Lotus F1 Team als dertiende renstal toegelaten voor 2010
- Gepubliceerd op 15 sep 2009 10:40
-
19
- Door: Rob Veenstra
De FIA bestudeert echter ook de mogelijkheid om de grid verder uit te breiden tot veertien teams. De federatie onderzoekt of de bestaande teams een reglementswijziging om het veld uit te breiden tot 28 autos zien zitten.
Lotus F1 Team zal ondersteund worden door 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd en Tony Fernandes is de teambaas. De renstal heeft de Maleisische overheid en Maleisische investeerders achter zich. Mike Gascoyne gaat bij het team aan de slag als technisch directeur en Lotus F1 Team zal gebruik maken van Cosworth-motoren.
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (19)
Login om te reagerenPosts: 15.285
Nu zijn er 6 auto\'s met Mercedes motoren, volgend jaar misschien 8. En volgend jaar dan dus ook zeker 4 teams met Cosworth motoren. Dat worden er misschien nog wel meer als Toyota en Renault (om de bekende redenen) er misschien nog mee stoppen. Hebben we dus nog maar 3 motorleveranciers....
Posts: 4.951
Nou en? Je kunt autofabrikanten moeilijk dwingen om aan dit achterlijk dure spektakel mee te doen. In de jaren \'70 had je buiten Cosworth en Ferrari ook niets anders. Nog heel even Alfa Romeo gehad, maar dat was net als hun straatwagens gewoon bagger.
Posts: 15.285
Dat zeg ik niet dat je autofabrikanten moet dwingen, nu worden juist de nieuwe teams opgedrongen om met Cosworth motoren te rijden. Er zijn meerdere motorfabrikanten in de wereld. Het is jammer dat ze niet zelf mogen kiezen.
Posts: 4.951
Misschien hebben andere motorenfabrikanten wel gewoon geen zin om in te stappen in een megadure raceklasse waar de godsganselijke tijd gezeik is over de regelementen. Een beetje motor bouw je niet in één jaar. Dus als je alles op de rails hebt om volgens de regelementen een motor te ontwikkelen voor volgende seizoen maar halverwege het seizoen besluit de FIA en/of de FOTA ineens om de motorspelregels te veranderen ben je weer terug bij af. Motorfabrikanten hebben het ook niet echt nodig om verkopen te stimuleren. Want, om maar een voorbeeld te noemen, hoeveel taxi-rijders (lees: Mercedes) hebben hun gebakje gekocht omdat de Mercedes-blokken het zo goed doen binnen de F-1? Ik denk dat die op één hand te tellen zijn.
Posts: 58
De FIA bestudeert echter ook de mogelijkheid om de grid verder uit te breiden tot veertien teams. De federatie onderzoekt of de bestaande teams een reglementswijziging om het veld uit te breiden tot 28 autos zien zitten. --> En anders kicken ze Renault weg als een partij BMW overkoopt. Zo niet dan mag Renault gewoon blijven. Win win dus.
Posts: 3.592
Als ze met zoveel auto\'s van start willen gaan, mogen ze de punten verdeling ook wel aanpassen. Laat dan iig de eerste 10 punten krijgen.
Als je in de kwalificatie een probleem krijgt is het nu al moeilijk om van 20 naar 8 te rijden, laat staan dat je van 28 naar 8 moet rijden...
Posts: 154
Kan iemand mij vertellen wie er in vredesnaam bmw zou willen overnemen als ze komend seizoen niet mogen racen ??. Dit is gok ik gewoon de doodsteek voor een eventuele overname van het team . Mits ze natuurlijk 14 teams toelaten . Succes met de overname bmw.
Natuurlijk wel mooi dat de naam Lotus weer terug is .
Posts: 11.414
Je vraagt je toch ook af hoe BMW dat niet heeft voorzien. Die zetten dan heel stoer geen handtekening onder het contract, maar zouden ze dan echt niet gesnapt hebben dat dat dan ook het einde voor het team is?
Nog bijzonder schappelijk dat Mosley probeert om ze alsnog binnen de F1 te krijgen. Dat pleit toch wel weer voor die man. Als je tenminste niet bij hem in het verkeerde daglicht staat, dan is het blijkbaar best een schappelijke kerel.
Posts: 3.077
Ze hebben wel getekent. Een dag te laat, de handtekening staat er. Dus daarmee is het de vraag of de handtekening geldig is. Aan de andere kant kan je ook begrip opbrengen voor de kleine vertraging.
Dus of de handtekening is geldig en Mosley heeft ervoor te zorgen dat ze worden toegelaten. Of de handtekening is niet geldig en Mosley zet een hoop mensen opstraat.
14 teams op de grid zou opzich wel hele mooie reclame zijn voor F1. Dat weet Mosley ook. Opzich een kans voor hem om F1 een beetje behoorlijk achter te laten.
Posts: 11.414
Wat is dat nou voor onzin. Te laat tekenen is hetzelfde als niet tekenen.
BMW was gewoon de plek kwijt en er was een nieuwe inschrijving gestart voor extra plek. Daar heeft BMW zich ook weer voor aangemeld ja en ze zijn niet gekozen. Dubbel nee gekregen dus.
Enige hoop die ze nu nog hebben is dat er alsnog 14 teams worden toegelaten, maar daar moeten de andere teams mee akkoord gaan (lijkt me stug dat Williams daar voor gaat) of er moet een team afvallen (Renault? Toyota? of Campos?)
Ze zijn hun plek dus gewoon kwijt en alleen bij hoge uitzondering krijgen ze die weer terug.
Posts: 58
BMW is verkocht. :D
Posts: 1.650
Weeral een Cosworth-team. Ik hoop dat het onderzoek naar het geven van vergunningen aan zij die met Cosworth zullen rijden iets oplevert want dit ruikt niet fris als je het mij vraagt.
Zullen ze de naam Lotus wel mogen gebruiken ? Daar was toch onenigheid over ?
Posts: 594
de naam Lotus mag wel gebruikt worden
het was een team dat de naam Brabham wou gebruiken , en dat mag nou weer net niet
Posts: 1.016
\" 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd \" jullie hebben nog 6 maanden om die naam uit te leren spreken ;-)
Posts: 202
Ik vind het alleen weer jammer dat er het zoveelste team met cosworth motor aan de start. Ik schatte de kansen van prodrive hoger in en die hebben aangetoond dat ze kunnen winnen ze wonen het afgelopen weekend hun klasse in de Le Mans Series! maar ja ze willen schijnbaar standaard motoren... Maar ik ben benieuwd hoe dat afloopt met het onderzoek of het wel volgens de regels is dat er nu vier teams met allemaal dezelfde motorleveranciers aan de start komen.
Posts: 1.650
Ben het helemaal met je eenz Zipp85. Had ook vèèèl liever Prodrive gehad want zo zouden we een topmerk als Aston Martin terug zien komen in de F1... Nogal eens wat anders dan enkel de naam Lotus want het echte Lotus heeft zich eerder al gedistantieerd van deze F1-club die de naam Lotus zou gaan gebruiken. Of heb ik het mis ?
Colin Chapman was een icoon; een held en een genie. Ik denk dat hij hem in zijn graf omdraait als hij zou zien hoe de naam Lotus wordt misbruikt.
Posts: 3.077
Dat was een andere partij die ook de naam Lotus wilde gaan gebruiken. Die mochten dat niet, omdat ze niks te maken hebben met het bedrijf Lotus.
Achter dit team zit onder andere Proton. En Proton is de eigenaar van Lotus. Dus in dit geval maakt Lotus zijn comeback.
Posts: 1.650
Ze mogen inderdaad de naam Lotus gebruiken maar hebben 0.0 te maken met het legendarische team van Colin Chapman. Iemand met een beetje gevoel voor nostalgie zal dat betreuren.
Voor mij is het een lege doos meer niet en ik heb geen hoge dunk van Goscoyne.
De familie van Brabham heeft zich inderdaad verzet om die naam te grabbel te gooien. Volgens mij heeft ook Lotus zich niet positief uitgelaten over het Lotus team en zich van dit F1 team gedistantieerd. Maar ja, we zullen ze het voordeel van de twijfel moeten geven. Ik had liever Prodrive/Aston Martin gehad. Dat was een meerwaarde geweest.
Posts: 1.650
Vooraleer men mij hier gaat beschuligen van alles en nog wat : ik heb niet gezegd dat Gascoyne een slechte ontwerper zou zijn hé. Ik moet hem niet, dat is alles...
Dit voor alle duidelijkheid...