Theissen: "Crash met Vettel kostte Kubica de overwinning"

  • Gepubliceerd op 29 maa 2009 12:17
  • 21
  • Door: Dennis Roke
BMW Sauber teambaas Mario Theissen denkt dat de crash tussen Robert Kubica en Sebastian Vettel de Pool de overwinning heeft gekost. De twee kwamen in aanraking met elkaar op het moment dat Kubica drie ronden voor het einde van de race een inhaalpoging waagde op de tweede positie van Vettel.

Theissen denkt dat de aanvaring van Kubica met Vettel hem de overwinning heeft gekost: “Vettel remde eerder en ik dacht, mooi die is voor ons. Normaal doet Vettel geen gekke dingen, maar nu dus wel. Het is erg zonde voor beide coureurs, want ze waren zeker van een podium finish. We zijn er van overtuigt dat Kubica de race had kunnen winnen, aangezien hij op de harde banden reed”, verteld Theissen.

“Zowel Vettel als Button waren aan het worstelen met de zachte banden. Kubica was bijna twee seconden per ronde sneller dan die twee. Dus waarschijnlijk heeft het ons de overwinning gekost. Sebastian verloor door zijn actie een vrijwel zekere podium plek en beide teams verloren belangrijke punten”, vervolgt Theissen.

Theissen geeft toe dat de auto’s van Brawn GP beter waren dan de BMW’s dit weekend, maar denkt toch dat de banden strategie BMW de overwinning had kunnen geven. “Brawn GP was gewoon de beste vandaag, maar ook zij hadden problemen met de zachte banden. Die auto’s zijn gewoon heel erg snel.”

“Robert heeft laten zien dat de snelheid goed is bij BMW Sauber. Dat geeft vertrouwen voor de aankomende races”, besluit Theissen.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Tomos F1

    Posts: 349

    Ik snap dat die harde band toen wel beter was, maar 2 seconden ??

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 12:19
  • Of Kubica daadwerkelijk Button nog in had kunnen halen, weet ik niet. Er naartoe rijden is één ding, erlangs komen is een ander, zoals onze grote vriend Olav Mol dat zegt.
    Wel een hele sportieve reactie van Vettel tegenover zijn team, na de crash.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 12:24
    • Jonne

      Posts: 178

      Hij kan toch niet anders? Ik heb piquet vorig jaar wel 10x sorry horen zeggen. t was gewoon dom om zo belachelijk door te rijden na de aanrijding.

      • + 0
      • 29 maa 2009 - 12:40
  • Wat een BS toch weer. Waarom nou beweren dat Kubica had kunnen winnen? Dat is toch volsagen onzin? Echt beschamende reactie van Theissen. Zal wel komen door de teleurstelling, maar dan nog.

    Kubica had Button nooit ingehaald. Zoveel sneller ging hij niet. Kubica was inderdaad een klap sneller dan Vettel, maar nauwelijks sneller dan Button. Over de laatste 6 rondjes (voordat hij Vettel inhaalde) maakte hij in totaal 0,8s goed op button. Dat is net meer dan een tiende per ronde! Hoezo dan 2 seconde per ronde?

    Ik neem ook aan dat Button ook nog wel sneller had gekund. Die reed gewoon rustig zijn rondjes om Vettel op afstand te houden en toch de auto zoveel mogelijk te sparen.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 13:07
    • Kubica

      Posts: 5.746

      Je hebt iets tegen BMW danwel Kubica, dat kan niet anders.
      Ik had me idd ook afgevraagd of KUB voorbij BUT was gekomen. Best mogelijk dat BUT nog reserve had en had kunnen versnellen. Ik denk dus niet dat KUB had kunnen winnen.
      Maar reageer je zelf ook niet een beetje overdreven?
      PS ook de straf voor Vettel vind ik overdreven. Ik zie het als de fout van Vettel, maar dit soort ongelukken horen bij het racen.. helaas

      • + 0
      • 29 maa 2009 - 16:10
      • Jij ziet het als een fout van Vettel omdat je naam Kubica is waarschijnlijk.

        • + 0
        • 29 maa 2009 - 16:30
      • Ik heb iets tegen mensen die liegen en zich zo op een irritante manier beter voor proberen te doen.

        Net doen alsof je beter was dan de winnaar, maar dat dat door fouten van anderen er \"toevallig\" niet van gekomen was. Ik verkort de rirade van Theissen naar:

        \"We feliciteren Brawn, maar wij waren toch beter. Lekker puh!\"

        Vind je dat zelf niet ook vreselijk smakeloos? Ik zou me dood schamen als ik fan was van BMW.

        Het trieste is dat je op engelstalige sites hordes poolse fans tegenkomt die allemaal schelden dat Kubica van de winst beroofd is door Vettel. Dat soort nepfans geloven dat dus ook nog gewoon meteen.

        De realiteit is dat Button en Kubica, vanaf 1 ronde na de pitstop van Button, 8 ronden lang vrijwel exact dezelfde rondetijden rijden. Button zit die hele tijd op rond de 4 seconden voorsprong. Had Kubica in de laatste 3 ronden dan die 4 seconden ineens wel goed gemaakt? Was hij dan Button ook nog voorbij gekomen ook?

        Zou me eerlijk gezegd niks verbazen als BMW Kubica gek heeft gemaakt door hem te vertellen dat hij kon winnen.

        • + 0
        • 29 maa 2009 - 22:25
        • Kubica

          Posts: 5.746

          Feit is wel dat de harde compound van Kubica het beter deed dan de zachte van Button/Barrichello. Maar nog steeds denk ik ook niet dat Kubica Button voorbij was gekomen.

          Ik reageerde trouwens en las later pas je andere commentaren, dus wist al een beetje hoe je erover denkt... sorry!

          • + 0
          • 30 maa 2009 - 08:52
        • felix50

          Posts: 5.792

          als jij zo`n hekel aan liegen hebt begrijp ik niet dat jij zo`n fan van mclaren kan zijn want als er een leugenaar is is het Dennis wel.Ook moet ik zeggen dat er bij team GP BRAWN zelf over de radio geroepen werd dat kubica de grootste bedreiging was voor de overwining dus zo gek is de is opmerking van Theissen niet maar zoals iedereen jou kent ben jij de bekende stuurlui aan de wal

          • + 0
          • 30 maa 2009 - 09:22
          • Your-Dee

            Posts: 247

            Ook dat moet je nuanceren. Er werd gezegd; Kubica is on prime (harde band) He COULD be a thread. Waarmee gezegd wordt dat Kubica een mogelijke bedreiging zou kunnen zijn...

            Daarnaast heb ik de livetiming tijden er niet bijgepakt, maar ik denk niet dat Kubica de race had kunnen winnen. Dat Vettel fout zat was wel duidelijk, maar alsnog vind ik dat aan het uitvallen beide coureurs een schuld hebben. Vettel was de veroorzaker, maar bij die touche was de schade nog te overzien, Toen Kubica vervolgens vol het gas erop hield kwamen ze nogmaals in aanraking met elkaar en raakte de bolide´s dermate beschadigd dat ze onbestuurbaar werden, zowel Vettel, als Kubica gingen daarna vervolgens veels te hard de volgende bochtencombinatie in en dat zorgde uiteindelijk voor het uitvallen. Een stukje oorzaak, gevolg zullen we maar zeggen.

            • + 0
            • 30 maa 2009 - 09:55
          • Gaap. Ron Dennis liegt. Tuurlijk.

            Tuurlijk was Kubica de grootste bedreiging. Nou en? Dat wil nog niet zeggen dat hij 4 seconden in 3 rondes pakt EN dan nog Button voorbij steekt.

            Het is heel simpel Theissen zegt dat ze 2 seconden sneller zijn dan Button. In realiteit waren ze exact even snel. Echt vrijwel exact.

            Echt Felix, het is niet zo moeilijk te volgen als je een beetje oplet.

            • + 0
            • 30 maa 2009 - 13:19
  • Kubica kostte zichzelf de overwinning.

    • + 0
    • 29 maa 2009 - 17:26
    • Kubica

      Posts: 5.746

      Get real, dupek! Kubica was bij het uitkomen van de bocht (buitenom!) Vettel een halve auto gepasseerd en week al uit naar links. Pas toen raakte Vettel Kubica in de (achter)zijkant, doordat Vettel nog sneller naar links kwam.
      Ik vind overigens een straf voor Vettel onterecht, omdat ik niet denk dat er van opzet sprake was.

      • + 0
      • 29 maa 2009 - 20:39
      • Gezien jou naam heb jij geen recht van praten omdat je partij kiest. Dus ik ga er dan ook niet op in omdat dat toch geen zin heeft.

        • + 0
        • 30 maa 2009 - 01:36
        • Kubica

          Posts: 5.746

          Feiten liegen niet...

          • + 0
          • 30 maa 2009 - 08:59
          • Precies. Dus kan je gewoon toegeven dat Kubica meer ruimte had moeten geven zodat dit anders niet gebeurt was.

            • + 0
            • 30 maa 2009 - 11:13
  • Kubica

    Posts: 5.746

    ja en Vettel had niet naar buiten moeten uitwijken. Pas op dat moment vond er contact plaats. Kubica was Vettel al een halve auto voorbij. Dus wat moet ik toegeven? Raceincident, voornamelijk veroorzaakt door Vettel, straf onzinnig.

    • + 0
    • 30 maa 2009 - 11:25
    • Als je de onboard camera ziet, stuurt Vettel namelijk naar rechts om contact te vermijden. Hij kan nergens heen omdat hij de ruimte niet heeft. Kubica weet toch zelf ook wel dat Vettel daar zit. Ik heb Kubica hoog zitten maar dit kan je niet op Vettel afschuiven.

      • + 0
      • 30 maa 2009 - 12:05
    • Steeltje

      Posts: 65

      Hij was er een halve autolengte voor. Alleen...... hij zat aan de verkeerde kant. Hij had gewoon Vettel voorbij moeten laten gaan. Wat een onzin zeg...... (Zie reactie Schumacher)

      • + 0
      • 30 maa 2009 - 19:02
      • Kubica

        Posts: 5.746

        Dus buitenom een halve autolengte voorkomen en dan zit je aan de verkeerde kant?? Wat een onzin zeg! De straf, die is inderdaad onzin...

        • + 0
        • 30 maa 2009 - 22:23
  • BMW POWER

    Posts: 358

    Als Vettel niet zo optimistisch was, en wist dat ie dus ook niet extra hard aan het pushen is - het was ook een hopeloze poging van hem - dan had hij ook niet op die manier zijn excuses aangeboden aan zijn Team (vond ik wel HEEL ERG sportief). Als je niet realiseert dat je een fout hebt gemaakt dan zeg je ook niet dat je een “idioot” bent.

    Robert had 3 seconden achterstand op Vettel en, 6 seconden op Button.

    Aangezien Robert per SECTOR 0,300 a 0,400 seconden sneller was dan Vettel, kon hij heel gemakkelijk de tweede positie eisen.

    Button, kon inderdaad blokkeren, maar moest het wel volhouden op die banden. Het is een Formule 1 auto, laten we dat niet vergeten en met straat auto’s vergelijken. Blokkeren kun je als je vooral, jouw banden en aerodynamische instellingen in orde hebt. Laten we niet vergeten, dat als Glock zijn banden op Interlagos in 2008 in orde had (regenbanden), dan was Hamilton niet kampioen geworden. Dus, banden zijn belangrijk, en zeker als het gaat om blokkeren en/of inhalen. Op straat heb je daar natuurlijk veeeeeeel minder last van, of je nou 2 seconden eerder of later thuis aankomt is geen ramp, maar 2 seconden op de baan is fataal.

    Ferrari, BMW, Toyota, Force India, klaagden na de kwalificatie al over de slechte prestaties van de zachte banden, dat ze heel snel slijten, dus ook geen grip bieden.

    • + 0
    • 30 maa 2009 - 18:59

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.480
  • Podiums 56
  • Grand Prix 161
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (38)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar