FIA presenteert definitieve deelnemerslijst inclusief FOTA-teams
- Gepubliceerd op 24 jun 2009 16:17
-
28
- Door: Rob Veenstra
In een persbericht verklaart de FIA: Er komt geen alternatief kampioenschap en de regels voor 2010 zijn hetzelfde als voor 2009 plus de overeengekomen wijzigingen van voor 29 april. Onderdeel hiervan is dat de teams binnen twee jaar de kosten terug zullen brengen tot het niveau van begin jaren negentig van de vorige eeuw. De fabrieksteams hebben beloofd om de nieuwe renstallen in 2010 van technische assistentie te voorzien.
Daarnaast hebben de teams de FIA erkend als het leidinggevende instituut voor de Formule 1. Ze hebben zich eveneens verbonden aan de commerciële overeenkomsten van de FIA tot en met 2012 en gaan voor het einde van die periode onderhandelen over verlenging. Alle teams zijn aanhanger van een vernieuwde versie van de Concorde Agreement uit 1998.
De volgende dertien teams staan op de definitieve deelnemerslijst, met tussen haakjes de motorenleverancier:
Scuderia Ferrari Marlboro (Ferrari)
Vodafone McLaren Mercedes (Mercedes)
BMW Sauber F1 Team (BMW)
Renault F1 Team (Renault)
Panasonic Toyota Racing (Toyota)
Scuderia Toro Rosso (nog niet bekend)
Red Bull Racing (nog niet bekend
AT&T Williams (Toyota)
Force India F1 Team (Mercedes)
Brawn GP Formula One Team (nog niet bekend)
Campos Meta Team (Cosworth)
Manor Grand Prix (Cosworth)
Team US F1 (Cosworth)
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Mercedes
- Basis Brackley, Duitsland
- Michael Schumacher 3
- Nico Rosberg 4
- Nico Rosberg 6
- Michael Schumacher 7
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 9
- Lewis Hamilton 10
- Andrea Kimi Antonelli 12
- Lewis Hamilton 44
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
636.362 reacties op Mercedes
59 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Mercedes

Reacties (28)
Login om te reagerenPosts: 68
Wat de mensen ook denken, dit is goed voor de F1. Eindelijk terug rust en vrede in de paddock :)
Posts: 121
WTF.... CK
Posts: 198
Kijk !!
De lijst er ook gelijk achteraan. Ben echt blij om dit te zien. De nieuwe teams krijgen technische hulp van de fabrikanten om de kneepjes te leren. De FIA erkend als leidend instituut, maar wel met grote inspraak van de FOTA voortaan :D :D Binnen 2 jaar de kosten verlagen gaat ook goed komen. De F1 gaat er weer gezond uitzien hoop ik en we gaan weer lekker racen ipv plotiek ge... ;)
Posts: 89
Je bedoelt rust buiten het circuit en weer vertrouwd F1-geweld op het circuit! :-) Ja, ik ben er blij mee.
Hoe groot waren de budgetten begin jaren negentig ongeveer?
Ben wel benieuwd of de nieuwe teams die eerste 2 jaar, waarin de kosten nog niet veel teruggebracht zullen zijn, financieel kunnen doorkomen.
Posts: 24
wat een stupid gelul hier zeg!
Het gaat de FIA om poen en macht en de FOM om poen.
Kabouter Ecclestone zat in zak en as hoe hij het nu voor alkaar kon krijgen de door hem aan de CFC verkochte F1 ( voor 2 miljard!!) waar aan het beuren te krijgen
Hij werkt daar namelijk ook nog voor en die CFC heeft 2 miljard geleend om die F1 te kunnen kopen ( die heeft Bernie in de zak dus). Geen F1, dan kan CFC zijn aflossing en rente niet meer betalen..... Vanwege dit alles zijn de toegangsprijzen ook zo hoog en kan geen enkel circuit ooit een winst maken bij een Grand Prix.
wat een verschrikkelijk circus
Posts: 480
En waar ging het de FOTA dan om? Om de fans? Laat me niet lachen. Sinds wanneer houden ze ineens rekening met de fans? Het ging ze ook om macht, de Fota wilde i.p.v. de FIA de regels bepalen.
Posts: 45
Toch raar dat de FOTA nog steeds niet heeft gereageerd
Posts: 480
Hebben ze nu dus wel, bij monde van De Heer Di Montezemolo. Nu kwijlen ze elkaars broek vol.
Posts: 45
Ja, logisch dat de FOTA inmiddels wel gereageerd heeft.
Posts: 435
de regels van 2009 zijn de regels voor 2010, betekent dus wel tanken en dus met de huidige wagen als basis voor volgend jaar.
geen vreemde dingen weer gewoon genieten zonder in de voorbeschouwing Mosley in beeld met een horde cameramensen.
Posts: 10.412
ben erg blij met dit resultaat. we weten ook niet hoe het anders zou zijn geworden.
Posts: 39
Weet iemand of die kampioenschaps regel bij de regels van voor 29 april hoort? Ik bedoel die regel dat degene die de meeste races wint ook kampioen wordt.
Posts: 67
Eigenlijk ben ik wel blij met dit nieuws, eerst had ik zoiets: lekker van de FIA af. Maar ja het is beter om in deze tijd van onzekerheid een basis te hebben. En een schieding had funest geweest voor de toekomst van F1.
Maar ja in de herfst zijn we wel af van Mosley, dat is nog het beste nieuws.
En geen budgetplafond van 45 miljoen! Hoera!
En nu kan de aandacht weer naar het titelgevecht tussen Vettel en Button.
Posts: 2.567
Later we het hopen dan ...
ow en ik hoop dat danica patrick dan in de usf1 gaan rijden heavy shit dude
Posts: 222
Tuurlijk is dit goed nieuws en ja voor de F1 is het natuurlijk helemaal geweldig dat alle topteams gewoon meedoen (iedereen wil zich hier immers aan meten).
Ik snap alleen niet waarom Ross Brawn onder andere en geloof ook Flavio nog stellig zeiden dat het te laat was voor een compromie en dat dit absoluut niet meer nodig was
Posts: 5.397
En zo word de sport dus toch nog verpest. Zag de serie van de FOTA al helemaal voor me, maar het mocht weer eens niet zo zijn.
Budgetlimiet, heeft iemand ook maar 1 idee hoe slecht dit voor de sport is? Niemand kan dezelfde goede auto\'s bouwen met zoveel minder geld. En het is niet alleen slecht voor de sport. Heeft iemand wel eens nagedacht over hoe slecht dit voor de economie is? Velen mensen zullen op straat worden gezet.. En zullen dus werkloos achterblijven.
Ook had de raceserie van de FOTA goed kunnen worden. Terug naar de circuits van vroeger, lagere toegangsprijzen, V12 motoren, zij hadden de F1 van vroeger terug kunnen brengen. Toen coureurs nog mochten inhalen. Wanneer een coureur nu wilt inhalen moet die eerst nadenken of het wel mag, of dat die gestraft word. Formule 1 was voorheen 10x beter dan dit zooitje ongeregeld.
Posts: 985
Sorry, maar mag ik ff lachen.
Met die 45 miljoen (Wat waarschijnlijk hoger is geworden en waar niet alle kosten onder vallen) kun je prima een f1 wagen maken, die ook hard gaat.
Die mensen die op straat zouden komen valt ook mee. Philips gooit er per reorganisatie meer op straat. Daarnaast zijn er 3 teams bijgekomen die vast goede mensen kunnen gebruiken.
V12, waarom zouden ze dat doen? Kost alleen maar geld, ze hebben tenslotte al V8\'s. En lagere prijzen, denk dat je blij mag zijn als het 20% goedkoper zou worden. De FOTA had ook ergens geld vandaan moeten halen.
En de F1 voorheen? Wat bedoel je daarmee? Voor 2009?
Posts: 287
Maar wat is nu dan het budget-limiet in 2010?
Posts: 7.178
Nog niet te vroeg juichen. Het is beter eerst af te wachten dat FOTA zegt ja we doen mee.
Posts: 152
Was er al bang voor, de boel op de spits drijven en dan toch weer een overeenkomst, nou ja het is niet anders.
Ik hoop één ding dat die vreselijke gedrochten die nu over de baan rijden verdwijnen , als we dan toch terug in de tijd moeten betreft budget dan ook maar een jaar terug betreft de auto, graag model 2008
Posts: 11
Waar blijft de FOTA met haar verklaring? Ik vind het eigenlijk maar helemaal niks en kan ook niet geloven dat de FOTA toch besloten heeft om maar weer door te gaan met, wat voor mijn gevoel, \"het stoffelijk overschot\" van wat ooit de Formule 1 was.
Posts: 7.178
Wat zijn nu uiteindelijk de regels? En Johan er komen idd 3 bij. Maar ik heb liever echte teams. (lambo, aston martin) enz.
Posts: 5.749
En Red Bull of Toro Rosso mogen als onechte teams wel blijven?
Posts: 7.178
Red Bull rijd al een langere tijd. En die zou zich waarschijnlijk ook hebben moeten bewijzen. Daarnaast Toro rijd niet meer. Maar Toro is wel een team dat afkomstig is van Honda. En verder reden deze ook al een langere tijd. Alleen als er nu teams van bijv GP2 Binnen komen is het in mijn ogen gewoon dat het veranderd naar een klasse wat minder bijzonder en minder moeilijk is om in te komen. In mijn ogen he ;)
Posts: 5.749
Toro Roso rijdt niet meer? Dus Buemi en Bourdais rijden voor een niet bestaand team? Effe wakker worden ajb.. Toro Rosso staat notabene op de definieve lijst genoemd in het artikel! Maar wat ik wilde zeggen, waarom zou het Aston Martin of Lamborghini wel lukken en een van de 3 nieuwe teams niet? Hebben Aston Martin of Lamborghini zoveel F1 ervaring de laatse jaren? Nee toch??
Posts: 7.178
Hahahahahahahahah lol:P Beetje te snel gelezen.
Nee ik zeg niet dat het hun lukt lambo enz. Maar ik vind F1 echt een strijd tussen merken. Of in Red bulls geval grote bedrijven.
Posts: 985
Als Lambo(rghini) en/of Aston Martin in de F1 zouden komen zou het ook alleen maar de naam zijn.
Hetzelfde als met de Le Mans, leuk die Aston Martin, maar in werkelijkheid is het team Prodrive, het chassis Lola en alleen de motor een Aston Martin.
Daarnaast is F1 pas echt een strijd tussen merken vanaf eind jaren negentig ofzo.
Posts: 7.178
Ja maar ik kijk ook niet zo lang als jij he:P