrapte neus in combinatie met een 'vanity panel' is daar wat ruimte om een camera te positioneren. Wat Red Bull Racing bedacht had was dus niet in strijd met de reglementen, maar het was FOM wel een doorn in het oog.

Ze konden namelijk niet naar achteren richting de side-pods filmen. FOM krijgt nu zijn zin, Red Bull Racing is verplicht om vanaf Monaco net als alle andere teams de camera's aan de zijkant van de neus te monteren. Het is de vraag welke gevolgen dit voor de balans en de luchtstromen langs en over de RB10 heeft.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • "Het is de vraag welke gevolgen dit voor de balans en de luchtstromen langs en over de RB10 heeft."....nou op Monaco maakt dat in ieder geval geen ruk uit!
    Je vraagt je trouwens toch af wat al die flapjes en schotjes voor praktisch nut hebben want als er een met zijn voorvleugel ergens tegenaan heeft gezeten en er ontbreekt een stukje blijven de rondetijden over het algemeen gelijk.

    • + 0
    • 21 mei 2014 - 12:27
    • Wolflegion

      Posts: 95

      Bij massa was het zelfs zo dat beide wing-end plates weg waren en dat massa opmerkte dat de auto beter reed.

      • + 0
      • 21 mei 2014 - 12:39
    • ARW

      Posts: 1.082

      Ja dat waren de zichtbare tijden, je weet toch niet wat de gevolgen waren voor bijvoorbeeld slijtage etc....Als Massa duidelijk sneller zou zijn met geen andere nadelige gevolgen hadden ze het volgende GP wel weg gelaten.

      • + 0
      • 21 mei 2014 - 18:48
  • Dus als dadelijk de kleur bij een auto niet goed valt bij de FOM, dan moet het ook maar worden aangepast. Wat een onzin zeg, ik zeg weg met de FOM!! Als het niet in strijd is met de regels zou ik niets aanpassen als ik RBR was. En eerlijk gezegd snap ik niet waarom side-pods zo belangrijk zijn mbt filmen ervan?

    • + 0
    • 21 mei 2014 - 13:04
    • Fanman

      Posts: 480

      Je moet wel bedenken dat het grote geld bij die teams wel via diezelfde FOM binnenkomt. Ze hebben dus wel degelijk recht van spreken, de FOM verkoopt de beelden wereldwijd en wil dus zoveel mogelijk kunnen uitzenden. Daar horen teams aan mee te werken. Het gaat immers ook om hun portemonnee.
      In het verleden zijn er wel vaker van dit soort situaties geweest, denk aan de twee verschillende livery's van de BAR of de X wings.

      • + 0
      • 21 mei 2014 - 13:13
  • @Wolflegion: Welke race was dat dan wel niet?

    • + 0
    • 21 mei 2014 - 13:04
    • Chaert

      Posts: 4

      Ik weet het niet zeker, maar ik meende dat het Silverstone 2008 was. Enige wat ik mij nog herinner is dat Olav Mol aankondigde dat Massa een paar tienden per ronde harder ging nadat hij zijn wing end plates of bargeboard kwijtraakte. Misschien dat iemand anders hier dit kan verduidelijken, mijn geheugen is blijkbaar niet al te best.

      • + 0
      • 21 mei 2014 - 13:28
    • Mirani

      Posts: 3.000

      Was in Spanje en toen riep Smedley tegen Massa dat ze het probleem gevonden hadden, namelijk de schade maakte de auto sneller/beter in balans. Maar ja, dat kan natuurlijk ook gewoon vertrouwen in het hoofd van de coureur praten zijn.

      • + 0
      • 21 mei 2014 - 14:17
    • Ralf Schumacher heeft dat vroeger ook een keer gehad. Verloor zijn barge board en merkte op dat de auto veel beter ging. Volgende race zaten die dingen er ook gewoon niet meer op ook.

      • + 0
      • 21 mei 2014 - 21:20

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar