Vettel: "Brawn GP speelde een spelletje in Melbourne"
- Gepubliceerd op 31 maa 2009 11:35
-
18
- Door: Rob Veenstra
Button gaf dat zelf ook wel aan voordat hij in het vliegtuig naar Maleisië stapte. Hij reageerde op de suggestie van BMW Sauber dat Robert Kubica had kunnen winnen als hij niet twee ronden voor het einde was aangereden door Vettel. Dat is interessant. Ik denk niet dat Kubica en BMW Sauber weten of ik het achterste van mijn tong liet zien, aldus Button.
Trending nieuws
-
Manager Verstappen reageert op geruchten over F1-toekomst
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing ver wil gaan om Max Verstappen te behouden. In de Duitse media wordt ...
17 jun 2026 15:24 -
Verstappen kan deze zomer Red Bull verlaten: details uit intern overleg gelekt
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft voer voor speculatie. Volgens uitgelekte details van een in...
17 jun 2026 14:47 -
Race tegen de klok bij Madring: "Doorwerken in de nacht"
De organisatie van de nieuwe Spaanse Grand Prix in Madrid heeft er alle vertrouwen in dat het nieuwe circuit op tijd ...
17 jun 2026 14:09 -
Alonso zet Aston Martin in wachtrij: "Hij heeft weinig zin in nog zo'n jaar"
De toekomst van Fernando Alonso in de Formule 1 hangt aan een zijden draadje. De tweevoudig wereldkampioen zou na de ...
17 jun 2026 13:22 -
Vasseur gaat tegen Leclerc in: "Hij was net zo snel als Hamilton"
Waar Lewis Hamilton in Barcelona zijn eerste Grand Prix-zege voor Ferrari vierde, beleefde Charles Leclerc opnieuw ee...
17 jun 2026 12:46
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land Groot Brittannië
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (18)
Login om te reagerenPosts: 848
Lijkt me niet meer dan normaal dat je (als je veel sneller bent/kunt) je tegen het einde van de race gaat consolideren. Ik kan me niet meer herinneren of Button de laatste rondes inderdaad rustiger is gaan rijden, maar ik durf de suggestie van BMW Sauber dat Kubica had kunnen winnen wel naast me neer te leggen :o)
Posts: 848
Aha, er zijn al mensen die ernaar gekeken hebben:
www.f1fanatic.co.u(...)rand-prix-analysis/
Uitleg waarom Kubica niet had kunnen winnen!
Posts: 214
ik denk het ook. button bleef de hele wedstrijd zo\'n 4 seconde op vettel houden. en als je zag hoe hard barrichello nog ging met een beschadigde wagen, denk ik dat als de diffusers officiel zijn goed gekeurt na maleisie, dat ze dan nog veel harder gaan.
Posts: 444
Ik ben er bang voor dat de diffusers worden verboden, zodat het veld dichter bij elkaar komt.
Maar goed het is nog even afwachten
Posts: 11.414
Inderdaad ja. Ik heb het al een paar keer gezegd ook bij andere artikelen. De hele wedstrijd houdt Button het gat naar de volgende rijder constant op 4 a 5 seconden.
Ik schat dat Button minimaal 4 tienden per ronde harder had gekund (hebben ze bij de kwalificatie ook gewoon laten zien). Maar waarom zou hij? Dat is onnodig risico en dat heeft Ross Brawn ongetwijfeld verboden.
De suggestie dat Kubica had gewonnen is inderdaad bezopen. Maar goed dat hebben we ook al een paar keer besproken. Zelfs al had Button wel het achterste van zijn tong laten zien. Kubica kwam geen klap dichterbij aan Button.
Posts: 859
Kubica had natuurlijk nooit gewonnen. Button zat al lang op cruise control. Ross Brawn is ook geen rookie, hij had Button natuurlijk al lang verteld dat hij niet onnodig risico moest nemen.
Posts: 3.077
ik denk dat beide waar is. Dat Button sneller kon en dat Kubica de race kon winnen. Button heeft de hele race natuurlijk zijn voorsprong ten opzichte van Vettel constant gehouden. Daarmee kon Button sneller. Maar in de laatste stijf reed Button en Vettel op de zachte band. Kubica reed op de harde band. Dus een verschil in strategie en dat was ook de enige manier waarop Kubica misschien had kunnnen winnen.
Over de boordradio van Button konden we allemaal horen dat Kubica een bedreiging vormde. Dus Button zal echt wel even extra zijn best hebben gedaan.
Maar dat is het verschil tussen de harde band en de zachte. Wanneer iedereen op dezelfde band stond was Button niet te verslaan. Dat is zeker.
Posts: 11.414
Op welke feiten baseer je dan dat Kubica nog wel in de buurt had kunnen komen? Dat ze op andere banden staan doet er toch niets toe als ze vrijwel exact dezelfde rondetijden rijden?
Als je heel erg graag wil (en je kijkt naar de rondetijden van de laatste paar rondjes) dan zou je kunnen beweren dat Kubica een tiende per rondje sneller was dan Button. Dat is toch echt niet genoeg om hem in te halen laat staan voorbij te gaan.
Dat Button op Kubica lette is nogal logisch. Button had van Vettel helemaal niets te vrezen. Kubica zou inderdaad mogelijk nog wat kunnen doen. Button hield in de laatste stint dus ook zijn voorsprong op 4 seconden tov Kubica. En dan ook echt vrijwel exact 4 seconden.
Dat doen die coureurs altijd. Alonso vraagt bijvoorbeeld ook regelmatig op wie hij moet letten. Wil niet zeggen dat ze bang zijn dat ze daarvan gaan verliezen, maar ze willen gewoon weten tegen wie ze racen en of ze moeten pushen of niet.
Button was duidelijk gewoon aan het cruisen.
Posts: 3.077
Op het simpele feit dat alle coureurs last hadden van een \"drop-off\" van de zachte banden.
Vettel had een constante achterstand van ongeveer 1.8 seconden tot die \"drop-off\" inzette. (ronde 51). Toen verloor Vettel snel veel tijd ten opzichte van Button, zo\'n beetje 1.5 seconden in zijn laatste complete ronde! Daardoor kon Kubica ook zo makkelijk aansluiten.
Nu was Button 3 ronden later gestopt dan Vettel. Vettel\'s banden waren in ronde 55 helemaal op. Dus dat zou in het geval van Button in ronde 58 zijn geweest. Dan zou Kubica, die vanaf ronde 51 0.5 seconden sneller was dan Button, 2 ronden hebben gehad om Button aan te vallen. Vergeet niet dat Kubica ruim 3 seconden achterstand had in ronde 51 ten opzichte van Vettel. In ronde 54 sloot Kubica aan bij Vettel.
www.f1fanatic.co.u(...)telkubicabutton.gif
Zou het genoeg zijn geweest voor Kubica om Button in te halen? Ik denk het niet, maar hij had zeker in de buurt kunnen komen.
Posts: 11.414
In ronde 54 zit Kubica nog een ruime seconde achter Vettel. Pas in ronde 55 sluit Kubica aan.
Ronde 58 is de laatste ronde. Als de banden van Button in ronde 58 op zouden zijn geweest was dan ook de vlag gevallen en viel er voor Kubica niets meer aan te vallen.
Hoe dan ook:
- Kubica maakt 1.7 seconden goed op Vettel over de laatste 2 rondjes
- Button heeft in ronde 55 4.5 seconden voorsprong op kubica
- Kubica verliest in ronde 56 achter Vettel zeker nog meer tijd dus de achterstand zou sowieso meer geweest zijn. Waarschijnlijk wel 6 seconden.
Stel dat Button in de laatste 2 ronden (57 en 58) net als Vettel ook 1.7 seconde verloren had. Button zou die laatste twee rondes ingegaan zijn met iets van 6 seconden voorsprong.
In het voor Kubica meest ideale geval zou hij op het eind dus nog steeds iets van 4 seconden achterstand gehad hebben op Button.
Verder:
- Button kon sneller (heeft hij meerdere keren laten zien tijdens de race)
- Button is aan het cruisen dus bandenslijtage is minder waarschijnlijk
Hoe kun je in vredesnaam verwachten dat Kubica in 2 ronden tijd iets van 6 seconden goed maakt?
Kubica was absoluut geen echte bedreiging voor de winst. Hij was zelfs niet eens in de buurt gekomen.
Hij was hooguit een bedreiging in de zin dat Button door moest trappen en niet zijn motor en versnellingsbak kon gaan sparen.
Posts: 224
Mischien reden ze ook met opzet niet het hele veld zoek om zo hun voorsprong niet te groot te laten worden met het oog op de uitspraak op 14 april. Zo van, \" kijk, deze diffuser brengt geen al te groot voordeel, want TR en BMW reden niet zo ver achter ons \" ??
Posts: 444
Dat denk ik niet.
De fia kan aan de ECU wel zien dat ze niet voluit reden, denk niet dat ze daarin trappen of ze moeten wel erg dom zijn
Posts: 11.414
Afgezien daarvan, bij de kwalificatie reden ze waarschijnlijk wel voluit. Of in ieder geval lieten ze daar zien minimaal 4 tienden sneller te zijn dan de rest.
Op de BBC gaven ze zelfs aan dat Brawn 1 seconde sneller in Q3 was dan Ferrari als ze de tijden corrigeerden naar hoeveelheid brandstof. Die Ferrari man moest dat een beetje schaapachtig lachend wel toegeven.
Posts: 444
Njah de mannen uit Italie waarin dit hele weekend schaapachtig bezig met als toppunt zondag. Wat een wanvertoning zeg.
Maar in Maleisie word regen verwacht (ben daar wel fan van)
dan moet zon Diffuser toch helemaal handig zijn, hoe meer downforce in de regen hoe beter lijkt me anders glij je helemaal alle kanten op
Posts: 11.414
Regen, dat is waar ook ja. Alhoewel ik me afvraag hoe goed ze dat zover van tevoren kunnen voorspellen.
Als het dan regent, dan heb je vast ook niet veel aan KERS?
Button was inderdaad wel bezorgd dat ze nog geen meter getest hebben in de regen.
Posts: 848
Inderdaad:
Het is niet meer dan normaal dat men een rijder via de boordradio op de hoogte houdt van de positie van achterliggers.
Posts: 586
Diffusers worden verboden let maar op, ze kunnen het blijven doorontwikkelen tot op het punt dat het gevaarlijk word... Het is alleen maar mogelijk door het verkeerd geschreven regelement. Denk je nou echt dat ze dit gewild hadden??? De F1 is compleet verscheurd lijkt het wel, rijden allemaal totaal verschillende wagens rond alsof er verschillende klasses zijn.
Posts: 258
Dat gevoel van die verschillende klassen begon ik ook een beetje te krijgen ja... Maar dat zal na de rechtszaak wel weer veranderen neem ik aan.